kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۹۹۱
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹

کوتاه از سراسر جهان



نیجریه
اسکای‌نیوز عربی: در حمله انتحاری یک زن به مسجدی در شمال شرق نیجریه دست‌کم 8 نفر کشته و 15 نفر دیگر زخمی شدند. ساکنان شهر «مایدوگوی» به این زن شک کرده و حرکات وی را زیر نظر داشتند و هنگامی که نزدیک مسجد شد از او خواستند بایستد تا او را بازرسی کنند که وی خود را منفجر کرد.
برای دومین‌بار در یک هفته است که یک زن انتحاری خود را در «مایدوگوی» منفجر می‌کند. پیش از این نیز سه زن دیگر دست به حمله انتحاری زدند که در مجموع 11 نفر کشته و 23 نفر زخمی شدند.
امارات
واشنگتن‌پست: مقام‌های آمریکایی برآوردهای ‌تازه‌ای از اطلاعات به‌دست آورده‌اند که حاکی است امارات رسانه‌های دولتی قطر را هک کرده بود تا اظهارات دروغ را به امیر قطر نسبت دهد. در نقل‌قول‌های نسبت ‌داده ‌شده به «شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر، در خبرگزاری دولتی و دیگر شبکه‌های اجتماعی آن کشور، تمیم بن حمد، از جمله به انتقاد از حکومت‌های عربی پرداخته و یا از بهبود روابط با حکومت ایران دفاع کرده بود. با وجود تکذیبیه دولت قطر در مورد نقل‌قول‌ها، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های امارات و نیز عربستان به انتشار اظهارات منسوب به شیخ تمیم ادامه دادند. اندکی پس از انتشار این «نقل‌قول‌ها» بود که چهار کشور عربی، امارات، عربستان، بحرین و مصر، روابط خود را با قطر قطع کرده، دوحه را در انزوا قرار داده و شروطی برای ازسرگیری مناسبات اعلام کردند.
عربستان
الیوم السابع: رسانه‌های عربستانی نوشته‌اند که «خالد بن سلمان بن عبدالعزیز»، پسر پادشاه عربستان، سفیر جدید عربستان در آمریکا چند روز پیش برای شروع ماموریت خود به واشنگتن وارد شده است. این رسانه‌ها تصریح کرده‌اند که «براساس اصول دیپلماتیک این سفیر جدید آماده است در نشستی رسمی که بین خود و دونالد ترامپ در ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیر) برگزار می‌شود استوارنامه خود را تقدیم او کند.»
لهستان
آسوشیتدپرس: هزاران نفر از مخالفان دولت لهستان در ورشو و سایر شهرهای این کشور دست به راهپیمایی اعتراضی علیه «اصلاحات جدید قضایی» و «برنامه‌های آتی برای تغییر در دادگاه عالی» زدند. قانونگذاران لهستانی اخیرا دو لایحه را تصویب کرده‌اند که مربوط به ایجاد تغییرات در سیستم قضایی و دادگاه عالی این کشور است؛ اقدامی که از سوی مخالفان به شدت مورد مخالفت قرار گرفته است چون آنها می‌گویند این لوایح استقلال سیستم قضایی و همچنین اجرای قانون را تضعیف می‌کند.
پاکستان
شین‌هوا: ارتش پاکستان می‌گوید چهار نظامی این کشور بر اثر هدف قرار گرفتن خودرو آنها از سوی نظامیان هندی و سقوط به رودخانه در منطقه کشمیر در امتداد خط کنترل غرق شده‌اند. اداره روابط عمومی ارتش پاکستان هم اعلام کرده جسد یک سرباز پیدا شده و تلاش‌ها برای یافتن اجساد سه سرباز دیگر ادامه دارد.
پاکستان و هند در سال 2003 در منطقه ای که در امتداد خط کنترل مرزی قرار دارد اعلام آتش‌بس کردند. غرق شدن چهار سرباز پاکستانی درست پس از آن اتفاق افتاد که آصف غفور سخنگوی ارتش پاکستان اعلام کرد نیروهای هندی تاکنون در سال جاری 580 بار آتش‌بس را نقض کرده‌اند که بالاترین میزان نقض آتش‌بس از زمان شروع آن است.