kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۹۴
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۱

ایران از نظر میزان تولید عسل جزو 10 کشور اول دنیاست

معاون پژوهشی و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور گفت: سالانه 71 هزار تن عسل از شش میلیون کلنی در کشور تولید می‌شود.
غلامحسین طهماسبی، در گفت‌وگو با ایرنا در بوشهر افزود: کشور ایران از نظر تعداد کندو و میزان تولید عسل جزو 10 کشور اول دنیاست اما از نظر متوسط تولید عسل که 13 کیلوگرم در هر کندو است، شرایط خوبی ندارد.
وی اظهار کرد: هم اینک بیش از 60 هزار نفر در صنعت زنبورداری کشور فعالیت می‌کنند لیکن باید بکوشیم از حیث متوسط تولید و عملکرد کلنی‌های زنبورعسل وضعیت بهتر شود.
مجری طرح زنبورداری و اصلاح‌نژاد تولید ملکه در ایران بیان کرد: در کشور در مجموع 250 هزار ملکه زنبور عسل تولید می‌شود که از این میزان 100 هزار ملکه در مراکز ویژه‌ای که فقط در زمینه تولید ملکه زنبور عسل در کشور فعالیت دارند برای استفاده زنبورداران تولید می‌شوند.
طهماسبی بیان کرد: با اجرای طرح‌های اصلاح‌نژاد و تولید انبوه ملکه نیاز کشور در این زمینه تامین خواهد شد.
وی گفت: اکنون طرح ملی اصلاح نژاد تولید ملکه در منطقه خیرک و شکرک بخش ارم شهرستان دشتستان بوشهر، تنها نقطه‌ای در جنوب کشور است که با شاخص‌ها و معیارهای روز دنیا مشغول به فعالیت است.
مجری طرح زنبورداری و اصلاح‌نژاد تولید ملکه در ایران افزود: در این ایستگاه در هر دوره پرورش چند ماهه، 10 هزار ملکه که نژاد آنها اصلاح شده، تولید می‌شود.