kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۹۱۹
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳
وزیر نیرو:

خاموشی‌ها ناشی از کمبود برق نیست

وزیر نیرو درباره خاموشی‌های اخیر در کشور گفت: خاموشی‌های رخ داده ناشی از کمبود تولید برق نیست و حادثه در تمام دنیا برای شبکه برق‌رسانی اتفاق می‌افتد.


به گزارش خبرگزاری فارس، حمید چیت‌چیان در یک برنامه تلویزیونی درباره خاموشی‌های اخیر در کشور اظهار کرد: خاموشی‌های رخ داده ناشی از کمبود تولید برق نیست و حادثه در شبکه برق، در تمام دنیا رخ می‌دهد. به هر حال شبکه برق مشکل ساختاری دارد و باید اصلاح شود.
وی با اشاره به اینکه با آغاز به کار دولت یازدهم 145 سد در حال احداث بود افزود: با بررسی‌های زیست محیطی و فنی انجام شده، 50 سد از برنامه اجرایی وزارت نیرو خارج شد. البته نمی‌توان از سدسازی چشم‌پوشی کرد چرا که اگر سدهای پنجگانه تهران نبود چگونه می‌توانستیم برای جمعیت 10 میلیون نفری پایتخت تامین آب انجام دهیم.
وزیر نیرو به موضوع مشکلات ایجاد شده در سد گتوند اشاره کرد و گفت: کارگروهی متشکل از وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، برنامه و بودجه و محیط زیست برای بررسی مشکلات سد گتوند زیر نظر رئیس‌جمهور تشکیل و علاج‌بخشی این سد به دانشگاه تهران محول شد.چیت‌چیان درباره سد هامون اظهار کرد: مذاکرات متعددی با دولت افغانستان در خصوص تالاب هامون صورت گرفته چرا که این تالاب، متعلق به دو کشور است و اگر خشک شود مشکلات زیادی برای هر دو کشور ایجاد خواهد کرد که خطرناک خواهد بود.
وی افزود: در سال‌های قبل از انقلاب که برنامه سدسازی در کشور شروع شد هر سال 500 میلیون مترمکعب آب تنظیم شده توسط سدها استحصال شد.
این در حالی است که در چهار سال اخیر در هر سال یک میلیارد و یکصد و 25 میلیون مترمکعب استحصال انجام شده است.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه کشور ما از نظر منابع آبی فقیر است، اظهار داشت: علی‌رغم کمبود منابع آب، خشکسالی و پدیده گرمایش جهانی الان با اتکا به توانمندی‌های داخلی قادریم کشاورزی صنعتی و نیاز شرب مردم را به خوبی تامین کنیم. در حال حاضر حدود 92 درصد آب در بخش کشاورزی، شش درصد در مصارف شرب و بهداشتی و دو درصد در بخش صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد لذا باید بهره‌وری آب در بخش کشاورزی ارتقا پیدا کند.
چیت‌چیان با بیان اینکه قریب به 5400 روستا طی چهار سال آبرسانی شد، گفت: 800 روستای دیگر طی روزهای آینده تا پایان دولت یازدهم به بهره‌برداری می‌رسد و بیش از شش هزار روستا که یک میلیون و 400 هزار نفر دارد از برنامه‌های آبرسانی استفاده می‌کنند.