kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۷۳
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷
هشدار به غرب در قبال بحران اوکراین

لاوروف: آمریکا حمله کند به سرعت پاسخ می‌دهیم

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، ‌در صورت حمله غرب به منافع این کشور در اوکراین مسکو «یقینا» به آن پاسخ «فوری» خواهد داد.
«سرگئي لاوروف»، وزیر خارجه روسیه دیروز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «راشاتودی» ضمن اعلام اینکه «شک» ندارد آمریکا در روسیه بازیگردانی می‌کند، تاکید کرد، اگر به منافع کشورش در اوکراین حمله شود، مسکو «یقینا» همانند سال 2008 در گرجستان، پاسخ «فوری و مناسب» را خواهد داد.
لاوروف افزود: پس از اینکه «جان برنان»، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به کیف سفر کرد، دولت نارنجی اوکراین «عملیات ضد ترور» خود علیه مخالفان را آغاز کرد. وزیر خارجه روسیه در ادامه نتیجه گرفت: «بنابراین من هیچ شکی ندارم که آمریکا این عملیات نظامی را اداره می‌کند.»
«لاوروف» این را هم گفت که «کسانی که انتخابات سوریه را بدون اجرای اصلاحات در قانون اساسی نمی‌پذیرند، امروز از انتخابات اوکراین که قرار است بدون اصلاحات در قانون ‌اساسی برگزار شود ‌حمایت می‌کنند.»
به گفته وزیر خارجه روسیه، «کیف» به هیچ یک از توافقات حاصل از نشست چهارجانبه ژنو که در 28 فروردین حاصل شد، عمل نکرده است.
ساعاتی قبل از این موضع‌گیری، «کیف» دستور آغاز عملیات مجدد «ضدتروریستی» را برای سرکوب هواداران استقلال‌طلب مناطق شرقی اوکراین صادر کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «آلکساندر کورچینوف»،‌ رئیس‌جمهور موقت اوکراین سه‌شنبه شب با صدور بیانیه‌ای به اسم «محافظت از شهروندان اوکراینی» عملیات نظامی را که در چارچوب اجرای توافق نشست ژنو متوقف کرده بود، مجددا آغاز کرد. توقف این عملیات هفته گذشته و همزمان با شروع عید پاک صورت گرفته بود «کشته شدن یک سیاستمدار» در مناطق شرقی اوکراین، دلیلی است که برخی رسانه‌ها از آن به عنوان بهانه کیف برای آغاز عملیات سرکوب مخالفان نام برده‌اند.
همزمان با آغاز این عملیات پنتاگون نیز اعلام کرد 600 نظامی دیگر خود را برای شرکت در رزمایش به لهستان و کشورهای حوزه بالتیک می‌فرستد.
هدف از اعزام این نیروها، «تعهد واشنگتن به کشورهای ناتو» آن هم در بحبوحه تنش‌ها با روسیه بر سر تحولات اوکراین اعلام شده است.
به گزارش تسنیم، طبق اعلام پنتاگون حدود 150 سرباز آمریکایی از تیپ هوابرد ارتش این کشور که در ایتالیا مستقر هستند روز چهارشنبه وارد لهستان شدند و 450 سرباز دیگر نیز طی روزهای آینده عازم استونی، لیتوانی و لتونی خواهند شد.
«جان کربی»، سخنگوی پنتاگون در یک کنفرانس خبری گفت: اعزام این نیروها بخشی از مانور نظامی آمریکا هستند که قرار است برای چند ماه ادامه داشته باشند.
سناتور «جان مک‌‌کین»، نیز از دولت اوباما خواست با تجهیز ارتش اوکراین به کمک این کشور برود. وی از موضع ضعیف اوباما در قبال تحولات اوکراین اینگونه انتقاد کرد که: «دولت اوباما اگر به دنبال کاهش تنش‌ها در اوکراین است باید موضعی قوی‌تر در مقابل پیشروی بیشتر روسیه در این کشور اتخاذ کند.»
گفتنی است پایگاه خبری «اینفورمیشن کلییرینگ هاوس» نیز طی تحلیلی به ضعف دولت اوباما و شخص رئيس‌جمهور اشاره کرد.
به گزارش فارس، در این تحلیل به نقل از «معاونان رئیس‌جمهور» آمده که اوباما به این نتیجه رسیده، 2/5 سال آخر دوران ریاست‌جمهوری‌اش صرف کلنجار رفتن با روسیه بر سر بحران اوکراین خواهد شد، همچنین پاسخ دادن به انتقادهای بدنه تندروی وزارت خارجه و دفاع آمریکا که این روزها بر سر بحران اوکراین دچار «آشفتگی» شده است.
یک مقام آمریکایی هم در گفت‌وگو با خبرگزاری «رویترز» گفته، در جریان گفت‌وگوی اخیری که بین لاوروف و جان کری صورت گرفته، وزیر خارجه آمریکا به همتای روسی‌اش گفت مسکو اگر به آرام شدن اوضاع در اوکراین کمک نکند با تحریم‌های بیشتری روبه‌رو خواهد شد. در مقابل این موضع‌گیری اتحادیه اروپا اعلام کرده حاضر به وضع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه نیست.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند اعمال تحریم‌ علیه روسیه تا زمانی که توافق حاصل از نشست چهارجانبه ژنو به هم نخورد، متوقف خواهد شد.
وزرای خارجه اتحادیه اروپا 14 آوریل توافق کردند لیست 33 نفره مقامات روسی که مشمول مصادره اموال و منع صدور روادید شده‌اند را گسترش دهند، نخست‌وزیر روسیه دیروز اعلام کرد اجازه نخواهد داد این تحریم‌ها تاثیری بر مردم کشورش بگذارد.
سفر مخفیانه نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری اوکراین به اسرائیل خبر دیگری است که خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، «پترو پوروشنکو»، وزیر خارجه سابق اوکراین و از نامزدهای مطرح انتخابات ریاست جمهوری این کشور دیداری محرمانه از تل‌آویو داشته است.
وی در اوائل هفته گذشته در سفر محرمانه خود به فلسطین اشغالی با شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی و لیبرمن وزیر خارجه ملاقات کرد.پوروشنکو در دیدار با لیبرمن گفته است که از وی انتظار دارد رژیم اسرائیل به شکلی کاملا شفاف حمایت خود از تمامیت ارضی اوکراین اعلام کند.
مقامات این رژیم در ماه‌های گذشته هرگز در قبال اقدامات روسیه در اوکراین موضع‌گیری نکرده و در رای‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل علیه روسیه نیز حاضر نشدند! عده‌ای دلیل اتخاذ چنین موضع خنثی از سوی تل‌آویو را اینگونه تحلیل کرده‌اند که این رژیم روابط خوبی با هر دو طرف درگیری یعنی غرب و روسیه دارد بنابراین ترجیح می‌دهد، خود را بی‌طرف نشان دهد!
اخراج دبیر اول سفارت کانادا از مسکو در واکنش به اخراج وابسته نظامی روسیه از اوتاوا، یکی دیگر از تحولات مرتبط با بحران اوکراین است که روز گذشته خبرساز شد. پس از اینکه اوتاوا در اعتراض به آنچه «مداخله مسکو در امور داخلی اوکراین» این وابسته نظامی را اخراج کرد، پوتین دستور داد دبیر اول سفارت کانادا فورا کشورش را ترک کند!
سایر رویدادها
* منابع نزدیک به وزارت دفاع اوکراین می‌گویند استقلال‌طلبان اوکراینی یک فروند جنگنده ارتش اوکراین را سرنگون کرده‌اند! این خبر را دیروز مهر به نقل از پایگاه «النشره» منتشر کرده است.
* رئیس‌جمهور سابق جمهوری چک، آمریکا و غرب را متهم به ایجاد «مناقشه‌ای حل نشدنی» در اوکراین کرد. به گفته «واتسلاو کلاوس» روسیه منشأ رویدادهای میدان استقلال کیف نبود... غرب در حال نابودی اوکراین است.
* منابع خبری روسی اعلام کردند 20 مامور آمریکایی در دونتسک اوکراین مفقود شده‌اند. این عده وابسته به شرکت امنیتی آمریکا موسوم به «گری استون» هستند. لاوروف دیروز اعلام کرد، تحقیقات بر روی فعالیت‌های این شرکت امنیتی آمریکایی را آغاز کرده‌اند.
* جان کری اعلام کرد، چالش فعلی آمریکا بیشتر از دوران جنگ سرد است.
وی با اشاره به بحران اوکراین گفت: مدیریت دیپلماسی دوران جنگ سرد راحت‌تر بود.