kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۶۷
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۶

رقابت واشنگتن و مسکو برای فروش تسلیحات به مصر

منابع خبری از صدور هواپیماهای جنگی روسی و هلی‌کوپترهای آپاچی آمریکایی به مصر در آینده نزدیک خبر می‌دهند.
ساعاتی پس از اینکه شبکه خبری «روسیاالیوم» اعلام کرد، «مسکو به زودی چندین فروند جنگنده «میگ 35» تحویل نیروی هوایی مصر خواهد داد، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد کشورش قصد اعطای 10 فروند هلی‌کوپتر آپاچی به مصر را دارد.
به گفته منابع خبری روسی، احتمالا شمار هواپیماهای جنگی «میگ 35» روسیه که قرار است با هدف «تقویت نیروی هوایی مصر» به این کشور تحویل شود 20 فروند است.
پس از اینکه تنش‌هایی بین دولت نظامی مصر و کاخ سفید بر سر «کودتای نظامیان مصری» حاصل شد، قاهره در واکنش به تهدید واشنگتن مبنی بر کاهش کمک‌های نظامی، به سمت روسیه متمایل شد.
«چاک ‌هاگل» وزیر دفاع آمریکا طی گفت‌وگویی با «صدقی صبحی»، همتای مصری‌اش گفت: «برای کمک به مبارزه با فعالیت‌های ضد تروریستی» مصر آمریکا به این کشور 10 فروند هلی‌کوپتر آپاچی می‌دهد. «هاگل» این را هم گفت که هدف آمریکا از تحویل هلی‌کوپترهای جنگی به مصر این است که قاهره امنیت اسرائيل و آمریکا را تامین کند!
در رویدادی مشابه، «جان کری»، وزیرخارجه آمریکا نیز طی یک گفت‌وگوی تلفنی با «نبیل فهمی»، وزیر خارجه مصر، ضمن تاکید بر «ضرورت همکاری با مصر» به وی قول داد به زودی مقابل «کنگره بر اهمیت حفظ روابط استراتژیک کشورش با مصر» شهادت دهد.
این نوع موضع‌گیری‌ها آن هم پس از وقوع تنش‌هایی که به آن اشاره شد، ‌نشان می‌دهد، واشنگتن نگران نزدیک شدن مصر به روسیه است.
خبر دیگر اینکه، «عبدالفتاح السیسی» برای بازگشت اخوان‌المسلمین به سیاست «شرط» گذاشت.
به گزارش فارس، «جهاد خازن»، سردبیر پیشین روزنامه «الحیات» اعلام کرد، السیسی اعلام کرده اخوان‌المسلمین در صورتی که از خشونت دوری کند می‌تواند فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کنند.
«ترور یک مقام بلندپایه نظامی مصر مقابل» یکی دیگر از تحولات جدید مصر است که بازتاب زیادی در رسانه‌های این کشور داشت. به نوشته سایت شبکه خبری «العربیه» فرد کشته شده سرتیپ سازمان امنیت مرکزی مصر بود که دیروز مقابل در خانه‌اش در قاهره و به دنبال انفجار بمب کشته شد. این بمب داخل خودروی این فرد جاسازی شده بود.
هنوز هیچ گروهی مسئولیت این ترور را برعهده نگرفته است.