kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۶۶
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۶

برگزاری راهپیمایی روز کارگر در میدان تقسیم اسلامبول ممنوع شد

نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد، اجازه نمی‌دهد در میدان «تقسیم» اسلامبول به مناسبت روز جهانی کارگر تظاهرات برگزار شود.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «رجب طیب اردوغان» خطاب به اتحادیه‌های کارگری این کشور گفت: هیچ امیدی به میدان تقسیم نداشته باشید، بروید در جاهای دیگر شهر که به روی تجمعات عمومی باز است، تظاهرات کنید.
هر ساله همزمان با روز جهانی کارگر (11 اردیبهشت) کارگران ترکیه در اسلامبول تظاهرات گسترده‌ای برگزار می‌کنند.
به گفته کارشناسان، علی رغم اظهارات اردوغان میدان تقسیم و خیابان‌های مرکزی اسلامبول در روز جهانی کارگر شاهد تظاهرات خواهد بود و احتمال درگیری میان معترضان و پلیس هم وجود دارد.
نخست‌وزیر ترکیه افزود: هیچ مانعی برای برگزاری مراسم (روز جهانی کارگر) وجود ندارد، ولی باید در جایی برگزار شود که مسئولان اجازه داده باشند.
اردوغان گفت: نباید مثل بچه‌های لوس عمل کرد، ما اجازه نمی‌دهیم خیابان‌ها به صحنه درگیری تبدیل شوند.
پلیس ترکیه روز دوشنبه با استفاده از گاز اشک‌آور، شماری از اعضای «اتحادیه‌های کارگری» این کشور را که در میدان تقسیم تجمع کرده بودند، متفرق کرد.
در سال 1886 نیروهای امنیتی آمریکا به اجتماع کارگران در شیکاگو حمله و شماری از آنها را زخمی کردند. چهار تن از سازمان‌دهندگان این تجمع نیز بعدا توسط مقامات آمریکایی اعدام شدند.
از آن سال به بعد اول ماه مه (11 اردیبهشت) توسط کارگران در کشورهای مختلف دنیا گرامی داشته می‌شود.
در ماه مه سال 1977 میلادی نیز زمانی که ترکیه شاهد درگیری‌های شدید گروه‌های چپ و راست بود، تظاهرات حدود نیم‌ میلیون نفری کارگران که از شهرهای مختلف به اسلامبول آمده بودند، در این میدان به خاک و خون کشیده شد و حمله نیروهای امنیتی بیش از 30 کشته و نزدیک به 150 زخمی بر جای گذاشت. پلیس در این ماجرا بیش از 500 نفر را نیز بازداشت کرد.
میدان تقسیم اسلامبول به خاطر اعتراضات سال گذشته، تبدیل به نماد اعتراضات ضددولتی شده است و به همین خاطر، دولت نسبت به حضور معترضان در این مکان حساسیت نشان می‌دهد.