kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۶۴
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۸
مشاور رئیس سازمان نظام‌پزشکی اعلام کرد

غیرواقعی بودن تعرفه‌های درمانی، عامل افزایش پدیده زیرمیزی

مشاور انتظامی رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: پایین بودن تعرفه‌های درمانی از علل مهم گسترش پدیده زیرمیزی در کشور است.
امیر منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: غیرواقعی بودن تعرفه‌های درمانی موجب شده پدیده گرفتن زیرمیزی بویژه در مراکز دولتی رواج بیشتری داشته باشد که بیشترین شکایت‌ها از این بابت مربوط به بیمارستان‌های غیردانشگاهی بخش دولتی و خصوصی است.
وی در ادامه اظهار داشت: تعداد پزشکانی که بیش از تعرفه‌های اعلام شده از بیماران هزینه دریافت می‌کنند در سال‌های گذشته افزایش یافته و این موضوع مهم به پایین بودن تعرفه‌های پزشکی بازمی‌گردد که به عبارتی به رشد زیرمیزی منجر شده است.
منصوری با اشاره به میزان هزینه‌های درمانی خاطرنشان کرد: اکنون 70 درصد هزینه‌های درمانی از جیب مردم و 30 درصد از سوی دولت پرداخت می‌شود و بی‌عدالتی‌های این حوزه پدیده زیرمیزی را گسترش داده است.
وی اظهار کرد: پزشکان و متخصصان متبحر در مراکز بیمارستانی دولتی اقدام به عمل‌های جراحی سخت و پیچیده می‌کنند، اما پایین بودن تعرفه‌ها موجب شده برخی پزشکان برای تامین منابع مالی خود به گرفتن زیرمیزی گرایش پیدا کنند.
منصوری در ادامه افزود: تعرفه‌های درمانی در شهرستان‌ها بویژه در مراکز درمانی کمتر از حد معمول است و همین روند موجب می‌شود پدیده زیرمیزی بین پزشک و بیمار برقرار شود.
مشاور انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: اصلاح ساختار تعرفه‌های درمانی و تقویت صندوق‌های بیمه‌ای می‌تواند معضل زیرمیزی و مسائل ناشی از آن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.