kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۵۵
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵

کلنگ برج فناورانه در دانشگاه صنعتی شریف زمین می‌خورد

رئیس دانشگاه صنعتی شریف از کلنگ‌زنی نخستین برج فناوری در این دانشگاه خبر داد و گفت: در گام نخست 100 شرکت دانش‌بنیان که در صحنه اقتصاد کشور موفق عمل کرده‌اند در این برج استقرار می‌یابند.
دکتر رضا روستاآزاد در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه دانشگاه صنعتی شریف نخستین دانشگاهی است که از حدود 15 سال پیش مرکز رشد و کارآفرینی تأسیس کرده است، افزود: طی این مدت با تشکیل هسته پژوهشی از میان استادان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه، مراکز رشد با هدف حمایت از این فارغ‌التحصیلان شکل گرفت و زمینه رشد آنها فراهم شد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون 30 شرکت فناور در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف با دوره اقامت 3 تا 5 ساله مستقرند گفت: سالانه 10 شرکت از مرکز رشد فارغ‌التحصیل می‌شوند که مطابق روال معمول همه جای دنیا برخی از آنها موفق و برخی ناموفق هستند.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف با تأکید بر اینکه احداث برج فناوری بعد از تجربه موفق مینی پارک فناوری در دستور کار قرار گرفته، گفت: هم اکنون حدود 20 شرکت در مینی پارک فناوری دانشگاه صنعتی شریف مستقرند که قصد داریم با افزایش مقیاس این پارک، 3 برج فناوری ایجاد کنیم تا تعداد قابل توجهی از این شرکتها به صورت مجتمع به فعالیت بپردازند.
وی در مورد زمان‌بندی اجرای این پروژه تأکید کرد: با توجه به منابع مالی درصدد هستیم کلنگ آن را امسال به زمین بزنیم و تصورمان این است که اولین برج را پس از یک دوره 2 ساله و با تکمیل ساختمان، اواخر سال 94 عملیاتی کنیم.
روستا آزاد با تأکید بر اینکه قرار است حدود 100 شرکت در گام نخست در این برج استقرار یابند، اظهار داشت: شرکت‌های جدا شده از مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف که موفق شدند در صحنه اقتصاد دانش‌بنیان فعالیت داشته باشند در برج فناوری تجمیع خواهند شد.
وی با بیان اینکه در احداث برج فناوری، بحث حمایت مطرح نیست، اضافه کرد: تنها چیزی که انجام می‌دهیم این است که شرکتها را با هزینه خودشان مجتمع می‌کنیم تا در پروژه‌های بزرگتر مشارکت کنند و ما آنها را مدیریت کنیم.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: با توجه به تجربه فزاینده اجرای برج نخست، تصورمان این است که دو برج بعدی در فاصله دو سال پس از برج اول ساخته شوند.
روستا آزاد افزود: پروژه برج فناوری، مدل جاافتاده‌ای در حوزه فناوری کارآفرینی محسوب می‌شود که در دنیا شناخته شده است و برج فناوری دانشگاه صنعتی شریف نیز الگوبرداری از این پروژه است.
به گفته وی این مدل در کشورهایی همچون چین و هند اجرایی شده اما در کشورهای همسایه تاکنون به اجرا درنیامده و برای نخستین بار در ایران در حال انجام است.