kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۵۳
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵
براتی سده خبر داد

راه‌اندازی مجدد دادگاه‌های درمان‌مدار معتادان

مدیر کل درمان اعتیاد و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر از فعالیت مجدد دادگاه‌های درمان‌مدار خبر داد.
فریده براتی‌سده در گفت‌وگو با ایسنا درباره مزیت‌های دادگاه‌های درمان‌مدار و مشکلات پیش‌ روی این روند درمانی چیست گفت: در سال‌های 83 و 84 برنامه‌ای در بهزیستی استان یزد و در شهرستان اردکان اجرا شد که نتیجه بسیار خوبی داشت و براساس آن معتادان دستگیر شده توسط قاضی می‌توانستند بین درمان و زندان یکی را انتخاب کنند که معمولاً درمان را انتخاب می‌کردند.
وی افزود: براساس این طرح قاضی رای درمان معتادان دستگیر شده را صادر می‌کرد و این افراد به مراکز درمانی ارجاع می‌شدند که این برنامه حدود دو سال اجرا شد اما متاسفانه ادامه نیافت.
براتی سده تصریح کرد: براساس ابلاغیه قانون مبارزه با مواد مخدر که مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است و ذیل تبصره 2 ماده 16 نیز قرار دارد، در حال حاضر تعدادی از استان‌ها این طرح را اجرا می‌کنند و معتادان دستگیر شده که  فاقد کارت درمان باشند و یا تمایلی برای مراجعه به مراکز ماده 15 نداشته باشند با رای قاضی به مراکز درمانی ارجاع می‌شوند.
وی ادامه داد: همچنین اگر خانواده‌ها با دادگستری تماس گرفته و ابراز نگرانی از اعتیاد فرزند و یا عضوی از اعضای خانواده خود داشته باشند قاضی با قرارداد تامین مناسب، فرد را برای درمان ارجاع می‌د‌هد.
براتی‌سده درباره مشکلات این شیوه درمان نیز گفت: در حال حاضر مشکل اصلی، خدمات پس از خروج بهبود‌یافتگان این آیین‌نامه است.
وی افزود: هر چند که آیین‌نامه پس از خروج در سال 92 توسط رئیس قوه قضائیه به استان‌ها اعلام شده و 12 نکته برای معتادان ذیل نظر قاضی مشخص شده است، اما با توجه به پیچیدگی‌هایی که دارد در برخی استان‌ها هماهنگی‌های لازم صورت نمی‌گیرد.