kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۸۰۵
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵
حزب‌الله لبنان:

مقاومت طی یک ماه 3 برابر مساحت لبنان از خاک سوریه را آزاد کرد

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرده، محور مقاومت طی یک ماه اخیر سه برابر خاک لبنان را در سوریه، از اشغال تروریست‌ها آزاد کرده است.


شیخ «نعیم قاسم» که در «نبطیه» واقع در جنوب لبنان سخن می‌گفت، اظهار داشت: «محور مقاومت طی یک ماه اخیر 30 هزار کیلومتر مربع از صحرای سوریه و برخی روستاهای آن را آزاد کرده، که این معادل سه برابر مساحت خاک لبنان است... این دستاورد بزرگی است که بازگشت آوارگان سوریه (از لبنان) را در صورت وجود اراده واقعی، تسهیل می‌کند.به گزارش ایسنا، نعیم قاسم از دولت لبنان هم خواست تا در راستای تسهیل بازگشت آوارگان سوری به کشورشان، هماهنگی با دولت سوریه را در دستور کار قرار دهد.معاون دبیرکل حزب‌الله شمار آوارگان سوری در لبنان را حدود 500 هزار نفر ذکر کرد و گفت: «چرا نباید برای کسانی که قصد بازگشت به سوریه را دارند، شرایط را آسان کنیم و این جز با هماهنگی بین دولت لبنان و سوریه محقق نمی‌شود.»
پیشروی ارتش و مقاومت
نیروهای ارتش سوریه و مقاومت، عملیات برای پاکسازی حومه شرقی دمشق معروف به مثلث مرگ را هم آغاز کرده‌اند. در این پیشروی جدید، نظامیان سوری تا 300 متر در عمق محله «عین ترما» پیش رفتند و حدود 45 تروریست را کشته و یا زخمی کردند. مناطق اشغالی «جوبر» و «المأمون» نیز در محاصره کامل ارتش و مقاومت قرار گرفته است.
تحرکات آمریکا و اسرائیل
همزمان با قوت گرفتن حذف تروریسم از خاک سوریه، تحرکات آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه دولت و مردم سوریه نیز افزایش می‌یابد.آمریکا حدود 1000 نیروی آموزش دیده دیگر خود را به «رقه» فرستاد تا این شهر هرچه زودتر به دست نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» تسخیر شود.در همین حال، «ابو یعقوب» مشاور سیاسی گروه تروریستی موسوم به «ارتش آزاد» فاش کرده که ائتلاف آمریکایی به اصطلاح ضد داعش درصدد احداث یک پایگاه نظامی دیگر در سوریه است. قرار است که در این پایگاه، مخالفان مسلح دولت دمشق مستقر شوند. این تروریست افزود که این پایگاه در منطقه «الشدادی» واقع در مجاورت «دیرالزور» احداث می‌شود.پیش از این در شرق و شمال شرق سوریه نظامیان آمریکایی تعدادی پایگاه تأسیس کرده بودند.همزمان با این اقدامات خبر می‌رسد، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی نیز همچنان به حمایت از گروه‌های تروریستی در استان غربی «قنیطره» سوریه ادامه می‌دهند.
«اویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در اظهارات جدیدش، گفته که «بشار اسد» نباید در قدرت بماند! پیش از این، دیگر کشورهای منطقه‌ای و غربی هم شعار «اسد باید برود» را بر زبان می‌آوردند.
جزئیات تازه از انفجارهای دمشق
وزارت خارجه سوریه اما در واکنش به انفجارهای اخیر دمشق، دو نامه برای دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت ارسال کرده است.وزارت خارجه سوریه در این نامه‌ها، اعلام کرده که آمریکا و مزدورانش در انفجارهای دمشق دست دارند.
روز شنبه گذشته تروریست‌ها با سه خودروی بمب‌گذاری شده عازم دمشق شدند. اما پلیس توانست در محل ایست و بازرسی خارج از شهر، دو خودرو را منفجر کند، ولی تروریست‌ سوم خودرو را به داخل شهر و میدان «التحریر» رساند. انفجار مذکور جان حدود 20 تن را گرفت و 16 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،‌در این بیانیه همچنین آمده: این انفجارها در پاسخ به پیروزی‌های بزرگی رخ دادند که ارتش عربی سوریه در میادین جنگ به دست آورده است... ارتش موفق شد 20 هزار کیلومتر مربع از بیابان‌های سوریه را آزاد و پس از سال‌ها،‌«گذرگاه‌های» مرزی عراق و سوریه را بازگشایی کند.
سایر رویدادها
* روسیه اعلام کرده، ادعای جدید آمریکا و غرب در مورد استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی، یک جنگ روانی علیه دمشق است.
* عکس «بشار اسد» برای نخستین بار بر روی اسکناس سوریه چاپ شد.
* «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه،‌گفته: «ما و آمریکا درک متفاوتی از تروریسم داریم.»