kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۸۰۳
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵
در واکنش به تهدیدات سعودی‌ها

دوحه: قطر لقمه راحتی برای بلعیدن نیست/آماده دفاع در برابر حملات نظامی هستیم



همزمان با افزایش تهدیدات عربستان و 4 کشور دیگر عربی علیه قطر، وزیرخارجه قطر اعلام کرده در صورت حمله نظامی، کشورش آماده دفاع از خود است. سعودی‌ها در عین حال می‌گویند ضرب‌الاجل 10 روزه‌ای را که برای قطری‌ها تعیین کرده بودند چند روز دیگر تمدید کرده‌اند!.
پس از پایان ضرب الاجل 10 روزه عربستان و متحدینش علیه قطر که با بی‌اعتنایی دوحه روبرو شد خبر رسیده که این کشورها مهلت تعیین شده خود را تا 48 ساعت دیگر تمدید کرده‌اند! گفته می‌شود این تمدید در پی درخواست کویت برای تداوم و تلاش‌های میانجی‌گرانه برای حل این بحران، صورت گرفته است. تمدید این ضرب‌الاجل در حالی صورت می‌گیرد که قطر با رد چند باره خواسته‌های عربستان آن را «غیرمنطقی» و پذیرش آن را «نقض حاکمیت و استقلال سیاسی» این کشور دانسته است. اما بحران در شبه جزیره عربی به نظر می‌رسد تمامی ندارد و باید منتظر اتفاقات جدیدی بود.
اخراج از شورای همکاری خلیج‌فارس
به گزارش ایسنا، «انور عشقی»، مدیر مرکز پژوهش‌های استراتژیک عربستان در مصاحبه با اسپوتنیک گفته: ««عادل الجبیر»، وزیر خارجه عربستان و «انور قرقاش»، وزیر مشاور در امور خارجه امارات اعلام کرده‌اند که گام بعدی در تعامل با قطر در صورت رد درخواست‌های کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس «جدایی» بوده و این به معنای لغو عضویت قطر در شورای همکاری خلیج‌فارس است.» وی گفته: «تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده که شورای همکاری خلیج‌فارس عضویت یک کشور را در این شورا لغو کند و در صورت لغو عضویت قطر این کشور روابط ممتازش با کشورهای دیگر از جمله کویت و عمان را نیز از دست خواهد داد.» عشقی احتمال داده که اتحادیه عرب نیز اقدام مشابهی را در قبال قطر اتخاذ کند. این کارشناس سعودی حتی مقامات قطر را به «شورش مردم جهان عرب» علیه حاکمشان با استفاده از شبکه الجزیره متهم و بر لزوم بستن این شبکه تأکید کرده است! اظهاراتی که به نظر می‌رسد بیشتر شبیه به یک تهدید است تا واقعیت!
پاسخ قطر به تهدیدات
اما وزیر خارجه قطر در پاسخ به تهدیدات کشورهای تحریم‌کننده، قاطعانه جواب داده که «از حمله نظامی نمی‌هراسیم.» «خالد بن محمد العطیه» وزیر دفاع قطر در مصاحبه با شبکه اسکای نیوز گفته همسایگانش به دنبال ساقط کردن حکومت دوحه هستند... «اما در صورت لزوم قطر آماده دفاع از حاکمیت خودش است.» «خالد بن محمد العطیه» تاکید کرده «امیدواریم به مرحله مداخله نظامی نرسیم اما اگر این اتفاق رخ بدهد ما همیشه آماده هستیم. ما اینجا هستیم تا از کشور خود دفاع کنیم. وی به همسایگانش هشدار داده که به طور تاریخی نیز قطر کشوری نبوده که به راحتی بلعیده شود.»
از سوی دیگر بنا به درخواست «سامح شکری» وزیر خارجه مصر، وزرای خارجه عربستان،‌ بحرین،‌ مصر و امارات قرار است روز چهارشنبه در قاهره دور هم جمع شوند تا درباره آینده روابط با قطر و گام بعدی برای تعامل با دوحه تصمیم‌گیری کنند. نفس برگزاری این نشست نشان از استمرار این بحران دارد به خصوص اینکه این کشورها همچنان بر طبل شروط خود و پذیرش آن از سوی قطر می‌کوبند.