kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۲۶۲
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۵
خرازی در مجمع صلح جهانی پکن:

جهانی‌شدن موجب ظهور افراط‌گرایی و عقب‌ماندگی قدرت‌های اقتصادی دنیا شده است

رئیس‌شورای راهبردی روابط خارجی گفت که جهانی‌شدن از یک‌سو موجب ظهور افراط‌گرایی و مشکلات امنیتی در جوامع دیگر شد و از سوی دیگر برای قدرت‌های اقتصادی از جمله آمریکا عقب‌ماندگی اقتصادی و رشد ملی‌گرایی افراطی را در پی داشت.


کمال خرازی رئیس‌شورای راهبردی روابط خارجی در سخنانی در مجمع صلح جهانی پکن در موضوع «امنیت بین‌المللی و روند ضدجهانی شدن» با بیان این‌که آن‌چه در اینجا به‌عنوان یک واقعیت باید مورد تأکید قرار گیرد، نقش قدرت‌های فرامنطقه­‌ای در حمایت یا سکوت در برابر شکل‌گیری گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه بود، ادامه داد: کشورهای اروپایی و آمریکا در برابر این پدیده از کشورهایی حمایت کردند که پدید آورندگان آن گروه‌ها بودند و حتی اطلاعات، سلاح، آموزش و امکانات در اختیار آنها قرار دادند تا دولت‌های قانونی عراق و سوریه را سرنگون سازند. ایران به‌دعوت دولت‌های قانونی عراق و سوریه به کمک آنها شتافت و از سرنگونی دولت‌های مزبور جلوگیری به عمل آورد. البته که ایران امنیت ملی خود را نیز در نظر داشت و با کمک به دولت‌های مزبور توانست تروریسم را از مرزهای خود دور سازد.
وی با اظهار تأسف از این‌که «امروزه شاهد آن هستیم که بعضی کشورها به‌خاطر منافع اقتصادی خود حتی امنیت ملی خود را هم نادیده می‌گیرند» افزود: به‌طور مثال بعد از حادثه 11 سپتامبر 2001 کنگره آمریکا با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در یک گزارش 28صفحه‌ای محرمانه، دخالت شهروندان عربستان سعودی را در این حادثه هولناک موردتأیید قرار داد، ولی تاکنون به‌علت منافع اقتصادی آمریکا و یا باج‌های مالی ارائه‌شده از سوی کشور مزبور روند پیگیری و مجازات کشور خاطی معطل مانده است. شاید بتوان گفت که حمله به برج‌های دوقلو و پنتاگون که اولی نماد تجارت جهانی و دومی نماد قدرت سیاسی و نظامی ابرقدرت آمریکاست مخالفت با جهانی شدن را آشکار ساخت.
رئیس‌شورای راهبردی روابط خارجی گفت: متأسفانه چنین رفتار محافظه­‌کارانه­‌ای از سوی برخی کشورهای اروپایی نیز دیده می‌شود. آنها با وجود آنکه می‌دانند منشأ تروریسم تکفیری وهابیت و خاستگاه آن عربستان سعودی است و این کشور در ایجاد و حمایت از تروریست‌های مزبور نقش اساسی داشته و دارد، به‌دلیل منافع مادی خود سکوت اختیار کرده و با وجود صدمه‌هایی که از گروه‌های تروریستی دیده‌اند عکس‌العمل جدی در برابر آن کشور نشان نمی‌دهند.
رئیس ‌شورای راهبردی روابط خارجی اظهار کرد: همچنین غرب به‌دلیل منافع مادی خود نباید در برابر تروریسم تکفیری که ریشه در عقاید افراطی وهابیت دارد مسامحه کند، زیرا جوانان غربی که اینک در سوریه و عراق عضو گروه‌های تروریستی تکفیری هستند سرانجام به کشورهای خود باز خواهند گشت و دست به اقدامات تروریستی خواهند زد. جمهوری اسلامی ایران که خود قربانی تروریسم است و اخیراً نیز هدف تروریست‌های تکفیری داعش قرار گرفت در مبارزه با تروریسم جدی است و آماده همکاری در این زمینه است.