kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۰۲۷
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۷
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

پاکدستی و مبارزه با فساد/ شرط‌های اعضای لیست رانتی برای شهردار!



سرویس سیاسی-
از ماه‌ها پیش از انتخابات بود که زمزمه‌های سهم‌خواهی از روحانی توسط مدعیان اصلاح‌طلبی مطرح شد. کسانی از جمله منتجب‌نیا به صراحت این نکته را بیان کردند و حتی گاهی زمزمه‌های حمایت مشروط از روحانی مطرح شد اما از آنجا که سران طیف اصلا‌ح‌طلب چاره‌ای جز حمایت از روحانی نمی‌دیدند در این باره موضع گرفته‌اند.
حالا پس از انتخابات 96 باز این زمزمه‌ها شنیده می‌شود. اصلاح‌طلبان همواره با لحنی در‌این‌باره سخن گفته‌اند که انگار روحانی تمام آرا خود را مدیون ایشان است. در ادامه مسیر سهم‌خواهی، دیروز‌ روزنامه اعتماد مصاحبه‌ای با الهه کولایی منتشر کرد. عنوان این مصاحبه خود گویاست: «کابینه نیازمند بازسازی جدی است.»
اما نکته جالب توجه آنجاست که این نماینده مجلس جنجال‌آفرین ششم گفته است برای حضور زنان در وزارتخانه‌هاي امنيتي، د‌فاعي و نظامي بطور طبيعي «فعلا»! پيگيري جد‌ي‌اي د‌ر حال شكل‌گيري نيست.
اما به نظر می‌رسد بهتر آن است که ایشان به این اندیشه می‌کرد که یک زن با کدام تخصص و تجربه در مقام وزارت در حوزه‌های دفاعی، نظامی و امنیتی می‌تواند ایفای نقش کند. متاسفانه مدعیان اصلاح‌طلبی تنها به نفس حضور می‌اندیشند و تخصص و توانایی و همخوانی مناصب با روحیات و توانایی‌های هر دو جنس زن و مرد چندان برایشان مهم نیست.

تیم اقتصادی دولت؛ مشورت‌ناپذیر و خودرای
پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی در مصاحبه با روزنامه آرمان در خصوص عملکرد تیم اقتصادی دولت یازدهم گفت:«بر‌اساس تجربه می‌گویم که مشورت‌پذیری وزیران آقای روحانی پایین بود.‌.. ضمن اینکه اختلاف روش و سلیقه قابل توجهی میان وزیران وجود داشت و این ویژگی باعث شده بود که خود وزرا نیز نتوانند با یکدیگر تیمی واحد را تشکیل دهند... حضور در یک تیم، انعطاف، پذیرش نظر و اثر سایر اعضای تیم را می‌طلبد و افراد باید به حدی منعطف باشند که بتوانند با دیگران کار و همکاری کنند. این اتفاق هم در کابینه دولت یازدهم به میزان لازم نیفتاد.»
سلطانی افزود:«وزرای انتخابی باید بتوانند در قالب یک تیم همفکری و کار کنند. خودرأیی قطعا چاره کار ما نیست، من این خودرأیی را در برخی از وزرای دولت یازدهم سراغ داشتم؛ این موضوع آسیبی است که در سطح مدیریت ارشد وجود دارد. آنها باید جسور باشند، برخی از مدیران دولت یازدهم جسارت تغییر نداشتند؛ حتی ضرورت تغییر را می‌دانستند اما جسارت تصمیم‌گیری نداشتند».

شرط انتخاب شهردار توسط اعضای لیست رانتی!
روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «چالش‌های یک کرسی در بهشت» نوشت:« تاکنون اعضای شورای شهر تهران چند جلسه پیرامون مسائل مختلف از جمله انتخاب شهردار را برگزار کرده و شاخصه‌های عمومی انتخاب شهردار تهران به تصویب اعضای شورای پنجم رسیده است. از جمله این شاخصه‌ها...اشتهار به پاکدستی در افکار عمومی و باور به مبارزه با فساد است».
شعار «اشتهار به پاکدستی در افکار عمومی و باور به مبارزه با فساد » توسط این روزنامه زنجیره‌ای در حالی است که لیست امید برای شورای شهر تهران حواشی زیادی تا به امروز داشته است. روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد چندی پیش ضمن افشای باجگیری بزرگ برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و اقدام به دلالی آنها برای بستن لیست امید شورای شهر تهران در مطلبی با عنوان«چه کسی پیشنهاد 2 میلیاردی برای حضور در لیست امید به نامزدها داده بود ؟!» نوشت: «یک منبع آگاه توضیحاتی را در مورد ماجرای درخواست 2میلیارد تومان از برخی کاندیداهای شورای شهر تهران جهت حضور در لیست امید ارائه داد. گویا چنین درخواستی از جانب دبیرکل یکی از احزاب سرشناس اصلاح‌طلب مطرح شده است؛ بدین‌صورت که وی با برگزاری جلسات خصوصی با کاندیداهای مطرح و خواستار حضور در لیست امید به آنان پیشنهاد می‌داده که 2 میلیارد تومان بپردازند تا بتوانند در لیست حضور داشته باشند. البته مشخص نبوده آقای غ_ک با چه سازوکاری چنین وعده‌ای به کاندیداها می‌داده است».
لیست رانتی در کارنامه مدعیان اصلاحات مسبوق به سابقه است. پيش از اين نيز در انتخابات مجلس دهم «الهه كولايي» فعال سياسي اصلاح‌طلب و عضو شوراي هماهنگي مجمع زنان اصلاح‌طلب كه با وجود سوابق كاري و داشتن چهره‌اي سرشناس در جريان اصلاحات از فهرست اميد در مجلس شوراي اسلامي جامانده بود در مصاحبه‌اي با خبرگزاري «آنا» اعلام كرد: «هميشه پول و قدرت در حوزه سياست تأثيرگذار هستند. برخي كانديداها از طريق رانت وارد ليست اميد شدند و من اين مسئله را تكذيب نمي‌كنم».

چرا 2030 را فراموش نکردید؟!
روزنامه زنجیره‌ای شرق در یادداشتی با سر هم کردن موضوعاتی به ظاهرا غیرمرتبط با هم از تحریم‌های ایران تا رقص شمشیر سران سعودی با رئیس جمهور آمریکا و سند 2030 و در نهایت اظهارات یکی از علما در مشهد نوشت: «حوزه درباره سند ٢٠٣٠ موضع گرفت. خاطرم هست در سال گذشته کارگروهی تشکیل شده بود برای بررسی یا اجرای این سند. از من هم دعوت شده بود برای شرکت. سندهای یونسکو را می‌شناسم و می‌دانم بعضی از آنها تا چه حد اداری، کم‌محتوا و بی‌اهمیت هستند. این سند را ورق زدم و به این نتیجه رسیدم که شرکت در آن کارگروه اتلاف وقت است. حالا یکباره می‌بینم این سند چه اهمیت سیاسی‌اي پیدا کرده است.»
در ادامه این یادداشت آمده است: «چه می‌شد اگر این سند را ما کلا فراموش می‌کردیم، مانند بسیاری از کشورهای دیگر جهان؟ هیچ اتفاقی نمی‌افتاد. هر‌کس وضعیت آموزش را در ایران می‌شناسد، می‌داند که چقدر این وضع اسفناک است و می‌داند چه مشکلات مفهومی بر نظام آموزشی ما چنگ انداخته و ما از چه بدیهیات آموزشی‌اي غفلت کرده‌ایم. آموزش در ایران گرفتار نابسامانی‌های بسیار ابتدایی است که نظام دولتی نتوانسته یا نخواسته آن را مرتفع کند و با چسبیدن به این سند یا کنارگذاشتن آن هم مشکلی از آموزش و پرورش ما حل نمی‌شود. کافی است آن را فراموش کنیم.»
در زمینه سند 2030 تا به حال زیاد سخن گفته شده است ولی نویسنده روزنامه زنجیره‌ای شرق فراموش کرده است که این رسانه و دیگر نشریات زنجیره‌ای پیش از این تا چه حد از این سند بی‌محتوا [به روایت شرق] دفاع کرده و رئیس‌جمهور نیز گفته بود آن را فراموش نخواهد کرد!
نکته دیگر اینکه آیا می‌شد سند 2030 را به خواسته نویسنده شرق فراموش کرد و در‌باره آن هیچ نگفت و دولت نیز پشت پرده کار خود را بکند؟!

ورشکستگی بانکها و رونق بازار مسکن!
در حالی که شایعات مربوط به ورشکستگی بانکها یا موسسات مالی و اعتباری هر روز با انتشار تصاویر تجمعات سپرده‌گذاران داغ‌تر می‌شود و مسئولان دولتی نیز اعتراضات گسترده و علنی مردم مبنی بر بلاتکلیفی سپرده‌هایشان در موسسات مالی کاسپین،  ثامن‌الائمه، آرمان و ... را  تلاش جریان رقیب برای ضربه زدن به دولت عنوان می‌کنند، روزنامه زنجیره‌ای بهار با تیتر عجیب در صفحه اقتصاد خود  با عنوان «احتمال رونق بازار مسكن با خروج سپرده‌هاى بانكى» به نقل از مشاور وزیر راه و شهرسازی  نوشت: تاثیر خروج سپرده‌های بانکی و ورود نقدینگی به بازارهای رقیب بستگی به شدت و ضعف میزان آزاد‌سازی سپرده‌ها‌ی بانکی دارد. البته ورود این نقدینگی به بازار مسکن موجب تسریع در ورود به دوره رونق می‌شود و بازار مسکن را تکان می‌دهد، اما ممکن است با افزایش تقاضای سوداگرانه در بازار با افزایش قیمتها مواجه می‌شویم. اگر از 600 هزار میلیارد تومان سپرده بانک‌ها تنها یک درصد به بازار مسکن جذب شود، به طور قطع این بازار سریع‌تر به رونق خواهد رسید ... البته اگر میزان خروج سپرده‌ها در مدت زمان کوتاه رقم قابل توجهی باشد خطرات جدی برای اقتصاد کشور به‌دنبال دارد و منجر به فلج شدن اقتصاد می‌شود...».
دستاورد‌سازی برای کارنامه تهی از عملکرد دولت در دوره 4 ساله قبل تقریبا به سیاست ثابت روزنامه‌های زنجیره‌ای تبدیل شده بود این روزنامه‌ها از هر رویداد و اتفاق با ربط و بی‌ربطی برای دولت دستاورد می‌تراشنداما ظاهرا در 4 ساله دوم دولت روحانی با پدیده جدیدی مواجه خواهیم بود که در آن از ورشکستی بانکها و تعطیلی صنعت و  تولید نیز برای دولت دستاورد بسازند.

به رانت‌خواری و فساد بیفتیم باخته‌ایم
یکی از محکومین فتنه 88 در گفت‌و‌گو با روزنامه زنجیره‌ای شرق به حسن روحانی رئیس‌جمهور توصیه کرد وزرایی انتخاب نکند که دلشان جای دیگری است، وی به اصلاح طلبان هم‌کیش خود نیز گفت اگر به رانت‌خواری و فساد بیفتید باخته‌اید!
وی در این گفت‌و‌گو اظهار داشت: «ما به این دلیل که نباید وحدت خود را از دست بدهیم و دچار اختلاف شویم، نمی‌توانیم خود را نقد نکنیم و به انتقادها و ابهام‌ها پاسخ نگوییم. ما نمی‌توانیم از دولت و جريان مقابل شفافیت بخواهیم و خودمان شفاف نباشیم، اگر هم خطایی کرده‌ایم باید توضیح دهیم. نمی‌توانیم بگوییم قدرت حکومت به چندصدایی است و خودمان صداهای مختلف در اصلاح‌طلبان را تحمل نکنیم. بنابراین من موافق نقد درونی اصلاح‌طلبان هستم و خودم هم این کار را کرده‌ام اگرچه بیشتر بقیه را تشویق کرده‌ام که این کار را بکنند، اما و صد اما که نقد درونی با خودزنی خیلی فرق دارد. همیشه گفته‌ام در نقد اصلاحات باید به‌گونه‌ای سخن بگوییم که حرف‌های ما تیتر اول رسانه‌های منتقدان نشود که اگر شد معلوم می‌شود که یک جای کار لنگ است.»
وی در ادامه گفت‌و‌گو تاکید کرد: «اگر خدای‌نکرده وحدتمان را از دست بدهیم و مخاطبان ما فقط قشر خاصی باشند و مابقی اقشار از جمله محرومان را از دایره تخاطب خودمان خارج کنیم و اگر مغرور شویم و خدای‌نکرده آلوده رانت‌خواری و فساد شویم، قطعا شکست خواهیم خورد. این مردم با هیچ‌کس پیوند ابدی و ناگسستنی نبسته‌اند.»
گفتنی است مدعیان اصلاحات در سال‌های متمادی با این بهانه که نباید حرف ما به تیتر رسانه‌های منتقد تبدیل شود از نقد درون‌گروهی خودداری کرده و یا به‌گونه‌ای سخن گفته‌اند که گویی فسادی درون اصلاح‌طلبان وجود ندارد!، این در حالی است که در سالیان گذشته برخی اصلاح‌طلبان نیز به انتقادات تندی پرداخته و از رانت‌خواری‌های گسترده میان این جریان سخن گفته‌اند، بسته شدن لیست‌های انتخاباتی به صورت پولی و... از جمله این انتقادات است.