kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۰۱۴
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
فرزند دیپلمات ربوده شده ایرانی در گفت‌وگو با کیهان:

امروز فلسطین ملاک گرایش به حق یا باطل است


اشاره:
فردا آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس است؛ روزی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 16 مرداد 1358 با پیام امام خمینی(ره) برای حمایت از ملت فلسطین نامگذاری شد.در این روز مسلمانان سرتاسر جهان برای ابراز همبستگی با مردم مظلوم فلسطین و برای نشان دادن خشم و انزجار خود از رژیم اشغالگر صهیونیستی راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیزی برگزار می‌کنند و به فلسطینی‌ها این پیام را می‌دهند که «ما در کنار شما هستیم.»روز جهانی قدس روز بیداری مسلمانان و اتحاد آنها در مقابل دشمن صهیونیستی است. همان‌گونه که امام خمینی(ره) آزادی فلسطین را از محورهای اصلی مبارزاتی و مهمترین مسئله جهان اسلام عنوان فرمودند تا به امروز ملت‌های مسلمان به ندای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران لبیک گفته و آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان را در خیابان‌ها حضور یافته و بر اتحاد و همبستگی خود با مسلمانان فلسطینی تأکید می‌کنند.به همین مناسبت گفت‌وگویی با «سید رائد موسوی» فرزند «سید محسن موسوی» کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت انجام داده‌ایم که از نظر خوانندگان می‌گذرد.سید محسن موسوی «جاویدالاثر» در 14 تیر ماه 1361 به همراه دو دیپلمات دیگر و یک خبرنگار توسط نیروهای حزب فالانژ لبنان ربوده شد. در آن زمان، ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کرده بود و حزب فالانژ همکاری نزدیکی با این رژیم داشت. در ابتدا گفته شد که سه دیپلمات یعنی احمد متوسلیان، سید محسن موسوی، تقی رستگار مقدم و کاظم اخوان خبرنگار ایرنا به شهادت رسیده‌اند، اما برخی شواهد و مدارک موجود حاکی از آن است که آنها در اسارت رژیم صهیونیستی هستند.                             سرویس خارجی

* کمی درباره علت نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز قدس از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) برایمان صحبت کنید.
اعلام روز قدس در رویکرد مردم و جمهوری اسلامی ایران یک رویکرد کاملاً مردمی است. یعنی از همان بدو پیروزی انقلاب اسلامی، در تاریخ 29 بهمن هم که تازه چند روز از پیروزی انقلاب گذشته بود و هنوز نهادها و ساختار حکومتی کاملاً تشکیل نشده بود مردم سفارت اسرائیل را در تهران به اشغال درآوردند و سفارت فلسطین را جایگزین آن کردند. یعنی این یک حرکت مردمی بود که ناشی از همبستگی و ارتباط مردم ایران با مردم مظلوم فلسطین اتفاق افتاد. ریشه این حرکت مردمی نیز از اسلام و ارزش‌های اسلامی نشأت می‌گیرد که همان مسئله دفاع از مظلوم در قبال ظالم است.
از سوی دیگر ما در نظام اسلامی مبنای حقوقی و قانونی هم برای دفاع از مسئله فلسطین داریم و این موضوع فقط مربوط به چارچوب ایدئولوژیک و دیدگاه ارزشی جمهوری اسلامی ایران قرار نمی‌گیرد. به نحوی که این موضوع در قانون مصوب سال 1369 مجلس شورای اسلامی تحت عنوان حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین مورد توجه قرار گرفته است و مطابق این قانون همه نهادها و همچنین دولت وظیفه دارد تا رسیدن فلسطینی‌ها به حقوق حقه‌شان تلاش کنند و از آنها دفاع نمایند.
به همین دلیل امام خمینی(ره) با توجه به خواست مردمی و درایتی که نسبت به این موضوع داشتند این مسئله را عنوان کردند که باید مسئله فلسطین موضوع محوری و مهمترین اولویت جهان اسلام باشد به همین دلیل آخرین جمعه ماه رمضان را روز قدس نامیدند تا هم موضوع فلسطین برای همیشه زنده بماند و هیچ‌گاه فراموش نشود و هم زمینه‌ای برای اتحاد مسلمانان جهان باشد تا همه حول یک محور گرد هم آیند و انسجام و اتحاد مسلمانان فراهم آید.
* به عقیده شما مسئله فلسطین، قدس و نامگذاری این روز تا چه اندازه توانسته در اتحاد مسلمانان مؤثر واقع شود؟
در آن زمان که حضرت امام خمینی(ره) مسئله روز قدس را مطرح کردند به جرأت می‌توان گفت که یک عامل وحدت بخش برای اتحاد و همبستگی مسلمانان جهان وجود نداشت اما امروزه تنها عاملی که جهان اسلام را متحد کرده و حدود یک میلیارد یا یک میلیارد و نیم مسلمانان را در کنار هم قرار داده مسئله فلسطین است.
هر چند که امروزه برخی از کشورها این مسئله را فراموش کرده و آرمان فلسطین و حقوق حقه مردم فلسطین را از یاد برده و راه سازش با دشمن صهیونیستی را در پیش گرفته‌اند و مثلاً کشورهایی همچون مصر و اردن سفارتخانه اسرائیل را هم در کشورشان دایر کرده‌اند، اما مسئله فلسطین مربوط به امت اسلام و ملت‌های مسلمان است و مردم این کشورها هم از اسرائیل بیزار هستند. در واقع به جرأت می‌توان گفت که مردم مصرو اردن بیشترین احساسات ضدصهیونیستی را در خود دارند و از هر فرصتی برای ابراز خشم خود نسبت به رژیم متجاوز و جنایتکار رژیم صهیونیستی استفاده می‌کنند.
هنوز برای ملت‌های مسلمان جهان دشمن صهیونیستی، دشمن مشترک است و همین مسئله میان صفوف مسلمانان اتحاد ایجاد می‌کند. این ابتکار و نوآوری و خلاقیت و درایت هوشمندانه فقط مختص به امام راحل بود که در آن مقطع زمانی مسئله فلسطین و روز قدس را مطرح کردند، چرا که تا قبل از این زمان تمام تئوری‌های روابط بین‌الملل بر روی محور دولت، ملت می‌چرخید و تمام دولت‌ها و حکومت‌ها به منافع ملی و مصالح سیاسی توجه داشتند؛ اما حضرت امام خمینی(ره) بحث ملت را مطرح کردند و مسئله فلسطین را عامل وحدت ملت‌ها دانستند.
در سخنان رهبر معظم انقلاب در ششمین کنفرانس فلسطین نیز ایشان بر مسئله فلسطین تأکید فرمودند و اظهار داشتند که «ملاک ما فلسطین است. مقاومت است و هر کشوری که حامی مقاومت است جمهوری اسلامی ایران حامی آن خواهد بود و هر کشوری که حامی فلسطین نباشد ما حامی آن نیستیم، ما در این زمینه با کسی تعارف نداریم.» در واقع امروز فلسطین مبنای حق و باطل شده است، هر گروه یا کشوری که از فلسطین حمایت کند در جبهه حق و دفاع از مظلوم قرار می‌گیرد و هر کسی که در مقابل فلسطین بایستد در جبهه استکبار قرار گرفته است.
* اعلام روز جهانی قدس از سوی حضرت امام خمینی(ره) و تأکید نظام جمهوری اسلامی بر مسئله فلسطین چه تأثیری بر مردم فلسطین گذاشته است؟
مردم فلسطین مردم مظلومی هستند که در یک فضای کوچک مورد محاصره قرار گرفته و سرزمینشان اشغال شده است. امروزه بیش از 5 میلیون آواره فلسطینی داریم که نه حق کار دارند، نه حق مسافرت و نه از امکانات زندگی و رفاه برخوردارند و هیچ امیدی هم به اعراب سازشکار ندارند. به همین دلیل با دست خالی، با سنگ، چاقو، زیر گرفتن با خودرو و فدا کردن جانشان سعی می‌کنند با دشمن صهیونیستی مقابله کنند و تمام امیدشان به جمهوری اسلامی ایران و کشورهایی است که از آنها حمایت می‌کنند و پشتیبان آنها هستند.
جوانانی که عملیات شهادت‌طلبانه انجام می‌دهند و از جان خود می‌گذرند در واقع از همه چیز خود می‌گذرند زیرا رژیم صهیونیستی نه تنها آنها را بلافاصله با اعدام‌های میدانی به شهادت می‌رساند بلکه خانه‌های آنها را تخریب و خانواده‌های آنها را آواره و تحت فشار قرار می‌دهد، به همین دلیل برگزاری روز قدس، راهپیمایی و اعلام همبستگی مسلمانان جهان می‌تواند برای آنها امیدبخش باشد و روحیه مقاومت آنها را افزایش دهد.
اگر روز قدس نبود چه بسا که تا به حال مسئله فلسطین فراموش شده بود همان کاری که برخی از رژیم‌های مرتجع عرب انجام داده‌اند و مسئله فلسطین را از یاد برده‌اند و راه سازش با رژیم صهیونیستی را در پیش گرفته‌اند.
نسل جدید فلسطین امروزه سازش را نمی‌پذیرد، جوانان فلسطینی به ماهیت رژیم صهیونیستی پی برده‌اند و می‌دانند که جز مقاومت و مقابله با رژیم صهیونیستی نمی‌توانند به حقوق حقه خود دست پیدا کند.