kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۰۱۲
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷

کوتاه از سراسر جهان


بلژیک
شبکه خبر: دادستان فدرال بلژیک از خنثی شدن حمله تروریستی انفجار در ایستگاه قطار بروکسل، خبر داده است. گفته شده مظنونی که عامل حمله انتحاری در ایستگاه قطار مرکزی بروکسل شناخته می‌شد، هدف گلوله پلیس قرار گرفته و کشته شده است. اما دادستان فدرال بلژیک می‌گوید: نمی‌توان گفت مظنون حمله تروریستی هنوز زنده است یا نه. رسانه‌های محلی هم گزارش داده‌اند که مظنون، یک کمربند یا جلیقه انتحاری به تن داشته است. پلیس بلژیک از زمان حمله تروریستی (فروردین 95) به بروکسل که بیش از 30 کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت، تدابیر امنیتی را به شدت افزایش داده است.
ونزوئلا
خبرگزاری فرانسه: رئیس‌جمهور ونزوئلا در تازه‌ترین اقدام خود ۴ مقام ارشد نظامی از جمله رئیس‌پلیس این کشور را به اتهام حمله به معترضان ضد دولتی برکنار کرده است.این در حالی است که اعتراضات مرگبار و خونین در ونزوئلا از اوایل آوریل تاکنون ادامه داشته و ده‌ها نفر نیز کشته شده‌اند. ارتش و نیروهای مسلح ونزوئلا در یک سالی که از ناآرامی‌های داخلی این کشور گذشته، حمایت خود را از مادورو حفظ کرده است. این در شرایطی است که فشارها از سوی مخالفان غربگرا در پی تشدید بحران اقتصادی و اجتماعی، افزایش یافته است. مادورو دستور داده است تا بیش از 20 هزار پلیس جدید و 20 هزار نیروی گارد ملی جدید استخدام شود.
ترکیه
رویترز: .«کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب اصلی مخالف دولت ترکیه با متهم کردن رئیس‌جمهور این کشور به مداخله در امور قضایی، او را یک «دیکتاتور» نامید. وی هفته گذشته پس از محکومیت «اریس بربراوغلو» از نمایندگان این حزب به 25 سال زندان به جرم انتشار اسناد کمک‌های تسلیحاتی اردوغان به تروریست‌های سوری یک راهپیمایی 425 کیلومتری از آنکارا به سوی اسلامبول آغاز کرده است. سخنان او واکنشی به حرف‌های چند روز پیش اردوغان است که گفته بود در پارلمان نیز عدالت باید اجرا شود و دولت فقط به عنوان یک امتیاز به حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه اجازه می‌دهد این راهپیمایی را برگزار کند
لبنان
العهد: «گادی آیزنکوت»، رئیس‌ستاد ارتش رژیم صهیونیستی گفته که «حزب الله لبنان تهدید اول برای اسرائیل است.» وی در ادامه اعلام کرده: ما اطلاعات خوبی داریم که نشان می‌دهد حزب الله در ۲۰۰ روستا و شهرک در جنوب لبنان مستقر است. حزب الله قدرتی دارد که متمرکز بر ده‌ها هزار موشک و توانایی‌های زیاد و سلاح‌های پیشرفته‌ای است که برخی از آن از ایران، بخشی از ارتش سوریه و بخشی از آن سلاح پیشرفته روسی است. به گفته آیزنکوت «یک سوم قدرت حزب الله در سوریه مستقر شده و تجارب جنگی که به دست می‌آورد را نمی‌توان نادیده گرفت.»
برزیل
ایرنا: پلیس فدرال برزیل می‌گوید، مدارک محکمی دال بر دریافت رشوه توسط «میشل تِمِر» رئیس‌جمهور این کشور وجود دارد. در صورتی که این ادعا اثبات شود، می‌تواند زمینه تعلیق تمر را از ریاست جمهوری برزیل فراهم آورد.دادگاه عالی فدرال برزیل نیز در گزارشی به نقل از پلیس فدرال اعلام کرده که «تمر، حتی اگر از فرد دیگری برای جمع آوری یا نگه داشتن این رشوه‌ها استفاده کرده باشد، از وجوه مربوط به رشوه سود برده است.»
میانمار
آنادولو: براساس گزارش جدید سازمان ملل نزدیک به نیم میلیون مسلمان وهینگیا از میانمار به خاطر دهه‌ها سرکوب آواره و بی‌خانمان شده‌اند. طبق این گزارش، تا پایان سال ۲۰۱۶ تعداد آوارگان این کشور به ۴۹۰ هزار و ۳۰۰ تن افزایش یافته است این در حالی است که این آمار در سال گذشته ۴۵۱ هزار و ۸۰۰ تن بوده است. این گزارش همچنین اعلام کرده که بنگلادش میزبان بیشترین تعداد از مسلمانان روهینگیا یعنی ۲۷۶ هزار و ۲۰۰ تن است که ۲۴۳ هزار تن از آنها در شرایطی شبیه به آوارگان زندگی می‌کنند.
روسیه
تسنیم: شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری تاکید کرده: «تحریم‌های آمریکا علیه روسیه تا زمانی به قوت خود باقی خواهد ماند که مسکو از شرق اوکراین خارج شود. ما بر این باوریم که این مناطق بخشی از اوکراین است و بنابر این تحریم‌ها باقی خواهد ماند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اوایل روز سه شنبه با پترو پروشنکو رئیس‌جمهور اوکراین در کاخ سفید دیدار و گفت وگو کرده است. کاخ سفید اعلام کرده این دیدار درباره راهکارهای حل و فصل مسالمت آمیز درگیری‌های شرق اوکراین بوده است.
کره شمالی
آسوشیتدپرس: رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید اقدامات چین برای متقاعد کردن کره شمالی در دست کشیدن از برنامه‌های موشکی و اتمی‌اش ناموفق بوده است. این اظهارات از سوی دونالد ترامپ، در پی مرگ دانشجوی ۲۲ ساله آمریکایی آزاد شده از زندان‌های کره شمالی مطرح می‌شود. هنوز مشخص نیست که آیا اظهارات ترامپ بیانگر تغییر در رویکردش نسبت به چالش پیش روی این کشور در قبال برنامه اتمی کره شمالی و پرتاب‌های موشکی این کشور است یا تغییر سیاست‌ها در قبال چین.