kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۰۰۹
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵

کوتاه اقتصادی



* شاخص بورس تهران درآخرین روز معاملاتی خردادماه بازهم افت کرد. در پایان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه تعداد 963 میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش 202 میلیارد تومان در 31 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 131 واحدی تا ارتفاع 78 هزار و 736 واحدی سقوط کرد. بیشترین تاثیر منفی بر حرکت دماسنج بازار سهام در دیروز به نام نمادهای شپنا، و غدیر و وبملت شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شبهرن، و خاور و جم با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص شدند. گفتنی است روند نزولی شاخص بورس از روزهای پس از انتخاب مجدد حسن روحانی شروع شده و تاکنون ادامه دارد.
* یک عضو کمیسیون صنایع مجلس با اعلام اینکه متأسفانه بیش از ۷ ماه از برگزاری اولین جلسه کمیسیون صنایع با وزیر صنعت می‌گذرد، گفت: هنوز خبری از برگزاری جلسه دیگر برای بررسی قراردادهای جدید خودرویی نیست.حمیدرضا فولادگر در گفت وگو با تسنیم، با اشاره به جلسه سال گذشته کمیسیون صنایع به وزیر صنعت برای ارزیابی قراردادهای خودرویی، اظهارداشت: در آن جلسه توضیحات وزیر صنعت برای نمایندگان مجلس قانع‌کننده نبود و قرار شد در جلسات بعدی این موضوع بیشتر ارزیابی شود اما متأسفانه بیش از 7 ماه از آن جلسه گذشته و هنوز خبری از برگزاری جلسه دیگر برای بررسی قراردادهای جدید خودرویی نیست.وی درباره اینکه در آن جلسه به وزیر صنعت گفتم اگر قرارداد محرمانه است لااقل تعدادی را منتشر و در اختیار نمایندگان قرار دهند، افزود: همچنان منتظریم وزیر صنعت توضیحات قانع‌کننده‌ای را در مورد قراردادهای خودرویی مطرح کند تا ابهامات نمایندگان برطرف شود.
* مدیرکل استاندارد تهران از آغاز طرح نظارت بر کم‌فروشی و کیفیت مصالح ساختمانی، در گشت مشترک با نهادهای قضایی و اجرایی، در سطح استان خبر داد. هدف از این طرح که در آن بازرسان استاندارد به همراهی نمایندگان سازمان معدن، صنعت و تجارت، سازمان تعزیرات حکومتی و رابطین قضایی از نیروی انتظامی، از واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی در استان، بازرسی می‌کنند، کنترل کیفیت و نظارت بر کم‌فروشی واحدهای تولیدی است. بازرسان استاندارد از واحدهای تولیدی شن و ماسه، بتن، بلوک سقفی، موزاییک، آجرنما و انواع تیرچه در سطح استان بازرسی می‌کنند. در حال حاضر 373 واحد تولیدی مصالح ساختمانی در استان تهران با مجوز استاندارد، فعالیت دارند.
* مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از هوشمندسازی ۵۲۵ حلقه چاه آب کشاورزی در استان تهران تا پایان سال جاری خبر داد.به گزارش تسنیم، «محمدرضا بختیاری» اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال جاری 3000 حلقه چاه در محدوده عملکرد این شرکت باید پر و مسدودالمنفعه شود که تعدادی از آنها مسدود شده است. وی با بیان اینکه هم اکنون دو پیمانکار در زمینه انسداد چاه‌های غیر مجاز مشغول فعالیت هستند، افزود: با توجه به اهمیت طرح احیا و تعادل‌بخشی و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، روند اجرای این طرح برای تحقق هرچه زودتر اهداف مورد نظر تسریع پیدا می‌کند. وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای نصب 525 دستگاه کنتور هوشمند در سال 1396 بر روی چاه‌های آب گفت: حدود 525کنتور از نوع حجمی و 2000 کنتور نیز مربوط به طرح فهام است که پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده است.
* یک فعال کارگری می‌گوید: عزم و اراده‌ای برای تدوین و تصویب سند کار شایسته در کشور نمی‌بینم در حالی که این موضوع باید مثل سایر مباحث اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد.رحمت‌اله پورموسی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر ضرورت تدوین سند کار شایسته در کشور، اظهار کرد: تدوین سند کار شایسته نه تنها در برنامه پنجم بلکه در برنامه ششم توسعه نیز مورد تاکید قرار گرفته ولی به نظر می‌رسد که عزم و اراده‌ای برای انجام آن وجود ندارد وی گفت: دلیل اینکه سند کار شایسته برای کارگران اهمیت دارد به دلیل تاکیدی است که در آن بر کرامت و منزلت نیروی انسانی و توجه به وضع معاش و درآمد کارگر شده است.