kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۹۵۳
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۵
ولایتی:

دست‌ ایران برای مقابله با مصوبه سنای آمریکا باز است

عضو هیئت نظارت بر برجام با اشاره به مصوبه اخیر سنای آمریکا تصریح کرد: دست ما برای مقابله با کاری که آمریکایی‌ها کردند باز است و مسلماً جمهوری اسلامی ایران تردید نخواهد کرد که موضع ابتکار را در صحنه سیاسی و بین‌الملل در این‌باره داشته باشد.


علی‌اکبر ولایتی عضو هیئت نظارت بر برجام، مصوبه اخیر سنای آمریکا را ناقض بندهای مختلف برجام دانست و افزود: این در حالی است که آمریکا و دیگر اعضای 1+5 متعهد شده‌اند که از هر کاری که مستقیم یا غیرمستقیم برجام را دچار مشکل کند بپرهیزند و حال آنکه کشورمان به تعهداتش عمل کرده است؛ مصوبه سنا قطعاً با روح و متن برجام مغایرت دارد و مستقیم و غیرمستقیم با بندهای 26، 27 و 28 مغایر است.
ولایتی افزود: ظریف در نامه به موگرینی، اروپایی‌ها را به صراحت به نقض بندهای ۲۶، ۲۷ و ۲۸ برجام ارجاع داد.
وی خاطرنشان کرد: آنچه اهمیت دارد این است که آمریکایی‌ها بار دیگر نشان دادند که قابل اعتماد نیستند و کسانی که اهل درک و سیاست جهانی هستند و آمریکایی‌ها را در صحنه جهانی آزموده بودند از ابتدا این باور را داشتند که آنان قابل اعتماد نیستند گرچه برخی شاید با خوش‌بینی اینگونه بیان و القاء می‌کردند که اگر ما هم مانند برخی دیگر با آمریکایی‌ها صحبت و با آنان مسالمت‌آمیز رفتار کنیم آنان هم با ما مسالمت‌جویانه رفتار می‌کنند و به قولشان وفادار خواهند بود.
عضو هیئت نظارت بر برجام تصریح کرد: اقدام اخیر آمریکایی‌ها سبب شد افراد خوش‌باور یا دیرباوران هم در این باره به اتفاق نظر برسند بنابراین یکی از برکات این کار شیطانی آمریکایی‌ها و همه دست‌اندرکاران تصویب این تحریم‌ها (دموکرات‌ها و جمهوریخواهان) این بود که نه فقط ایران که همه ملت‌های دنیا فهمیدند که کشتی‌بان را سیاست دیگر آمده است و آنچه در بطن آمریکایی‌ها بود با ترامپ بروز کرد و الا اوباما هم مانند ترامپ است.
ولایتی در پاسخ به اینکه آیا طرح مجلس شورای اسلامی برای مقابله با مصوبه اخیر سنای آمریکا کفایت می‌کند، تأکید کرد: بستگی دارد به اینکه مجلس چه چیزی را تصویب کند اما بدون تردید ملت ایران در مقابله با تهدیدات خارجی یکپارچه است و اختلاف سلایق را کنار می‌گذارد خواهند دید که در همین مجلس با وجود جناح‌های فکری متفاوت در تصویب طرح جامع ضد آمریکایی و تقابل با مصوبه سنا کوتاهی نخواهد شد و آن را با اکثریت قریب به اتفاق تصویب خواهند کرد.
وی افزود: البته این طرح باید بررسی و تصویب و پس از تأیید شورای نگهبان به دولت ابلاغ شود آنگاه می‌توان درباره جزئیات آن سخن گفت اما می‌توانم بگویم با توجه به غیرت ملی که در همه جا به ویژه در مجلس وجود دارد با قوت در مقابل آمریکایی‌ها خواهند ایستاد.
عضو هیئت نظارت بر برجام همچنین درباره زمان برگزاری نشست این هیئت برای بررسی مصوبه سنای آمریکا گفت: جلسه این هیئت هفته گذشته برگزار و مقرر شد که جلسه دیگر این هیئت در فاصله بسیار نزدیک، یعنی شاید در روزهای آینده با طرحی که وزارت امور خارجه خواهد آورد برگزار شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، ولایتی خاطر‌نشان کرد: دست ما برای مقابله با کاری که آمریکایی‌ها کردند باز است و مسلماً جمهوری اسلامی ایران تردید نخواهد کرد که موضع ابتکار را در صحنه سیاسی و بین‌الملل در این باره داشته باشد.