kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۸۱۰
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۵
با پیروزی قاطع بر رقبای سنتی

«ماکرون» پارلمان فرانسه را هم فتح کرد

نتایج دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه نشان می‌دهد که حزب امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه توانسته به‌رغم مشارکت ضعیف مردم اکثر کرسی‌های پارلمانی را کسب کند.


«امانوئل ماکرون» را می‌توان پدیده این روزهای سیاست در فرانسه دانست. 17 مرداد گذشته ماکرون 39 ساله با حزب جدید خود و در پی بی‌اعتمادی مردم به احزاب راست و چپ سنتی این کشور توانست پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود، حال بعد از یک ماه حزب وی توانست در انتخابات پارلمانی این کشور نیز به پیروزی چشمگیری دست پیدا بکند.
دومین دور انتخابات پارلمانی فرانسه رکورد نازل‌ترین مشارکت در انتخابات پارلمانی فرانسه را نیز  شکست. در این انتخابات که روز یکشنبه برگزار شد، تا عصر این روز تنها ۳۵ درصد واجدان شرایط آرای خود را به صندوق‌های رای ریختند و ۶۵ درصد به پای صندوق‌های رای نیامدند.
وزارت کشور فرانسه اعلام کرد، بر اساس شمارش ۹۷ درصد آرا حزب تازه تاسیس «جمهوری ‌به ‌پیش» به رهبری رئیس‌جمهوری فرانسه در دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور ۴۳ درصد رای به دست آورد که شامل 355 تا 425 کرسی از مجموع ۵۷۷ کرسی پارلمان می‌شود. پیشتر انتظار می‌رفت ائتلاف مذکور تا حدود ۴۷۰ کرسی کسب کند. با این حال، نتیجه نهایی هم باعث تحکیم موقعیت رئیس‌جمهوری جوان فرانسه خواهد شد تا با اطمینان خاطر طرح‌هایش را در پارلمان تصویب کند.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، ۶۷ هزار مرکز رای از ساعت هشت صبح روز یکشنبه درهای خود را به روی بیش از ۴۷ میلیون واجد شرایط رای در فرانسه گشودند.
انتخابات پارلمانی فرانسه دو مرحله‌ای است و کسانی که در دور اول کمتر از 12/5 درصد کل رای واجدان شرایط را آورده بودند حذف شدند و بقیه به دور دوم آمدند. در دور دوم هر کسی که بیشترین رای را داشته باشد نماینده پارلمان می‌شود. نتایج این انتخابات حاکی از ضربه بزرگی بر پیکره احزاب سنتی راست و چپ این کشور است که همواره بازیگران اصلی در صحنه سیاست فرانسه بوده‌اند.