kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۲۵۶
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
وزیر دفاع آمریکا:

سطح آمادگی ارتش آمریکا بسیار پایین است /شگفت‌زده شدم!

«جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا در کنگره این کشور گفته از سطح پایین میزان آمادگی ارتش آمریکا شوکه شده است.


تبلیغات در مورد ارتش آمریکا در رسانه‌های این کشور بسیار است. از ارتش این کشور همواره با عناوین «مخوف‌ترین» و «پیشرفته‌ترین» ارتش با بیشترین امکانات و بودجه ای بالای 600 میلیارد دلار و... نام برده شده است. اما در پس این پوسته نازک ظاهرا واقعیات دیگری نیز هست که ژنرال ماتیس وزیر دفاع آمریکا را شوکه کرده است.
«ماتیس» روز دوشنبه  به همراه «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مقابل کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شد تا به پرسش‌های نمایندگان درباره بودجه نظامی پیشنهادی 639 میلیارد دلاری ترامپ رئیس‌جمهور این کشور برای سال مالی 2018 پاسخ دهد. ماتیس در این نشست  با اذعان به «ضعف» ارتش آمریکا گفت پس از بازگشت به پنتاگون  از وضعیت ضعیف آمادگی ارتش آمریکا برای جنگ «شگفت زده» شده است.
وی مقصر اصلی در این جریان را «کنگره آمریکا» و «ناتوانی» آن در تصویب به‌موقع بودجه ارتش و همچنین ناتوانی در لغو قوانین محدود‌کننده بودجه دفاعی دانست. ماتیس در این باره گفته «کنگره این کشور از نقش نظارت فعال قانونی خود کناره‌گیری کرده و نتوانسته است جریان دائمی از بودجه را به منظور خرید تسلیحات جدید و سایر ابزار و ادوات ضروری تامین کند.»
ماتیس که تلاش می کرد کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا را به لغو قانون کنترل بودجه سال 2011 ترغیب کند این را هم اضافه کرد که «این موضوع باعث شده برنامه‌های جدید اجرا نشود، توانایی‌ها رشد پیدا نکند، ابتکار عمل در صنایع متوقف شود و نیروها در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند.»
ترامپ در سال مالی 2018، بودجه‌ای بالغ بر 639 میلیارد دلار را برای پنتاگون درخواست کرده است. 65 میلیارد دلار از این مبلغ برای عملیات نظامی کنونی آمریکا درخواست شده است. با وجود این، نمایندگان جمهوریخواه خواهان افزایش 30 میلیارد دلاری رقم بودجه هستند. این نمایندگان اعلام کرده‌اند هدف آنها از این افزایش بودجه، بازسازی ارتش آمریکا است.
تعطیلی برخی پایگاه‌های نظامی
«ماتیس» همچنین  از کنگره این کشور درخواست کرد به ارتش اجازه دهد پایگاه‌های اضافی خود را تعطیل کند. وزارت دفاع آمریکا پیشتر در این باره اعلام کرده بود تعطیلی پایگاه‌های اضافی ارتش می‌تواند میلیاردها دلار صرفه‌جویی برای بودجه نظامی این کشور در پی‌داشته باشد. این در حالی است که قانونگذاران آمریکا تاکنون با این اقدام مخالفت کرده‌اند.
کنگره آمریکا که جمهوریخواهان بر آن سلطه دارند، پیشتر با درخواست های دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین آمریکا مبنی بر تعطیلی پایگاه‌های نظامی اضافی این کشور مخالفت کرده بود.