kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۶۷۴
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

بیشتر ایرادات مرکز پژوهش‌ها به لایحه 1/5 میلیارد دلاری دولت رفع نشد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه برداشت 1/5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در حالی در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود که بیشتر ایرادات مرکز پژوهش‌های مجلس هنوز رفع نشده است.


حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به لایحه یک فوریتی برداشت 1/5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: دولت در مجموع در این لایحه تنها هدف اشتغال افراد در روستاها را دنبال می‌کند، اما این اشتغال‌زایی در روستاها تنها یک پازل از برنامه جامع اشتغالزایی می‌تواند قرار گیرد.
وی با بیان اینکه اختصاص تسهیلات ارزان‌ قیمت به روستاها در موعد و آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد، افزود: این موضوع برای اینکه ثمره‌ای هم برای انتخابات داشته باشد، مورد توجه دولت قرار گرفت و معتقدیم که این لایحه، بدون مطالعه جامع نوشته شده است.
حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: درباره موضوع اشتغال، همچنان منتظر لایحه جامع دولت و کار مطالعاتی فراگیر در این زمینه هستیم و خلأ چنین برنامه جامعی در دولت احساس می‌شود.
این نماینده مجلس با اشاره به ایراداتی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به لایحه برداشت 1/5 میلیارد دلاری گرفته بود، گفت: کمیسیون برنامه و بودجه، زمان کافی برای رفع این ایرادات نداشت و عمده اشکالات لایحه به قوت خود باقی است، در حالی که این لایحه در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.
وی گفت: این لایحه به طور ناقص در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفته است و همچنان ایرادات جدی به آن وارد است.
حاجی دلیگانی در پاسخ به این سؤال که چه ایرادات اساسی در این لایحه می‌بینید، گفت: به عنوان مثال، یکی از رشته‌های اشتغال‌زایی در روستاها بخش مسکن است که انتظار می‌رفت درصدی از این تسهیلات، برای مسکن روستایی اختصاص داده شود، اما می‌بینیم که در این لایحه، مسکن روستایی از وجود اعتبارات اشتغال‌زایی محروم است.
وی افزود: علاوه بر این، شهرهای زیر 10 هزار نفر که به معنای روستاشهر وجود دارند، هیچ‌گونه اعتباری از این منابع را به خود اختصاص نداده‌اند بنابراین رفع این ایرادات در کنار ارائه یک برنامه جامع دارای یک ضرورت است.