kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۶۳۸
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶

پایان چین بهاره برگ سبز چای در شمال کشور

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان چای گفت: عملیات چین بهاره برگ سبز چای از باغ‌های شمال کشور با 9 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، پایان یافت.


خیرالله امیری افزود: با پایان چین بهاره، بیش از 44 هزار و 300 تن برگ سبز به ارزش اقتصادی 10 هزار و 40 میلیارد ریال از باغ‌های چای گیلان و مازندران برداشت شده که این میزان برگ سبز نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود 9درصد افزایش نشان می‌دهد.
وی اظهار داشت: 75درصد از برگ سبز تحویلی چایکاران به کارخانه‌های چایسازی، درجه یک و رقم کیفی را تشکیل می‌دهند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان چای با اشاره به اینکه چین بهاره مرغوب‌ترین و کیفی‌ترین چای ایران محسوب می‌شود، گفت: امسال به گونه‌ای برنامه ریزی شده که چایکاران، برگ سبز کیفی را به کارخانه‌ها تحویل دهند و در صورت رعایت اصول بهزراعی و برداشت صحیح، چایکاران می‌توانند در طول فصل برداشت، برگ سبز درجه یک تحویل دهند.
به گفته امیری، سالانه سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه برگ سبز چای از باغ‌های شمال انجام می‌شود که چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خردادماه و چین پاییزه از شهریور و مهرماه آغاز می‌شود.
وی گفت: با توجه به وضعیت مساعد جوی و استقبال خوب از چای تولید داخل، پیش‌بینی می‌شود که کشاورزان در تابستان نیز برداشت مناسب برگ سبز داشته باشند.
معاون سازمان چای اضافه کرد: با واریز مبلغ افزون بر 26 میلیارد ریال از مطالبات چایکاران در مجموع مطالبات واریز شده در فصل زراعی جاری، بیش از 482 میلیارد ریال شده است.
شورای عالی اقتصاد ، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک در سال زراعی 96 را به میزان 26 هزار و 242 ریال و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه 2 را 14 هزار و 695 ریال تعیین کرده که هفت درصد بیشتر از سال گذشته است.