kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۵۸
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴
به بهانه دوم اردیبهشت سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

افق سپاه؛ عرصه جهانی


سیدمسعود جزایری

سپاه پاسداران مولود انقلاب اسلامی است. سپاه هم مثل انقلاب دوستان و دشمنان خاص خود را دارد.
دوستداران انقلاب که هر روز بر شمار آنان افزوده می‌شود سمت و سوی انقلاب را همواره با فطرت پاک خود می‌بینند و زخم‌خوردگان از انقلاب و صف زر و زور و تزویر و جهل مقابل انقلاب ایستاده‌اند. مقابله باطل با حق از دیرباز وجود داشته است.
انقلاب اسلامی که به پیروزی رسید، همه در جنب و جوش بودند. نظام جدید گفتنی‌های زیادی برای بشریت داشت. تداوم مشارکت مردمی در حفظ انقلاب مشهود بود. گروه‌هایی تحت عنوان کمیته‌های انقلاب و پاسداران به صورت خودجوش حفظ نظم و امنیت عمومی و مقابله با بازمانده‌های رژیم شاهی را برعهده گرفتند. خبرها حاکی از تشکیل نهاد سپاه پاسداران بود.
امام‌ خمینی(ره) در دیدار گروهی از پاسداران  انقلاب اسلامی در تاریخ 58/1/22 با ایشان ضمن سخنانی فرمودند... ما از این به بعد هم احتیاج به شما داریم. همیشه محتاج به شما جوانان هستیم. ما بعدها هم برای کشورمان احتیاج به فعالیت شما جوانان برومند داریم و من امید دارم که در همه مراحل شما با مردانگی با ما همراهی کنید. این نهضت را به پیش ببرید.
در این روز بیانیه‌ای با عنوان (اولین بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) در مطبوعات درج گردید، که در آن بر پایبندی نسبت به فرمان امام خمینی(ره) تاکید شده بود.
بالاخره در تاریخ 58/2/2 اساسنامه سپاه پاسداران به تصویب شورای انقلاب اسلامی رسید.
بدین وسیله شاکله اولیه سپاه پاسداران متولد گردید. همزمان، انقلاب اسلامی مردم ایران درگیر رویدادها و حوادثی بود. سپاه تازه متولد شده از یک طرف در حال شکل دادن و سر و سامان دادن به خود بود و از طرف دیگر به مراقبت از این نهال نوپا می‌پرداخت.
به دنبال ابراز مخالفت‌های آشکار گروه‌های چپ، علیه شکل‌گیری نظام جدید، سرکرده منافقین در اجتماع هواداران سازمان به اصطلاح مجاهدین خلق در دانشگاه تهران ضمن مخالفت با تشکیل سپاه و تاکید بر انحلال ارتش و نیز حمایت از گروه‌های کمونیست و سایر ضد انقلاب که خواهان جدایی کردستان بودند، به طور تلویحی تهدید به جنگ مسلحانه علیه انقلاب کرد.
طی 36 سال گذشته سپاه نقش‌‌آفرینی قابل توجهی در پیشبرد اهداف انقلاب و نظام داشته است که می‌توان با اشاره به حوادث و رویدادهای مهم انقلاب به بررسی آن پرداخت. در دهه شصت و ماه‌ها و سال‌های اولیه پیروزی انقلاب جریانات مختلف مخالف انقلاب به خصوص با هدایت آمریکا و اروپا تلاش زیادی برای جلوگیری از شکل‌گیری و ادامه حیات انقلاب به عمل آوردند. تاریخ این برهه از کشورمان مملو از حوادثی است که دشمنان این هدف را از طریق اقدامات فرهنگی، سیاسی، امنیتی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و عملیات‌های تروریستی و انفجارات، با بهره‌گیری از همه امکانات مادی و معنوی دنبال می‌کردند.
سپاه پاسداران در خنثی‌سازی این تهاجمات نقش اساسی داشته است. ضمن آنکه حضور سپاه در سنگر دفاع نظامی و امنیتی و فرهنگی از انقلاب و نظام به ویژه جنگ هشت ساله، تاریخچه‌ای پرشکوه را رقم زده است. صرف نظر از موارد مطروحه، نقش بازدارندگی سپاه پاسداران در برابر زیاده‌خواهی‌های استکبار جهانی از جمله عوامل اصلی اقتدار کشور و واهمه دشمنان انقلاب در هرگونه مصاف نظامی با جمهوری اسلامی ایران در آینده به حساب می‌آید.
الگوگیری جمعیت‌های زیادی در اقصی نقاط جهان از سپاه پاسداران در عمق بخشیدن به انقلاب اسلامی و عمق استراتژیک نظام و بیداری جهانی برابر رژیم‌های سلطه و وابستگان به قدرت‌های نامشروع تاثیرات زیادی داشته است.
عمق کینه و حقد استکبار جهانی، آمریکا و صهیونیزم نسبت به سپاه پاسداران مربوط به عملکرد این نهاد است. پرونده سپاه در شناخت درست مسئله، قاطعیت، ایستادگی و مقاومت جهادی در برابر جبهه باطل و شیاطین و دولت‌های شرور و مزاحم شفاف و روشن است. طی شکل‌گیری سپاه تا امروز حتی یک لحظه پاسداران انقلاب در برابر رژیم‌های سلطه کوتاه نیامده‌اند. تحلیل‌گران مسائل سیاسی و دفاعی با توجه به مولفه‌ها و شاخص‌ها، برای آینده قاطعیتی حتی بیش از امروز در مورد سپاه نسبت به دشمنان قائل هستند. بدون تردید استکبار از همه ابزارها و شیوه‌های تبلیغی و پروپاگاندای رسانه‌ای علیه سپاه و بسیج و سایر نیروهای مسلح کشورمان استفاده خواهد کرد. دشمن تلاش می‌کند بین نیروهای مسلح، نیروهای مسلح و مردم و سایر قوا ایجاد اختلاف و دو و چنددستگی به وجود آورد. این یکی از راهبردهای دشمن و آمریکا طی سال‌های قبل بوده و خواهد بود.
نیروهای مسلح ما در کوران جنگ تحمیلی هشت ساله آبدیده شده‌اند نه با لبخند و تعریف و تمجید و نه با اخم و تشر این و آن میدان را ترک نمی‌کنند. دید و افق سپاه پاسداران بلند است، سپاه خود را نه صرفا یک عضو خانواده ایران اسلامی و یا حتی جهان اسلام که فدایی عدالت جهانی می‌داند. نکته مهم و کلیدی آن است که در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران و سایر نیروهای مسلح فراقوه‌ای و فراجناحی‌اند و در سلسله مراتب ولی فقیه قرار دارند و همین امر در استحکام جهت‌دهی و سمت و سوی این نهادها از برجستگی خاص و معناداری برخوردار است.