kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۵۰
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۱
با ابلاغیه هیئت دولت

سازمان بیمه سلامت مجاز به خرید راهبردی خدمات سلامت شد

هیئت دولت با ابلاغ آیین‌نامه اجرای بند (ز) ماده 38 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به سازمان بیمه سلامت اجازه داد نسبت به خرید راهبردی خدمات سلامت اقدام کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئيس جمهوری و به استناد بند (ز) ماده 38 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران- مصوب 1389 آیین نامه اجرایی بند یاد شده را تصویب کرد.
در این مصوبه، دولت به سازمان بیمه سلامت اجازه داد نسبت به خرید راهبردی خدمات سلامت به دو روش زیر اقدام کند:
الف- شیوه پرداخت سرانه وزن‌دهی شده برای عمده خدمات در سطح اول براساس معیارهایی از قبیل مشخصات جمعیتی، نیازهای سلامتی و تفاوت هزینه‌ای با توجه به جغرافیای ارايه خدمات، با اولویت نظام ارجاع
ب- شیوه پرداخت گروه‌بندی مرتبط با تشخیص با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حداقل سه بیمارستان کشور اعم از دولتی و غیر دولتی به صورت آزمایشی به‌گونه‌ای که در سال پنجم برنامه، قابلیت اجرا در سراسر کشور را داشته باشد.
براساس این آیین‌نامه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بیمه سلامت موظف هستند گزارش اجرای آزمایشی این روش را به شورای عالی بیمه سلامت ارايه و نسبت به طراحی ساز و کار پرداخت مبتنی بر کیفیت در سطوح سه گانه ارائه خدمات، نسبت به خرید خدمات سلامت اقدام کنند.
براساس این مصوبه، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری موظف است مجموعه منابع عمومی حوزه بیمه سلامت را در بودجه سنواتی (اعم از منابع عمومی و درآمد اختصاصی) ذیل سازمان بیمه سلامت متمرکز و طبق سیاست‌های مصوب پرداخت کند.
همچنین، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است دستورالعمل ساز و کار استفاده از کدهای تشخیصی در پرونده و اسناد بیماران را تا پایان سال چهارم قانون براساس دسته‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها (icd) تدوین و جهت اجرا ابلاغ کند. مراکز و سازمان‌های بیمه‌گر موظفند براساس دستورالعمل یاد شده عمل کنند.
بر این اساس، تا زمان اجرای شیوه پرداخت براساس گروه‌بندی مرتبط با تشخیص دستورالعمل و قیمت تعرفه کلی (گلوبال) اعمال شایع جراحی براساس تعرفه‌های مصوب توسط شورای عالی بیمه سلامت بازنگری می‌شود.
همچنین، سازمان بیمه سلامت موظف است براساس اعتبار بخشی مراکز، اعلامی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به خرید راهبردی خدمات براساس قیمت واقعی در فضای رقابتی اقدام کند و تا زمان اعلام اعتباربخشی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شرایط فعلی به قوت خود باقی است.