kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۵۱۹
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳
آیت‌الله جوادی آملی مطرح کرد

نظام بانکداری باید اول خود را اصلاح کند

حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفت: نظام بانکداری اگر خود را اصلاح نکند چطور می‌خواهد جلوی اختلاس‌های سه هزار میلیاردی و حوادث کمرشکن مشابه را بگیرد؟!
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جوادی آملی در جلسه درس خارج فقه خود، مسئله ربا و آسیب‌شناسی نظام بانکداری کشور را مورد توجه قرار داد و با اشاره به آیات نورانی سوره مبارکه بقره، ربا را جنگ با خداوند توصیف کرد.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی با انتقاد از روند افزایشی کالاهای بی‌کیفیت وارداتی و نیز رشد قاچاق کالا به کشور، تصریح کرد: اگر شما می‌بینید بازار جنب و جوش دارد این به تنهایی معیار اقتصاد نیست، حالا از کجا قاچاق وارد می‌شود؟ چه کسی وارد می‌کند؟ اگر یک کالای وارداتی در بازار دیدیم معلوم می‌شود اقتصاد مقاومتی چین و دیگر کشورها را داریم تقویت می‌کنیم!
وی با بیان اینکه سرمایه‌های کشور باید در خدمت تولید و نیروی کار باشد، بیان داشت: متأسفانه سرمایه‌های کشور در بانک‌ها مسکوت می‌ماند، از طرفی عده‌ای سرمایه‌دار سود می‌برند و از طرفی عده زیادی از بیکاری رنج می‌برند و این مسائل کمر جامعه را می‌شکند. استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ضمن انتقاد صریح از عدم وجود برنامه در بخش تولید کشور اظهار داشتند: مزدوری در اسلام مکروه است و وجود مبارک پیامبر(ص) نیز دست کارگری را بوسید که برای خودش کار می‌کرد نه اینکه مزدوری کند هر چند حالا ما متأسفانه مزدور هم نداریم از بس بیکار فراوان است! و این شایسته نیست که صدا و سیما به جذب سرمایه توسط بانک‌ها تنها به منظور کسب سود دامن بزند. سرمایه‌های فراوانی به منظور کسب سود به بانکها سپرده شده، در حالی که آن کارگر بیچاره دنبال کار و تولید می‌گردد!
حضرت آیت‌الله جوادی آملی عدم توانایی در مدیریت اقتصادی کشور را با وجود سرمایه‌های هنگفت، نوعی سفاهت اقتصادی توصیف نمود و گفت: نظام بانکداری اگر خود را اصلاح نکند چطور می‌خواهد جلوی اختلاس‌های سه هزار میلیاردی و حوادث کمرشکن مشابه را بگیرد؟! اینکه دین از هر طرف جلوی ربا را گرفته برای همین است. هر چند خداوند در قرآن، مال و ثروت را عامل قیام و پویایی دانسته، لیکن می‌فرماید مال خود را به دست سفیهانتان ندهید، کسی که نتواند با این همه درآمدها اداره بکند، این یک سفاهت اقتصادی دارد.