kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۸۵
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۲
استاندار اصفهان:

مشکل زاینده‌رود یکشبه قابل حل نیست

استاندار اصفهان با اشاره به مشکلات آبی استان گفت: کشور در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است ذات استان اصفهان با توجه به قرار گرفتن در فلات مرکزی کم آب است.
اصفهان- خبرنگار کیهان:
استاندار اصفهان با اشاره به مشکلات آبی استان گفت: کشور در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است ذات استان اصفهان با توجه به قرار گرفتن در فلات مرکزی کم آب است.
«رسول زرگرپور» در نشستی با خبرنگاران افزود: بخشی از خشکی کنونی رودخانه زاینده‌رود مربوط به خشکسالی‌های اخیر و بخشی دیگر به مدیریت چند پارچه، بارگذاری‌های خارج از توان و برداشت‌های غیرقانونی مربوط می‌شود، اما وضعیت کنونی این رودخانه در مدت دو تا سه دهه اتفاق افتاده و یک شبه قابل حل نیست.
استاندار اصفهان در ادامه با بیان اینکه تاکنون سه بند از مصوبه طرح جامع احیای حوضه آبریز زاینده‌رود اجرایی شده و برخی از این مفاد در شورای عالی آب در قالب مصوبات دیگر نیز به تصویب رسیده است، خاطر نشان کرد: یکی از مواردی که در هفت ماهه گذشته اتفاق افتاده افزایش پرداخت خسارت کشاورزان از 500هزار تومان به سه میلیون تومان بوده است در حالی که از پنج سال گذشته تلاش می‌شد تا خسارت کشاورزان از خشکسالی از 500هزار تومان به یک میلیون تومان افزایش پیدا کند. پیش از این خسارت پرداختی به کشاورزان 50 درصد به صورت هزینه و 50 درصد عمرانی بوده است، اما 50درصد واریزی به صورت عمرانی نیز حذف شد.
وی با اشاره به اینکه تونل گلاب با دستور وزیر نیرو اجرا می‌شود اضافه کرد: همچنین در مورد تونل بهشت‌آباد نیز اختصاص 250میلیارد تومان اعتبار از سوی وزارت نیرو قطعی است و وزارت نیرو با توجه به توجیهات اقتصادی، این تونل را به شکل لوله‌گذاری با حفر تونل اجرا می‌کند.
استاندار اصفهان با اشاره به تغییر معیشت کشاورزان که با خشکی زاینده‌رود اتفاق افتاده است، اظهار داشت. ایجاد مشاغل جایگزین مانند مجتمع‌های دامپروری و یا مشاغل خانگی زود بازده به عنوان کمک به معیشت کشاورزان بررسی می‌شود
زرگرپور همچنین در خصوص بودجه استان اصفهان در سال 1393 گفت: در سال 93دوهزار و 300میلیارد ریال اعتبار جاری و سه هزار و 420میلیارد ریال اعتبار استانی برای استان اصفهان در نظر گرفته شده است.
استاندار اصفهان اضافه کرد: علاوه بر بودجه‌های جاری و استانی، یک هزار و 520میلیارد ریال نیز تحت عنوان اعتبارات ملی استانی به اصفهان اختصاص داده شده است که این اعتبارات 80درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
زرگرپور ادامه داد: دو هزار میلیارد ریال نیز خزانه در رابطه با سهم شهرداری‌ها از افزایش مالیات برارزش افزوده در خصوص آلودگی هوا پرداخت می‌کند که میان شهرداری‌ها توزیع می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: تلاش می‌شود تا با تقسیم عادلانه اعتبارات نقاط محروم استان استفاده بیشتری از اعتبارات استانی ببرند.
زرگرپور با اشاره به مشکلات موجود در سیستم بهداشت و درمان استان خاطرنشان کرد: بهداشت و درمان استان با کسری 550میلیارد تومانی روبه رو است و مشکلات آن به مرور رفع می‌شود.