kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۵۱۲
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶
در اوج شورش مردم بحرین

آل‌خلیفه شیخ عیسی قاسم را به 3 سال حبس تعلیقی و مصادره اموال محکوم کرد

دیروز دقایقی پس از صدور حکم شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین، با وجود عقب‌نشینی محسوس آل‌خلیفه در این حکم، مردم به خیابان‌ها ریختند و با ماموران آل خلیفه درگیر شدند.


در پی صدور حکم یک سال حبس تعلیقی علیه شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین، شهروندان خشمگین در مناطق مختلف بحرین دست به تظاهرات زدند و با ریختن به خیابان‌ها و سر دادن فریاد الله اکبر صدور حکم از سوی رژیم آل خلیفه را محکوم کردند. بحرینی‌ها متعهد شدند که تا پای جان از رهبرشان دفاع کنند.
این حکم پس از 11 بار به تأخیرافتادن از ترس واکنش‌های مردمی، با یک عقب‌نشینی آشکار از سوی آل خلیفه صادر شده است. مردم منطقه الدراز (محل سکونت شیخ عیسی قاسم) که طی روزهای اخیر کفن پوش در اطراف منزل شیخ عیسی قاسم تجمع کرده بودند تاکید کردند آل خلیفه برای زندانی کردن شیخ عیسی قاسم باید از روی اجساد آنان عبور کند چرا که آنان اجازه اهانت به ساحت رهبر خود را نخواهند داد. نیروهای امنیتی آل خلیفه به تظاهرکنندگانی که علیه حکم شیخ قاسم به خیابان‌ها آمده بودند حمله و تعدادی را زخمی کردند. رژیم آل خلیفه روز گذشته طی یک محاکمه غیرقانونی، شیخ عیسی قاسم رهبر معنوی انقلاب بحرین، را به یک سال حبس محکوم کرد.شیخ عیسی قاسم همچنین به مصادره اموال به‌میزان 3 میلیون دینار (خمس) و به پرداخت هزار دینار غرامت محکوم شد. بر اساس رأی دادگاه، حکم زندان شیخ عیسی قاسم به‌ سه سال حبس تعلیقی تبدیل شده است. پیش از این گفته شده بود، حکم شیخ عیسی قاسم لغو تابعیت و تبعید از بحرین بود اما احتمالا از ترس واکنش‌های مردمی آل‌خلیفه عقب‌نشینی کرده است. شیخ عیسی قاسم حدود یک سال است که در خانه‌اش از سوی مردم محافظت می‌شود و آل خلیفه نمی‌تواند برای دستگیری وی اقدامی بکند.
واکنش‌ها
جمعیت الوفاق بحرین (‌بزرگ‌ترین جمعیت شیعی مخالف در بحرین) در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حکم صادره، مردم این کشور را به اعتراض و مخالفت با حکم صادره دعوت کرد. این جمعیت در بیانیه خود تاکید کرده «صدور این حکم جنایت بزرگ حمد بن عیسی آل خلیفه در حق کل مردم بحرین است. این حکم در حقیقت علیه اسلام، قرآن و تمام شیعیان و آیت‌الله سیستانی و تمامی مراجع تقلید صادر شده است. احکام صادر شده علیه شیخ عیسی قاسم پذیرفتنی نیستند و شخص پادشاه مسئول تمامی پیامدهای بعدی آن خواهد بود.»
در همین حال ائتلاف جوانان ۱۴ فوریه بحرین نیز در واکنش به صدور حکم حبس علیه شیخ عیسی قاسم اعلام کرد، «با تمامی وسایل لازم و به همراه فرزندان ملت بحرین به مبارزه با این حکم ستمگرانه برخواهد خاست تا این رژیم فاسد بفهمد که علیه دین و عقیده مرتکب جنایت شده است.»
شماری از علما و شخصیت‌های جهان اسلام نیز با شیخ عیسی قاسم رهبر معنوی شیعیان بحرین ابراز همبستگی کرده و تاکید نمودند «آل خلیفه مجرم و مستبد به هیچ وجه قادر نیست خدشه‌ای به شیخ عیسی قاسم وارد کند زیرا ملتی استوار، صبور و مجاهد از وی حمایت و پشتیبانی می‌کنند و آماده هستند که جان خود را برای رهبر خود بدهند. آل خلیفه با این اقدام با آتشفشان خشم روبه رو خواهد شد.»
تحلیلگران منطقه معتقدند که این حکم همزمان با دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با پادشاه بحرین که روز گذشته در ریاض انجام شد جای تعجبی ندارد چرا که آل خلیفه از خود قدرتی ندارد و می‌داند که در برابر اراده مردم زوال پذیر است به همین دلیل به اربابان فرامنطقه‌ای خود تکیه دارد. از سوی دیگر صدور این حکم و این دیدارها نشان‌دهنده توطئه‌ای علیه یکی دیگر از  رهبران شیعیان است، همان توطئه‌ای که علیه شیخ نمر در عربستان صورت گرفت.