kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۴۷۳
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳
برخلاف ادعای قبل از انتخابات

مشاور وزیر صنعت: مطلقا از رکود خارج نشده‌ایم

مشاور وزیر صنعت با بیان اینکه در برخی از رشته‌های صنعتی سقوط ادامه دارد، گفت: بیش از 50 درصد واحدهای صنعتی یا به طور کامل خوابیده‌اند و یا زیر 50 درصد ظرفیت کار می‌کنند.


احمد پورفلاح در گفتگو با نسیم آنلاین درمورد ادعای عبور از رکود در سال‌های اخیر، اظهار داشت: از رکود خارج نشدیم، ولی از روند فرو رفتن بیشتر در رکود کاسته شده است. نسبت به سال گذشته حدود 10 تا 15 درصد در برخی از صنایع و شرکتهای کوچک و متوسط شرایط بهتر شده، ولی این مقدار پیشرفت با پیش‌بینی‌هایی که در دوران قبل از برجام می‌کردیم خیلی فاصله دارد. قبل از برجام گفته می‌شد که شرایط اقتصادی خیلی تغییر می‌کند، اما این طور نشد. به هر حال بحث من همیشه این بود که شیب تندی که برای کاهش تورم وجود داشت یکی از پارامترهایی بود که به رکود دامن زد. در 4 سال گذشته تلاشهایی که شده بیشتر ناشی از خوداتکایی بخش خصوصی و دست روی زانو گذاشتن و بلند شدن است. این تلاشها باعث شده در SMEها (بنگاه‌های کوچک و متوسط) 10 تا 15 درصد رونق را نسبت به سال گذشته ببینیم ولی مطلقا از رکود خارج نشدیم.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: امروز آمارهای 7 تا 8 درصد رشد اقتصادی مطرح می‌شود که من این آمارها را قبول ندارم و نگاهم به شرایط بدبینانه‌تر است. اما این را هم باید بگویم که در برخی از رشته‌های صنعتی سقوط ادامه دارد. صنعت ریسندگی وضعیت خوبی ندارد. لوازم خانگی هم همین طور. از طرف دیگر می‌بینیم که شوینده‌ها تولید خود را افزایش داده‌اند. تولید موادغذایی افزایش یافته و سرمایه‌گذاری بیشتری در این بخش شده است. ولی به هر حال به عنوان یکی از دست‌اندرکاران صنعت ساخت و ساز در زمستان سال 95 نسبت به سال 94، 10 تا 15 درصد رونق را می‌بینم. ولی این پیشرفت با آن 70 درصدی که قبلا از دست دادیم هنوز خیلی فاصله داریم.
وی درباره وضعیت آمارهای اقتصادی هم عنوان کرد: امکان اعلام آمار دقیق در کشور وجود ندارد و یا آن را در اختیار ما نمی‌گذارند که دلیل آن هم موضوع بحث ما نیست. ولی استنباط من به عنوان یک مدیر صنعت و کسی که سال‌ها کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی را اداره کرده و در شهرک‌های صنعتی ارتباط دارد به نظر من صنایع ساختمانی ما در بهترین حالت با 25 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. صنعت نساجی هم در بهترین حالت با 30 درصد ظرفیت خود کار می‌کند. لوازم خانگی زیر 50 درصد ظرفیت خود کار می‌کند. متاسفانه آماری وجود ندارد که بتوانیم بفهمیم صنعت کاشی و سرامیک ما امروز با چند درصد ظرفیت خود کار می‌کند. به هیچ عنوان هم این آمار را در اختیار ما نمی‌گذارند و آمار‌گریزی یکی از پدیده‌های منفی است که مطالبه بخش خصوصی است. برخی‌ها نگران هستند که بگویند واحد تولیدی من با 30 درصد ظرفیتش کار می‌کند و بعد از آن بازارش را یا اعتماد مصرف کنندگان را از دست بدهد. ولی قدر مسلم صنعت کاشی و سرامیک امروز حتما زیر 50 درصد کار می‌کند.
دودکش‌های خاموش واحدهای صنعتی
پورفلاح خاطرنشان کرد: وقتی در یک شهرک صنعتی از 450 واحد صنعتی 200 واحد تعطیل است و از 250 واحد باقی مانده هم نصفشان زیر 50 درصد کار می‌کنند، این آمار را به صورت کلی می‌توان گفت و می‌توان قبول کرد. یعنی با یک گردش در یک شهرک صنعتی و مشاهده خاموش بودن دودکش‌های واحدهای تولیدی می‌توان فهمید که بیش از 50 درصد واحدهای صنعتی ما یا به طور کامل خوابیده‌اند و یا زیر 50 درصد ظرفیت کار می‌کنند. ولی اینکه بخواهیم دقیق بررسی کنیم که مثلا ما آمار تولید کفشمان مثلا 10 میلیون جفت در سال است و ما مثلا در حال تولید دو میلیون هستیم جز آمارهایی است که در ایران هیچ مرکز آماری آن را ارائه‌ نمی‌کند.
رئیس‌اسبق کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی افزود: اگر حجم سرمایه‌گذاری‌ها از سال گذشته مثبت‌تر شود نشان می‌دهد که ما کم کم در حال فاصله گرفتن از رکود هستیم. یا شاخص دیگر میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. واقعیت این است که آنطور که انتظار داشتیم سرمایه خارجی جذب اقتصاد کشور نشده است. دولت یازدهم هم دلش می‌خواهد که در این پارامترها موفقیت‌های بیشتری به دست بیاورد ولی به دلایل مختلف نشده که همه را هم نباید به گردن دولت انداخت.
البته اخیرا وزیر کار و وزیر صنعت اعلام کردند که ما توانستیم 700 هزار شغل ایجاد کنیم. ولی اگر در کنار این آمار تعداد شغل‌هایی که از دست رفته را هم بگذاریم، شاید بتوانیم برداشت بهتری از این آمار داشته باشیم، تا این که به صورت مجرد به این آمار نگاه کنیم. ولی به نظر من در ایجاد شغل و جذب سرمایه موفقیت ما در این حد نبوده که بتوانیم فرصت‌های از دست رفته سال‌های دورتر را پاسخ دهیم.