kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۴۰۴
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵
روحانی رئیس‌جمهور شد

روحانی؛ 23549616 رأی رئیسی؛ 15786449 رأی

نتایج نهایی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ظهر دیروز از سوی وزیر کشور اعلام شد و بر اساس آن حسن روحانی با 23549616 رأی به عنوان رئیس‌جمهور دولت دوازدهم انتخاب شد.



عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حدود 41 میلیون نفر در پای صندوق‌های رای حاضر شدند، نتایج نهایی شمارش انتخابات ریاست جمهوری را به شرح زیر اعلام کرد:
مجموع آرای ماخوذه: 41220131
1-حسن روحانی: 23549616 (57 درصد از کل آرای ماخوذه)
2-سیدابراهیم رئیسی: 15786449 (38/5 درصد از کل آرای ماخوذه)
3-مصطفی میرسلیم: 478215
4-مصطفی هاشمی‌طبا: 215450
رحمانی فضلی تصریح کرد: شاهد حضور پرشکوه مردم در این دوره از انتخابات بودیم که از فردا تمامی رقابت‌ها پایان یافته و به رفاقت‌ها تبدیل می‌شود لذا تمام هم و غم خود را باید در راستای رفع مطالبات و خواست مردم قرار دهیم.
وی همچنین ضمن تشکر از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها تصریح کرد: از بسیج و سپاه که در حوزه برقراری امنیت انتخابات فعال بودند تشکر می‌کنیم.
وزیر کشور در خاتمه از رهبر انقلاب به خاطر هدایت‌ها و رهنمودهای ایشان برای برگزاری قانونی انتخابات در مسیر افزایش مشارکت، سلامت و برقراری امنیت قدردانی کرد و گفت: روز گذشته مردم در پای صندوق‌های رأی به همه جهانیان نشان دادند که ما مدافع انقلاب اسلامی به صورت متحد و منسجم مصمم هستیم و انقلاب اسلامی را در جهت اهداف آن که همان خدمت به مردم شریف و ایجاد امنیت است دنبال می‌کنیم.
خبر دیگر این که آخرین جلسه هیئت اجرایی مرکزی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری با حضور کلیه اعضا در وزارت کشور برگزار شد.
برگزاری جشن پیروزی قبل از اعلام نتیجه
 و در فضای باز ممنوع
رئیس‌ستاد انتخاباتی روحانی تاکید کرد که اعلام زودهنگام نتیجه، برگزاری جشن پیروزی قبل از اعلام نتیجه و در فضای باز ممنوع است.
در بخشی از این پیام آمده است : حسب اعلام وزارت کشور، اعلام زود هنگام نتایج انتخابات و برگزاری مراسم جشن پیروزی قبل از اعلام رسمی بر خلاف قانون است. همچنین برگزاری جشن پیروزی از سوی ستادها در مکانهای محصور و اخذ مجوز امکانپذیر می‌باشد.
وی افزوده است: ان‌شاءالله همه عزیزان و ستادهای کاندیدای ما همانطور که تاکنون نمونه قانون‌مداری و رعایت موازین اخلاقی بوده‌اند در این خصوص هم توجه لازم مبذول دارند.
تقدیر نامزدها از حضور گسترده ملت
به دنبال انتشار نتایج اولیه انتخابات سیدمصطفی هاشمی‌طبا با صدور پیامی اعلام کرد: با پایان یافتن دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران با سپاس از رهنمودهای ارزنده مقام معظم رهبری، از مشارکت وسیع ملت بزرگ ایران، شورای نگهبان قانون اساسی، وزارت کشور، صدا وسیما و سایر دست اندرکاران انتخابات که در برگزاری خردمندانه و نیکوی این انتخابات تلاش وافر کردند قدردانی و تشکر نموده و توفیق هر چه بیشتر ایشان را از درگاه ایزد متعال مسئلت می‌نمایم.
هاشمی‌طبا با تبریک پیروزی حسن روحانی و آرزوی توفیق هر چه بیشتر برای وی در تداوم خدمت به ایران و ملت بزرگ ایران اعلام کرده است : رجاء واثق دارد که ایشان و دولت همراه، تلاش هر چه بیشتر خود را در حفظ و ارجمندی ایران به عنوان زیست‌گاه ایرانیان، قدرت و استقامت جمهوری اسلامی ایران، کمک به رفع محرومیت محرومین و مستحقان، به روز نمودن کشاورزی، ایجاد اشتغال کامل از طریق تولیدات صادراتی و نیز بهره‌برداری کامل از امکانات گردشگری به کار خواهند بست تا با یاری ملت شرافتمند ایران که با تأسی به راه شهدا و سیاست‌های دفاع مقدس آماده هر نوع ایثار برای سربلندی جمهوری اسلامی و ایران عزیز هستند، توفیق هر چه کامل‌تر را به دست آورند.
سیدمصطفی میرسلیم کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در پیامی ضمن تشکر از ملت ایران برای خلق حماسه حضور در انتخابات برای رئیس‌جمهور منتخب آرزوی موفقیت کرد.
در بخشی از این پیام آمده است : ضمن تشکر صمیمانه از حضور افتخارآفرین هموطنان ارجمندم در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهورى، بویژه کسانى که بر مبناى شناختى بى شائبه، با رأى خالصانه شان به این جانب ابراز محبت فرمودند، مراتب تبریک خود را به رئیس‌جمهورى منتخب مردم که توانست اعتماد اکثریت را به خود جلب کند، تقدیم مى‌کنم.
در ادامه این پیام تاکید شده است : امیدوارم او بتواند، به فضل خدا در چهار سال آینده با عملکردى حق‌گرایانه و استفاده از همکاران پاکدست و اتخاذ مدیریت درست، موجب افزایش اعتماد مردم به نظام مقدس جمهورى اسلامى و یکپارچگى ملى و جبران فرصت‌هاى سوخته گذشته و اعتلاى شأن ایرانیان و پیشرفت میهن اسلامی‌مان و مقابله با محرومیت و فساد و ظلم و استکبار شود.
دوشنبه
 اعلام نتایج شوراهای تهران
رئیس‌هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران با بیان اینکه تا روز دوشنبه نتایج انتخابات شوراها در شهرستان تهران اعلام می‌شود گفت :‌ 90 درصد نتایج انتخابات شوراها در استان تهران به جز شهر تهران مشخص شده است که بعد از تائید هیئت نظارت از طریق فرمانداری‌ها اعلام می‌شود.
علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با پایان شمارش آرای صندوق‌های ریاست جمهوری کار شمارش آرای صندوق‌های شوراها در شهرستان و استان تهران آغاز شده است.
وی افزود: در شهرستان تهران بیش از سه میلیون و نیم تعرفه رای مصرف شده و تعداد کاندیداها نیز بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر است، طبیعتا این حجم بالای استقبال مردم در کنار تعداد زیاد کاندیداها شمارش آرا را زمان بر خواهد کرد، پیش‌بینی می‌شود نتایج نهایی تا روز دوشنبه به اطلاع مردم برسد.
رئیس‌هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران درباره نتایج سایر شهرهای استان تهران گفت: استان تهران دارای 16 شهر و ۳۳ بخش است که ۹۰ درصد نتایج انتخابات شوراها در استان تهران مشخص شده که بعد از تائید هیئت‌های نظارت به صورت رسمی از سوی فرمانداری‌ها اعلام می‌شود پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا روز یکشنبه نتایج انتخابات شوراها در استان تهران به جز شهرستان تهران مشخص شود.
رحیمی ادامه داد: با وجودی که شمارش آرا در ۹۰ درصد صندوق‌های استان تهران به جز شهرستان تهران به پایان رسیده است اما به دلیل عدم تائید هیئت‌های نظارت هنوز به صورت رسمی اعلام نشده که به محض تائید هیئت نظارت نتایج به اطلاع مردم خواهد رسید. البته در چند مورد در بخش و شهر استان تهران نیاز به بررسی بیشتر بود که نهایتا هیئت نظارت و هیئت اجرایی بعد از بررسی گزارش نظرشان را اعلام خواهند کرد.
وی درباره مهلت شکایت کاندیداها به نتیجه انتخابات بعد از اعلام آن گفت: کاندیداها طبق قانون سه روز مهلت طرح شکایت به نتایج انتخابات به فرمانداری‌ها دارد . بعد ازآن فرمانداری‌ها شکایات واصله را به هیئت مشترک اجرایی و نظارت شهرستان تحویل می‌دهند. این هیئت مشترک نیز باید ظرف ده روز به بررسی شکایات پرداخته و طبق قانون نظرش را برای تعیین تکلیف نهایی اعلام کند.
مشارکت بالای ۶۰ درصدی تهرانی‌ها در انتخابات
فرماندار تهران نیز گفت بیش از ۶۰ درصد واجدین شرایط تهرانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مشارکت داشته‌اند.
عیسی فرهادی در گفت‌وگو با ایسنا درباره میزان آرای شمارش شده تاکنون در تهران اظهار کرد: تاکنون شمارش بیش از ۵۰ درصد آرای تهران انجام شده و مابقی شمارش تا صبح به پایان خواهد رسید.
وی با اشاره به میزان مشارکت مردم تهران در انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم تهران بالای ۶۰ درصد در انتخابات مشارکت داشته‌اند.
فرماندار تهران تصریح کرد: نتایج شمارش آرا از طریق وزارت کشور اعلام خواهد شد.
رقابت‌ها جای خود را
 به رفاقت بدهد
به دنبال اعلام نتایج انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری شخصیت‌های سیاسی در پیام‌ها و اظهار نظرهایی اعلام کردند از امروز رقابت‌ها باید جای خود را به رفاقت بدهد.
علیرضا زاکانی نماینده سابق تهران در مجلس با صدور پیامی به برخی نکات پیرامون انتخابات 96 پرداخت.
در بخشی از این پیام آمده است : نتیجه آراء هر چه باشد باید به این حماسه بالید و به رهبری معظم انقلاب اسلامی و مردم عزیز ایران اسلامی بویژه همه شرکت کنندگان در انتخابات تبریک و شادباش گفت و از خداوند بزرگ عظمت و شوکت این ملت افتخار آفرین را خواستار شد.
در بند دیگری از این نامه تصریح شده است: شمارش اولیه حکایت از پیشی گرفتن جناب آقای روحانی در انتخابات و پیروزی وی دارد. علی‌رغم همه بداخلاقی و خلاف گویی‌های ایشان و همفکرانش در ایام تبلیغات و تخلفات صورت گرفته توسط مسئولین دولتی قبل و در حین برگزاری انتخابات - تا جایی که شائبه مهندسی آراء را در ذهن‌ها متبادر می‌ساخت و اعتراضات را برمی‌انگیخت - با پایان انتخابات و سیر قانونی آن، باید به جناب آقای روحانی تبریک گفت و اعلام نمود که رقابت انتخاباتی پایان یافته و فصل کار و تلاش برای ساختن ایران اسلامی آغاز شده است و در این راه همه نیروهای انقلابی برای توفیق ایشان در خدمت به انقلاب اسلامی و ملت عزیز ایران آرزوی موفقیت کرده و از هیچ کوشش و کمکی دریغ نخواهند کرد.
زاکانی همچنین تصریح کرد : جناب آقای روحانی باید بدانند اعتراضات جبهه انقلاب به تخلفات صورت گرفته از مجاری قانونی دنبال خواهد شد و دلدادگان به انقلاب اسلامی مثل فتنه‌گران، آسمان ریسمان نخواهند کرد تا برای قدرت‌طلبی چند روزه دنیای خویش با سرمایه‌های معنوی و مادی مردم رشید ایران بازی نموده و با دروغ‌گویی‌ها و تهمت‌زنی‌های بسیار، قابلیت‌های فوق العاده چهل میلیون رای را در سال 88 از بین ببرند.
بهروز نعمتی نماینده تهران نیز در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به حضور پرشور مردم در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، گفت: باید این پیروزی را به رهبر معظم انقلاب و خانواده‌های معظم شهدا و به ویژه شهدای مدافع حرم و همچنین آحاد مختلف مردم که صاحبان اصلی انقلاب هستند تبریک گفت.
وی افزود: رقابت‌های انتخاباتی امروز به پایان رسیده و باید این رقابت‌ها بعد از انتخابات جای خود را به رفاقت بدهد.
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس، اظهار داشت: این حضور پرشور مردم در انتخابات نشان‌دهنده اوج مردم‌سالاری در جمهوری اسلامی ایران و محترم شمردن حق مردم برای تعیین سرنوشت‌شان است.