kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۳۶۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹

کره‌شمالی درخواست آمریکا برای مذاکره را به صورت مشروط پذیرفت

در پی درخواست آمریکا برای مذاکره مستقیم با رهبر کره‌شمالی، معاون نماینده کره شمالی در سازمان ملل تاکید کرد، آمریکا باید پیش از آغاز هرگونه مذاکره ای، سیاست خصمانه خود در قبال این کشور را متوقف کند.

سرویس خارجی-

پس از بی‌توجهی پیونگ‌یانگ به رجزخوانی‌ها و تهدیدهای آمریکا و درخواست‌های مستقیم و غیر مستقیم واشنگتن برای مذاکره با پیونگ یانگ ، «کیم این ریونگ»، معاون نماینده کره شمالی در سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد «همان طور که همه می‌دانند، آمریکا ژست گفت وگو گرفته است. ولی چیزی که اهمیت دارد، الفاظ و گفتار نیست بلکه اقدامات است. متوقف کردن سیاست خصمانه در قبال کره شمالی پیش شرط لازم برای حل همه مشکلات در شبه جزیره است.» دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این نسبت به وقوع یک «درگیری بسیار بزرگ» با کره شمالی هشدار داده بود. وی در عین حال گفته بود که راهکار دیپلماتیک برای پایان دادن به برنامه‌های موشکی و اتمی کره شمالی را ترجیح می‌دهد. وی حتی خواستار مذاکره مستقیم با کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی شده بود.
در همین رابطه وزیر دفاع آمریکا نیز با تاکید بر یافتن «راه‌حل دیپلماتیک» برای حل بحران  گفت که راه‌حل نظامی نتایجی «فاجعه‌بار در مقیاسی باورنکردنی» در بر خواهد داشت.
به گزارش تسنیم به نقل از «رویترز»، ژنرال «جیمز ماتیس» روزجمعه در یک کنفرانس خبری با اشاره به آنچه «تلاش‌های بین‌المللی برای توقف برنامه هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی» نامید، اظهار داشت: «ما همچنان روی این موضوع کار می‌کنیم. اگر مسئله به یک راه‌حل نظامی ختم شود، نتایجی فاجعه‌بار در مقیاسی باورنکردنی خواهد داشت.»
پیش از این نیز وزیر خارجه آمریکا با درخواست از کره‌شمالی برای کاهش آزمایش‌های موشکی و تسلیحات هسته‌ای خود و ایجاد «فضایی سازنده» برای مذاکرات، از پیونگ‌یانگ خواسته بود به آمریکا «اعتماد» کند.