kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۴۳۵۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲

کوتاه اقتصادی


* شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران، در پایان معاملات دیروز با افزایش 733 واحدی به رقم 81 هزار و 77 واحد دست یافت. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 251 واحدی عدد 17 هزار و 673 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 968 واحدی به رقم 88 هزار و 593 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 373 واحدی به رقم 56 هزار و 158 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 2401 واحدی عدد 180 هزار و 309 واحد را به نمایش گذاشت. براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با 144 واحد، گروه سایپا با 58 59 واحد و پالایش نفت بندر عباس با 54 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ملی صنایع مس ایران با 14 واحد، پتروشیمی پردیس با 11 واحد و توسعه معادن و فلزات با 2 واحد کاهش، بیشتری تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.
* رئیس‌سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: هم اکنون میزان بدهی این سازمان به پیمانکاران به 24 هزار میلیارد ریال رسیده است.داود کشاورزیان در گفت‌و‌گو با ایرنا، افزود: در زمان آغاز بکار دولت تدبیر و امید، بدهی این سازمان به پیمانکاران 6 تا 7 هزار میلیارد ریال بود، اما در دو سال اخیر با توجه به انجام پروژه‌های بسیار ایمن‌سازی و راهداری در سطح راه‌های کشور، بدهی این سازمان افزایش یافته است.وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه با برنامه‌ریزی و مساعدت دولت بخشی زیادی از بدهی‌های این سازمان به پیمانکاران در سال جاری پرداخت شود، افزود: این سازمان سال گذشته با وجود تنگناهای اعتباری و محدودیت‌های مالی در بخش راهداری و نگهداری راه‌ها و ابنیه فنی، اقدام‌های خوبی برای ارتقای ایمنی در راه‌های کشور انجام داد.
* رئیس ‌اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران از توقف روند رو به رشد قیمت انواع سکه و طلا در بازار آزاد خبر داد و گفت: این تغییر نرخ ارتباطی به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران ندارد و متاثر از بازارهای جهانی است.محمد کشتی‌0آرای در گفت‌و‌گو با ایرنا در ارزیابی خود از وضعیت بازار آزاد سکه و طلا اظهار داشت: در هفته گذشته میانگین قیمت جهانی هر انس طلا 28 دلار افزایش داشت و اثر خود را بر قیمت طلا، ارز و انواع سکه در بازار ایران گذاشت.وی با بیان اینکه افزایش قیمت انواع سکه و طلا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته (27 و 28 اردیبهشت) به اوج رسید، گفت: روز شنبه شاهد کاهش قیمت ارز و طلا در بازارها بودیم که سبب شد روند صعودی قیمت طلا و سکه در بازار داخلی متوقف شود.
* رئیس‌مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با بیان الزامی شدن اظهار شناسه کالا در پیش فاکتور برای ثبت در سامانه ثبتارش و سامانه جامع تجارت افزود: این کار در راستای واردات سیگار انجام شده است و در آینده نزدیک به مرحله اجرا خواهد رسید و در این مرحله واردکنندگان سیگار با شماره تعرفه گمرکی 24022000 ملزم به درج شناسه کالا در سامانه ثبتارش و سامانه جامع تجارت شده‌اند.
* دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو گفت: رشد کیفی قطعات مورد نیاز صنعت خودرو مرهون توسعه و پیشرفت استانداردهاست. آرش محبی‌نژاد در مصاحبه با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به این جمله که استاندارد زیر‌ساخت توسعه صنعت قطعه و خودرو‌سازی است، افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های چندین ساله فعالان این حوزه «آزمایشگاه‌های مرجع قطعه‌سازی کشور» تاحد زیادی به امکانات روز تجهیز شده‌اند. وی همچنین با بیان اینکه به رغم تمامی تلاش‌ها هنوز قطعات خاصی از خودرو برای تست کیفی به خارج از کشور ارسال می‌شود، اظهارداشت: از بین مجموع قطعات داخلی و وارداتی خودروی تنها 53 مورد مشمول استاندارد اجباری بوده و متاسفانه هنوز زمینه و امکانات تست تعداد زیادی از این قطعات در داخل کشور وجود ندارد.