kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۹۸۳
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹
شناسنامه ها برای رای دادن باید عکس دار باشد

صدور سریع شناسنامه المثنی برای شرکت در انتخابات

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: اگر افراد تا 27 اردیبهشت درخواست صدور شناسنامه کنند تا پیش از برگزاری انتخابات برای آنان صادر می‌شود.



به گزارش سیف‌اله ابوترابی در نشست خبری به مناسبت برگزاری انتخابات، گفت: در زمان‌های عادی برای صدور شناسنامه المثنی یک ماه زمان پیش‌بینی می‌شود. اما با توجه به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، رئیس سازمان ثبت احوال به واحد‌های اجرایی اعلام کرد،کسانی که درخواست المثنی تا روز 27 اردیبهشت را بدهند تا 28 اردیبهشت شناسنامه خود را تحویل می‌گیرند.
ابوترابی با بیان اینکه در برخی از اداره‌ها در شهرستان‌ها یک تا 24 ساعت شناسنامه صادر می‌شود، افزود: به دلیل حجم جمعیت در شهر تهران صدور شناسنامه المثتی زمان‌بر است و اگر افراد تا 27 اردیبهشت درخواست صدور شناسنامه کنند تا پیش از برگزاری انتخابات برای آنان صادر می‌شود.
وی تصریح کرد: اگر فرد با دریافت شناسنامه المثنی بخواهد با دو شناسنامه رای دهد به عنوان متخلف با وی برخورد می‌شود چرا که شماره ملی فرد ثبت شده و فرد تنها می‌تواند با یک شناسنامه رای دهد.
سخنگوی سازمان ثبت احوال ادامه داد: اگر فردی کارت ملی خود را گم کرده باشد یا شماره کارت خود را نداشته باشد با تماس به اداره‌های ثبت احوال و با ارایه مشخصات شخصی شماره کد ملی را تلفنی دریافت می‌کند.
ابوترابی در مورد سوء‌استفاده احتمالی از شناسنامه متوفی بدون عکس، گفت: افرادی که شناسنامه‌های بدون عکس دارند نمی‌توانند رای بدهند، لذا نمی‌توان از شناسنامه فرد متوفی سوء‌استفاده کرد.
وی بیان کرد: شرایط شرکت در انتخابات 18 سال تمام است و افرادی که شناسنامه آنان عکس ندارد نمی‌توانند رای دهند، البته اگر فردی شناسنامه‌اش عکس نداشته باشد در این روزها می‌تواند با مراجعه به ادارات ثبت احوال شناسنامه‌اش را عکس‌دار کند.
به گفته سخنگوی سازمان ثبت احوال، ایرانیان خارج از کشور نیز می‌توانند با داشتن گذرنامه برای رای دادن اقدام کنند و برای ایرانیان در کشور داشتن شماره کارت ملی و شناسنامه الزامی است.