kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۹۳۶
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲

چهارمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی ـ باکو



محدثه آقایی و برنز دیگر برای کاراته
در ساعات پایانی روز یکشنبه، محدثه آقایی کاراته کای سنگین وزن تیم بانوان ایران موفق به کسب مدال برنز شد تا تیم شش نفره ایران در این بخش با کسب ۵ مدال رنگارنگ عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد. آقایی در اولین دیدار خود یک بر صفر نتیجه را به «ملتم هاکاواوغلو»  از ترکیه واگذار کرد. با صعود حریف ترکیه ای به دیدار نهایی، آقایی شانس حضور در دیدار رده بندی را پیدا کرد و در این مرحله «بانورا» از اندونزی را ۳ بر صفر شکست داد و به نشان برنز دست پیدا کرد.
رضایت درخشان از عملکرد تیم جودو
محمد درخشان رئیس فدراسیون جودو پس از  قهرمانی سعید مولایی در بازی‌های کشورهای اسلامی گفت: سطح این دوره از مسابقات جودو کشورهای اسلامی بد نبود. حضور آذربایجان با تمام قوا و ستاره‌هایش و کشورهایی نظیر ترکیه، الجزایر و ازبکستان با نفرات اصلی سبب شده بود تا کیفیت مسابقات بالا برود البته نه در حد رقابت‌های جهانی اما در اندازه یک رقابت گرندپری می‌توان آن را دانست. وی درباره عملکرد تیم دونفره ایران گفت: از عملکرد تیم دونفره جودو راضی‌ام. خجسته با توجه به جوانی‌اش تلاش خود را کرد و در مسابقه‌ای که باخت، حریفش از او بهتر بود. ملایی هم که در حد انتظار بود و با قاطعیت قهرمان شد. دو مدال برای تیم دونفره راضی‌کننده است.
گنج زاده هم طلایی شد
در ادامه رقابتهای کاراته سجاد گنج زاده که در وزن ۸۴+ کیلوگرم به دیدار نهایی راه پیدا کرده، برای کسب مدال طلا «انیس ارکان» دارنده دو مدال طلای جهان و بیش از ۱۰ مدال رنگارنگ از رقابتهای معتبر از ترکیه را پیش رو داشت که در پایان با برتری ۵بر۳ روی سکوی نخست ایستاد.  این دیدار پنجمین مبارزه «ارکان» و «گنج زاده» بود که با چهارمین پیروزی بهترین سنگین وزن حال حاضر دنیا، یعنی نماینده کشورمان همراه بود. گنج زاده با برتری مقابل «طارق حمدی» از عربستان،«هندور سلیم» از اندونزی و «قربانعلی آسیمان» از کشور میزبان به دیدار نهایی راه یافت. گنج زاده پس از کسب این مدال باارزش گفت: شک نداشتم در این بازی ها طلا می گیرم هرچند حریفم در فینال قدر بود اما از من بسیار می ترسید زیرا چهاربار وی را شکست دادم و وی تنها یک بار مرا مغلوب کرد.
جودوکار نابینا صاحب مدال نقره شد
مسابقات جودو نابینایان چهارمین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی پیگیری شد. در این بخش از رقابت ها و در وزن ۷۳- کیلوگرم مهدی برجلو در دیدار رده‌بندی به مصاف «یوسف رادجای» از الجزایر رفت و با نتیجه یک بر صفر بازی را واگذار کرد و دستش از مدال برنز کوتاه ماند. در ادامه و در فینال وزن ۹۰- کیلوگرم جودوی نابینایان محمدعلی شنانی برابر «شوخرات بوبوئف» از ازبکستان روی تاتامی رفت و با امتیاز ایپون مبارزه را واگذار کرد تا به مدال نقره بسنده کند.
برتری تیم والیبال جوانان مقابل قطر
تیم والیبال جوانان ایران دومین دیدار خود در چهارمین دوره بازی های کشورهای اسلامی را شامگاه یکشنبه برابر قطر برگزار کرد و طی آن موفق به کسب برتری سه بر صفر شد. ۲۵ بر ۲۱، ۲۵ بر ۲۳ و ۲۵ بر ۱۱ نتایجی بود که شاگردان بهروز عطایی در سه گیم دیدار برابر قطر به دست آوردند. تیم والیبال جوانان در حالی دیدار برابر قطر را با برتری خود تمام کرد که در نخستین دیدار خود نیز موفق به شکست عربستان شده بود.
کسب 17 مدال تا پایان روز سوم
کاروان ورزش ایران با 9 مدالی که در سومین روز بازی های کشورهای اسلامی به دست آورد در جدول توزیع مدال ها صعود کرد و با مجموع ۱۷ مدال که شامل ۴ طلا، ۵ نقره و ۸ برنز است، در رده چهارم ایستاد. در جدول رده بندی تا پایان روز سوم آذربایجان با ۴۰ مدال شامل ۲۱ طلا، ۱۴ نقره و ۵ برنز اول شد. ترکیه با ۵۴ مدال شامل ۲۰ طلا، ۲۳ نقره و ۱۴ برنز دوم اشد. اندونزی هم با ۲۳ مدال شامل ۴ طلا، ۱۰ نقره و ۹ برنز در رده سوم ایستاد. بعد از ایران که چهارم است، کاروان ورزش ازبکستان با مجموع ۱۷ مدال و یک مدال طلای کمتر در جایگاه پنجم قرار دارد.
کسب مدال برنز
توسط نماینده تیراندازی ٥٠ متر تپانچه
فینال مسابقات تیراندازی بازی های کشورهای اسلامی در ماده ٥٠ متر تپانچه آزاد مردان با عنوان سومی یکی از دو نماینده کشورمان به پایان رسید. در این فینال محمد احمدی که در مرحله مقدماتی جایگاه ششم را به دست آورد، صاحب ۹/۲۰۰ امتیاز شد و در جایگاه سوم ایستاد تا اینگونه به مدال برنز دست یابد.  وحید گل‌خندان اما با ۷/۱۴۱ امتیاز و ایستادن در جایگاه ششم از کسب مدال بازماند. این در حالی است که وی مرحله مقدماتی را با صدرنشینی تمام کرد. مدال برنز محمد احمدی در رقابت های ٥٠ متر تپانچه بادی آزاد مردان، هجدهمین مدال کاروان ایران در بازی های کشورهای اسلامی و اولین مدال این کاروان در روز چهارم بازی ها به حساب می آید.
پرداخت پاداش به ٩ مدال آور کاروان ایران
طبق تصمیم هیات اجرایی کمیته ملی المپیک مقرر شد به مدال آوران طلا، نقره و برنز کاروان اعزامی ایران به چهارمین دوره بازی های کشورهای اسلامی به ترتیب ٦٠٠، ٤٠٠ و ٣٠٠ دلار پاداش پرداخت شود. این پاداش نقدی یکشنبه شب توسط سعید افتخاری، سرپرست کاروان ورزش ایران به ٩ ورزشکاری که در روز دوم بازی‌ها صاحب مدال شده بودند، پرداخت شد.
مربی تیم ملی تیراندازی: منتظر دو مدال بودیم نه یک مدال
امیرحسین صولت مربی تیم ملی تیراندازی در پایان فینال تیراندازی ۵۰ متر تپانچه آزاد مردان که با کسب مدال برنز توسط محمد احمدی و عنوان ششمی‌ وحید گل خندان همراه بود، اظهار داشت: پیش بینی ما این بود که هر دو تیرانداز با توجه به عملکردی که از خود نشان داده‌اند​، بتوانند روی سکو بروند، اما این اتفاق رخ نداد.  وی افزود: گل خندان چند ماه قبل مدال برنز جهان را کسب کرد و در مرحله مقدماتی نیز رکورد جدیدی را به ثبت رساند، اما در فینال به خاطر حساسیتی که وجود داشت نتوانست خوش بدرخشد و ششم شد. احمدی نیز شرایط خوبی داشت و با تمرکز بالایی که از خود نشان داد، به مدال برنز رسید که بسیار ارزشمند است.
کسب دومین مدال برای ژیمناستیک ایران
رقابت های ژیمناستیک بازی های کشورهای اسلامی روز دوشنبه با حضور نمایندگان ٥ کشوره آذربایجان(۲ نماینده)، ترکیه(۲ نماینده)، ایران(۲ نماینده)، قطر و اندونزی (هرکدام یک نماینده)در بخش دارحلقه پیگیری شد. سعید رضا کیخا و هادی خناری نژاد نمایندگان ژیمناستیک ایران در این وسیله بودند که خناری نژاد با کسب امتیاز ۸۵۰/۱۳ روی سکوی سوم رفت و یک برنز برای ایران گرفت. کیخا هم با کسب امتیاز ۷۰۰/۱۲ به رتبه پنجمی بسنده کرد.  این دومین مدال برنز ژیمناستیک ایران در بازی های کشورهای اسلامی بود.
ناکامی تیراندازان ایران از کسب مدال
٢٥ متر تپانچه بادی
رقابت های تیراندازی در ماده ۲۵ متر تپانچه بادی استاندارد دیروز با حضور دو نماینده کشورمان برگزار شد.  در پایان این رقابت محمد احمدی که ساعتی قبل یک برنز کسب کرده بود، با ۵۵۷ امتیاز در رده هفتم ایستاد. همچنین وحید گل خندان با ۵۵۲ امتیاز دهم شد و بدین ترتیب هیچ کدام از نمایندگان در این ماده روی سکو نرفتند.
ثبت جهانی دو حرکت ژیمناست کار ایرانی
هادی خناری نژاد کاپیتان تیم ملی ژیمناستیک کشورمان دیروز در جریان رقابت های فینال انفرادی پارالل دو حرکت جدید در کتاب داوری جهانی ژیمناستیک به نام خود ثبت کرد. این دو حرکت از این پس تحت عنوان حرکت خناری نژاد یک و دو شناخته می شود.
روز بد شناگران کشورمان
مرحله نیمه نهایی مسابقات شنا در ماده ١٠٠ متر قورباغه دیروز برگزار شد که طی آن آریا نسیمی شاد زمان یک دقیقه و ۵ ثانیه و ۷۲ صدم ثانیه را به ثبت رساند. این شناگر کشورمان با ثبت این رکورد، در جایگاه دهم ایستاد و از صعود به فینال بازماند. در فینال شنای ۱۰۰ متر کرال پشت هم جمال چاوشی فر با ثبت زمان ۵۹ ثانیه و ۵۵ صدم ثانیه در جایگاه هشتم  این ماده قرار گرفت. در فینال شنای ۵۰ متر آزاد مردان ، بنیامین قره‌حسن لو دیگر نماینده ایران با ثبت زمان ۲۳ ثانیه و ۸۹ صدم ثانیه هشتم شد.
۳ مدال بانوان تیرانداز در تفنگ سه وضعیت
مدال طلا، نقره و برنز رقابت های تفنگ سه وضعیت ٥٠ متر بانوان به ترتیب از آن نجمه خدمتی، الهه احمدی و مه لقا جام بزرگ شد. در این رقابت تیراندازان به ترتیب در وضعیت نشسته، درازکش و ایستاده تیرهای خود را شلیک کردند که طی آن و در مجموع امتیازهای به دست آمده در هر وضعیت، نجمه خدمتی در صدر قرار گرفت و صاحب مدال طلا شد. الهه احمدی با ایستادن در جایگاه دوم صاحب عنوان نایب قهرمانی شد. جام‌بزرگ، پرچمدار کاروان ورزش کشورمان هم به عنوان سوم دست یافت.
اولین مدال نقره وزنه برداری
به عسگری رسید
مجید عسگری عضو تیم ملی وزنه برداری ایران نخستین مدال این رشته در چهارمین دوره بازیهای کشورهای اسلامی را به گردن آویخت. این بیست و سومین مدال کاروان ورزش ایران بود. در پایان رقابت‌های دسته ۶۹ کیلوگرم، در مجموع دانیار اسماعیلوف از ترکیه با رکورد ۳۲۳ کیلوگرم در جایگاه نخست ایستاد، مجید عسگری با رکورد ۳۱۶ کیلوگرم مدال نقره را بر گردن آویخت و دوستان یوکوبوف از ازبکستان با ۳۱۴ کیلوگرم سوم شد و مدال برنز را گرفت.
ژیمناستیک یک نقره دیگر کسب کرد
مدال نقره مسابقات خرک حلقه از آن ژیمناست کار ایران شدعلیرضا کیخا در این وسیله با ژیمناست های ترکیه (۲ نفر)، آذربایجان (۲ نفر)، قطر، الجزایر و عراق به رقابت پرداخت و در نهایت با کسب ۲۰۰/۱۴ امتیاز به عنوان دوم و مدال نقره دست یافت. در این وسیله ژیمناست‌کار آذربایجانی  اول شد و ورزشکار قطری در جایگاه سوم ایستاد.
خدمتی پس از قهرمانی:
حسم فوق العاده است
نجمه خدمتی بعد از ظهر دیروز مدال طلای ماده تفنگ سه وضعیت ۵۰ متر را کسب کرد.وی پس از قهرمانی​ در حالی که اشک می ریخت، گفت: حس فوق‌العاده ای دارم و نمی توانم این حس را وصف کنم.  خدمتی تصریح کرد: تمرینات خوبی داشتم و در نهایت توانستم قهرمان شویم. به نظرم اگر در فینال ها چند ایرانی حاضر باشند، این مسئله شرایط را برای ما به لحاظ روانی بهتر می کند.
خناری نژاد: داوران حقم را خوردند
هادی خناری نژاد ژیمناست برنزی ایران گفت: از لحاظ داوری در جریان مسابقه ام به مشکل خوردم. آذربایجان در وسیله دارحلقه نماینده داشت و به همین خاطر داوران نمره اصلی ام را به من ندادند. آن‌ها نماینده کشور خود را کم جریمه کرده و برعکس جریمه زیادی برای من در نظر گرفتند تا نتوانم به رای داوران اعتراض کنم. البته من قصد داشتم به این موضوع اعتراض کنم اما مربی خودم و یک مربی از کشور ترکیه مانع این کار شدند و تاکید کردند ممکن است با این اعتراض با محرومیت مواجه شوم. آن ها به من گفتند می دانیم مدال نقره حق تو بود اما اینجا آذربایجان است! با شنیدن این حرف ها دلگرم شدم اما مدالم نقره نشد!خناری نژاد که در جریان این رقابت‌ها موفق به ثبت جهانی 2حرکت در بخش پارالل شد، گفت: در رقابت های باکو موفق شدم برای اولین بار 2 حرکت جدید در پارالل در کتاب داوری جهانی به نام خودم(تحت عنوان حرکت خناری‌نژاد یک و 2) به ثبت برسانم. وی با اشاره به این که با وجود مصدومیت به مدال برنز این رقابت ها رسیده گفت: از ناحیه پاشنه پا و دست راست آسیب دیدگی داشتم اما با انجام یک تزریق در پاشنه پا خودم را به رقابت ها رساندم.