kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۶۷۲
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
پاسخ اسکندری به حجتی:

سودجویی برخی مدیران دولتی اجازه کاهش قیمت‌ها را نمی‌دهد

محمدرضا اسکندری وزیر جهاد کشاورزی دولت نهم پاسخ ادعاهای حجتی را داد.


محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی طی اظهاراتی منتقدان دولت یازدهم را متهم به دروغگویی در ارائه آمار و ارقام کرد و مدعی مسائلی همچون واردات بی‌رویه گندم و شکر در سال‌های 84 تا 92 شد.
اسکندری در پاسخ به این ادعاها در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: اگر چه برای آقای حجتی احترام ویژه‌ای قائلم و ایشان را به عنوان نیروی جهادی که از ابتدا در جهاد سازندگی خدمت کرده‌اند، می‌شناسم. اما فکر می‌کنم اگر ایشان یک مقدار بر اعصابشان مسلط می‌شدند و شرایط ایشان را عصبانی نمی‌کرد، شاید از انصاف خارج نمی‌شدند تا برخی واقعیت‌ها را عکس جلوه کنند.
وی افزود: رهبر انقلاب اسلامی سال‌ها فریاد زدند که اقتصاد مقاومتی را به ویژه در بخش کشاورزی و خودکفایی در بخش گندم را اجرا کنیم، اما باید پرسید وزیری که 13 سال سکان کشاورزی را در اختیار داشته‌(کلانتری) و آقای حجتی که در مجموع 9 سال در دولت‌های مختلف در این حوزه فعالیت‌ داشته‌اند، چه کرده‌اند؟ و حالا کسری‌های کشاورزی را گردن هشت سال دولت نهم و دهم و 2 وزیر با دوره چهار ساله می‌اندازند؟
اینکه می‌گوییم این رقم و آن رقم تولید کرده‌ایم، ادعا است؛ آقای حجتی سند بیاورد که چرا با شروع دولت یازدهم آمارها را کاهش داده‌اند و به نوعی دستکاری کرده‌اند و هیچ موقع هم در مورد آن توضیح نداده‌اند.
در زمان تحویل دولت به دولت یازدهم، تولید محصولات کشاورزی 118 میلیون تن اعلام شده بود که دولت یازدهم آن را 97 میلیون تن اعلام کرد و الان می‌گویند 21 میلیون تن رشد تولید داشته‌ایم که می‌شود همان رقم 118 میلیون تن و اگر بقیه آمارها هم به این شکل باشد که دیگر حرفی برای گفتن نیست.
اسکندری گفت: در وزارت جهاد کشاورزی مرکز ارائه آمار جای مشخصی است، ممکن است وزیر یا معاون وزیر در هر دولت تغییر کند، اما خود من که 31 سال از ابتدای تشکیل وزارت جهاد در این وزارتخانه بوده‌ام، شاهدم که در دولت هشتم، به راحتی آمارسازی می‌شد. آن زمان من مجری طرح گندم بودم؛ آمدند، گفتند میزان تولید محصولات زراعی مانند سیب‌زمینی را که تولیدش 3 میلیون تن است، بکنیم 3/5 میلیون تن و یا گندم که 11 میلیون تن است، را بکنیم 13 میلیون تن که من اجازه ندادم و آقایان بگویند چه اقدامات فنی در دولت هشتم انجام داده‌اند که به خودکفایی گندم رسیده‌ایم.
دوست داشتم مناظره‌ای برگزار شود که پشت پرده خودکفایی گندم را بگویم. این آقایان اصلاً باور به خودکفایی گندم نداشتند و چون این موضوع خواسته مقام‌معظم رهبری بود، یک طرح نوشتند و شرط‌هایی هم برای آن گذاشته بودند که اصلاً امکان نداشت. در طرح‌شان بازه زمانی سال‌های 81 تا 91 یعنی 10 سال را برای خودکفایی در نظر گرفته بودند که یک رقم‌های اعتباری برای آن خواسته بودند. وقتی سال 79 وزارت جهاد کشاورزی ادغام شد، با دستخط و درخواست یکی از سران اصلاحات که الان از جریان انقلاب اسلامی خارج شده، رئیس سازمان امور عشایر به دلیل همین مقاومت‌ها برداشته شد.
جالب‌تر اینجاست که بدانید از وقتی مجری طرح گندم شدیم، انواع محدودیت‌ها ایجاد شد و تمام کارشناسان وزارت جهاد که کار را با ما شروع کردند، تا قبل از موقعی که بنده به عنوان وزیر دولت نهم معرفی شدم. هیچ یک ارتقای شغلی نگرفتند و حتی یک طرح ترافیک ساده را هم به آنها نمی‌دادند. حال بروید از آقای حجتی بپرسید آیا از طرح «کیف گندم» که بین 15 هزار کارشناس کشاورزی توزیع شد، خبر دارند. در این کیف انواع اطلاعات و مطالعات و پیشنهادهای لازم برای توسعه کشت گندم داده شده بود.
اسکندری گفت: آقایان که می‌گویند تمام مشکلات در بخش کشاورزی در این هشت سال دولت‌های نهم و دهم به‌وجود آمده پاسخ دهند. در سال 84 که دولت را شروع کردیم و ‌آن زمان گوشت مورد نیاز دانشگاه‌ها و مراکز دیگر از طریق دولت تامین می‌شد، هیچ در انبارها نبود، نه یک کیلو گوشت و مرغ در سردخانه‌ها! طبق آمار رسمی و موجود در سال 80، 6 میلیون و 770 هزار تن گندم وارد کرده‌اند. سال 82 این رقم 773 هزار تن بوده و در سال‌های 83 و 84 به رقم‌های حدود 170 هزار و تن و 105 هزار تن رسیده است. سال 83 که نیاز به واردات نداشتیم و جشن شکرگزاری گندم انجام شد. اما این را هم بگویم که با آنکه همیشه 3 ماه ذخیره استراتژیک گندم برای کشور داشتیم در دولت نهم این رقم به 6 ماه رسید و در سال 88 بیش از 7 ماه ذخیره استراتژیک گندم داشتیم که دولت را تحویل دادیم.از سال 86 تاکنون بالاترین رکورد تولید گندم شکسته نشده در آن سال من اعلام کردم که 14.5 میلیون تن گندم در کشور تولید شده که خود آمار وزارتخانه آن را 15/8 میلیون تن نشان می‌دهد و در آن سال 11 میلیون و 600 هزار تن در قالب خرید تضمینی گندم وارد سیلوها شد.
از آقایان بپرسید که چرا سال‌های 91 و 92، 6 میلیون و 700 هزار و 3 میلیون و 960 هزار تن گندم وارد کردند. و باز رکورد واردات گندم در سال 93 با 7 میلیون و 249 هزار تن شکسته شده است.
وی درباره واردات شکرهم گفت :این بحث مربوط به همان ذخیره استراتژیک برای جنگ احتمالی با آمریکا و بسته شدن خلیج فارس است که مدام آقای حجتی در حرف‌هایشان این رقم را تکرار می‌کنند، دیگر آنکه اعداد و ارقامی که آقای حجتی از تولید چغندر قند داده اشتباه است. رکورد تولید چغندر در کشور مربوط به سال 86 و دولت نهم است که 6 میلیون و 400 هزار تن کارخانه‌های چغندری در آن سال از چغندرکاران خرید کردند.
اسکندری افزود: وظیفه تنظیم بازار از نظر قانون برعهده وزارت جهاد کشاورزی است، ولی آن را به درستی انجام نمی‌دهد و بازار رها شده است. مثال آن، پرتقال شب عید است که با ارز دولتی و از طریق مباشر دولتی وارد شد، ولی چرا به قیمت 9هزار تومان دست مصرف‌کننده رسید و این موضوع را می‌توانیم به تمام محصولات تعمیم بدهیم و به نوعی بازار به دست دلالان افتاده است. اینکه می‌گویند تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت باید برخورد کند و دست ما نیست را نمی‌فهمم. وزارت جهاد می‌تواند بر قیمت‌ها نظارت کند و بگوید قیمت تمام شده فلان محصول این قدر است و نباید بیشتر از این قدر فروخته شود. کارها در یک جاهایی با هم قاطی شده چون برخی از وارد‌کنندگان در بدنه دولت هستند که خود وظیفه تنظیم بازار را هم برعهده دارند.