kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۶۶۶
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱
به یاد فرمانده شهید نیروی هوایی «سرلشگر منصور ستاری»

«سورنا»ی جبهه‌ها(حدیث دشت عشق)


منصور ستاری در سال ۱۳۲۷ در روستای ولی‌آباد ورامین دیده به جهان گشود. پدرش، مرحوم حاج حسن شاعری فاضل بود که دیوانی از او به نام «ماتمکده عشاق» به یادگار مانده است.
منصور ستاری دوران ابتدایی را در مدرسه ولی‌آباد ورامین و دوران متوسطه را در قریه «پوینک» باقر‌آباد به پایان رسانید. وی در طول دوران تحصیل همواره یکی از شاگردان ممتاز کلاس به شمار می‌رفت.
شهید بزرگوار پس از اخذ دیپلم متوسطه، در سال ۱۳۴۶ وارد دانشکده ‌افسری شد و پس از پایان دوره دانشکده به درجة ستوان دومی نایل آمد. در سال ۱۳۵۰ جهت طی دورة ‌علمی کنترل رادار به کشور آمریکا اعزام شد و پس از گذراندن دوره یکساله، در سال ۱۳۵۱ به ایران بازگشت و به عنوان افسر کنترل شکاری نیروی هوایی مشغول به کار شد.در عملیات خیبر وقتی در محاصره بمباران شیمیایی او ماسک خود را تقدیم به پیرمردی که راننده لودر بود کرد را همه به یاد دارند. براثر این اقدام وی تا زمان شهادت از شامه بویایی بی‌بهره شده بود و تا پایان عمر این موضوع را مخفی می‌کرد.وی در ۱۵ دی سال ۱۳۷۳ در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان به همراه تعدادی از افسران بلندپایه نیروی هوایی به شهادت رسید.
شهیدستاری با کمک فرماندهان و پرسنل عزیز نیروی هوایی پروژه‌های بلندمدت را طراحی نمود که یکی پس از دیگری جامه عمل می‌پوشد. یکی از این پروژه‌ها بعد از شهادت ایشان هواپیمای جنگی آذرخش بود که با حضور رهبر انقلاب در سال ۱۳۷۶ به پرواز درآمد.