kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۳۳۲
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۳
کدخدایی:

شورای نگهبان بعد از اعلام نتیجه صلاحیت‌ها هم می‌تواند نسبت به صلاحیت کاندیداها اظهارنظر کند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر بعد از اعلام نتیجه صلاحیت‌ها اسنادی به دست ما برسد که در صلاحیت یک کاندیدا تاثیرگذار باشد، می‌توانیم اعلام نظر کنیم.



عباسعلی کدخدایی در برنامه «نگاه یک» با بیان اینکه شورای نگهبان از امنای مردم هستند گفت: براساس موازین دینی و قانونی تکلیف برعهده شورای نگهبان است و هر وظیفه قانونی که موجب شود بهتر از آراء مردم پاسداری شود آن را انجام می‌دهیم.
به گزارش ایسنا، سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: ولی آنچه براساس عرف بوده مواردی را درباره تخلفات تبلیغاتی داشته‌ایم که ورود کردیم البته برخی از آن مربوط به قوه قضاییه است که قوه قضاییه باید وارد شود. خود قوه قضاییه یک ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی دارد که به تخلفات تبلیغاتی هم رسیدگی می‌کند اما اگر این تبلیغات به‌گونه‌ای باشد که غیرواقع باشد و در آینده و نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد شورای نگهبان در اینجا وارد می‌شود.
وی افزود: ولی این را نمی‌دانیم اگر فردی یک سال قبل از انتخابات مقاله‌ای بنویسد یا سخنرانی‌ای داشته باشد آیا این تبلیغ است؟ ما این را نمی‌دانیم. براساس رویه و براساس زمان تعیین شده تبلیغات اگر تخلفی باشد که در نتیجه انتخابات تاثیرگذار باشد ورود می‌کنیم و موضوع را در بررسی صلاحیت تاثیر می‌دهیم.
وی افزود: در فضای تبلیغات بخشی از تخلفات باید توسط دادگستری و قوه قضاییه پیگیری شود ولی اگر آن تخلف به حدی گسترده باشد که سرنوشت انتخابات را تاثیر بگذارد ما وارد می‌شویم. در فضای مجازی هم این‌گونه است. قوه قضاییه و نیروی انتظامی باید برخورد کنند. اگر شخصی شکایتی دارد باید مراجعه کند تا برخورد انجام شود. اگر در فضای مجازی هم اینگونه باشد که سرنوشت انتخابات توسط تخلفی مورد تاثیر قرار بگیرد ما وارد می‌شویم. در انتخابات ریاست‌جمهوری قانون مشخص کرده که بعد از نتیجه بررسی صلاحیت‌ها اگر اسناد و مدارکی به دست شورای نگهبان برسد که در صلاحیت تاثیر داشته باشد می‌توانیم اعلام نظر کنیم. البته در انتخابات مجلس شورای اسلامی بدین گونه نیست. البته تاکنون مصداقی در این باره نداشته‌ایم.