kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۳۱۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷

زندان در انتظار فعال عربستانی

دادگاه رژیم سعودی یک فعال مدنی عربستان را به اتهام شرکت در اعتراضات و خدشه به وجهه این کشور به 15 سال زندان محکوم کرد.
به گزارش تسنیم، «ولید سلیس» وکیل «فاضل المناسف» فعال مدنی و وبلاگ‌نویس عربستانی نوشت که قاضی دادگاه موکل وی را به اتهام شرکت در تظاهرات و خدشه وارد کردن به وجهه عربستان از طریق تماس با بیگانگان و انتشار مقاله در اینترنت به 15 سال زندان محکوم کرد.
وی در نامه الکترونیک خود افزود: دادگاه ریاض همچنین «المناسف» را به پرداخت غرامتی به مبلغ 26 هزار و 700 دلار آمریکا و ممنوعیت سفر به خارج به مدت 15 سال بعد از پایان زندانش محکوم کرده است.
سلیس گفت: دادگاه «المناسف» را به خاطر اتهاماتی نظیر تحریک و مشارکت در تظاهرات، نوشتن مقاله علیه امنیت کشور و انتشار آن در اینترنت، امضای طومار ضد دولتی، تماس با طرف‌های قضایی و رسانه‌ای خارجی بدون مجوز و دعوت روزنامه‌نگاران به تظاهرات و اعطای اطلاعات به آنها به زیان کشور متهم کرد.
وی افزود: «المناسف» از اکتبر سال 2011 میلادی در زندان شهر «الدمام» به سر می‌برد. وی در سال 2009 میلادی در سه پرونده متهم و محکوم شده بود.
این حکم بعد از گذشت دو روز از بازداشت «ولید ابوالخیر» وکیل و فعال بارز عربستانی و حضورش در دادگاهی در ریاض به اتهام ارتکاب اقدامات تحریک‌آمیز صادر شد.
عربستان تاکنون برای سرکوب اعتراضات مردمی، شمار زیادی از مخالفان بویژه رهبران مخالف را با پرونده‌سازی به زندان‌های طولانی مدت محکوم کرده است. برخی از این مخالفان سالهاست بدون تفهیم اتهام در زندان به سر می‌برند.