kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۸۲
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۵

خط و نشان نظامی میان آمریکا و روسیه همزمان با امضای توافقنامه ژنو

با وجود حصول توافق بین غرب و روسیه در ژنو بر سر حل بحران اوکراین، طرفین همچنان علیه یکدیگر خط و نشان می‌کشند.
نشست مهم و هفت ساعته ژنو روز پنجشنبه با حضور وزرای خارجه آمریکا، روسیه، اوکراین و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور یک بیانیه پایان یافت. به رغم اهمیت این توافقنامه و وجود بندهای مهمی که می‌تواند به تنش‌های غرب و روسیه به ویژه اوکراین پایان دهد، نبود یک چارچوب مشخص و زمان معین باعث شده بسیاری از هم‌اکنون آن را «ناکارآمد» تصور کنند. از سوی دیگر، ادامه تهدیدها و خط و نشان کشیدن‌های طرفین علیه یکدیگر نیز مزید بر علت شده تا عده‌ای اعلام کنند این بیانیه در حد همان «بیانیه» باقی خواهد ماند و مشکلی را حل نخواهد کرد.
به گزارش فارس، در نشست ژنو توافق شد: «گام‌های اولیه واقعی برای کاهش تنش و احیای امنیت برای تمام شهروندان برداشته شود، تمام طرفین باید دست از هرگونه خشونت،‌ارعاب یا اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کنند.» شرکت‌کنندگان در این نشست همچنین «قویا هرگونه افراط‌گرایی و نژادپرستی را رد می‌کنند.»
«تمام گروه‌های مسلح غیرقانونی باید خلع سلاح شوند؛ تمام ساختمان‌هایی که به طور غیرقانونی تصرف شده، باید به صاحبان آنها بازگردانده شوند؛ تمام خیابان‌ها، میادین، اماکن عمومی و شهرهای اوکراین که به طور غیرقانونی اشغال شده، باید تخلیه شوند.»
«تمام معترضان و کسانی که ساختمان‌ها و دیگر اماکن عمومی را ترک کرده و تسلیحات خود را تحویل داده‌اند، مورد عفو قرار می‌گیرند، مگر کسانی که در ارتکاب جرایم سنگین گناهکار شناخته شوند.»
«توافق شد که هیئت ویژه ناظران سازمان همکاری و امنیت اروپا از چند روز آینده نقش اصلی را در کمک به مسئولان اوکراینی و جوامع محلی برای اجرای فوری این تمهیدات تنش‌زدا در هر منطقه‌ای که بیشترین نیاز وجود دارد، ایفا کند. ایالات متحده، اتحادیه اروپا و روسیه به حمایت از این هیئت از جمله از طریق اعزام نیروهای ناظر، متعهد هستند.»
«روند (اصلاحات) اعلام شده قانون‌اساسی جامع، شفاف و پاسخگو خواهد بود. این روند شامل آغاز فوری مذاکرات جامع ملی خواهد بود که تمام نواحی اوکراین و حوزه‌های سیاسی را شامل شده و در آن امکان بررسی نظرات افکار عمومی متمم‌های پیشنهادی، وجود داشته باشد.»
شرکت‌کنندگان در این نشست بر «اهمیت ثبات اقتصادی و مالی در اوکراین تاکید کرده و برای حمایت‌های بیشتر در حالی که گام‌های فوق به اجرا گذاشته می‌شوند، آمادگی خواهند داشت.»
همانطور که مشاهده می‌شود، هیچ چارچوب زمانی در این توافق مشخص نشده است.
اما ساعاتی پس از حصول این توافق که از سوی بسیاری از کشورها و از جمله سازمان ملل مورد استقبال قرار گرفت، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا گفت «به این توافق اطمینانی ندارد» اما معتقد است «دیپلماسی می‌تواند تنش‌ها را  کاهش دهد.»
اوباما بلافاصله از «آمادگی» کشورش برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه خبر داد! به گزارش خبرگزاری «رویترز» اوباما پنجشنبه شب در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: «من تصور می‌کنم نمی‌توان در این مرحله به هیچ چیزی اطمینان داشت...
ما در تماس نزدیک با متحدان اروپایی خود هستیم و اگر مسکو به بازگشت نظم و ثبات در شرق و جنوب اوکراین کمک نکند دور تازه تحریم‌ها آماده است،» رئیس‌جمهور آمریکا در همین روز با ارسال «کمک‌های نظامی غیر مرگ‌آور» به اوکراین نیز موافقت کرد.
خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از دفتر نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد «لندن» به همراه واشنگتن در اندیشه اعمال تحریم‌های بیشتر علیه مسکو است.
بر اساس این گزارش، دیوید کامرون و باراک اوباما موافقت کردند در صورت «اجرایی نشدن» توافقنامه ژنو درباره اوکراین، برای اقدامات فوری آماده باشند.
سازمان پیمان «آتلانتیک شمالی» نیز در همین روز از تصمیم ناتو برای اعزام «نیروهای واکنش سریع دریایی» به دریای بالتیک خبر داد!
آنطور که خبرگزاری «رویترز» به نقل از سخنگوی فرماندهی دریایی ناتو نوشته یک گروه چند ملیتی متشکل از پنج کشتی در آینده‌ای نزدیک به دریای بالتیک اعزام می‌شوند.
«ولادیمیر پوتین»، رئيس جمهور روسیه اما ساعاتی قبل از آغاز نشست چهارجانبه ژنو از احتمال به کارگیری نیروی نظامی علیه اوکراین سخن به میان آورده بود.
وی ضمن تاکید چند باره درباره اینکه آنچه در اوکراین علیه یانوکوویچ رخ داد یک «کودتا» بود، ابراز امیدواری کرد مسکو مجبور به استفاده از گزینه نظامی نشود.
پوتین این را هم گفت که انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در اوکراین برگزار شود را بدون اصلاح قانون اساسی نمی‌پذیرد و کیف باید به خواسته مردم کریمه احترام بگذارد.
استفاده پوتین از واژه «روسیه جدید» اما، توجه برخی رسانه‌های آمریکایی را به خود جلب کرده است. پوتین که در یک برنامه تلویزیونی و ساعاتی قبل از آغاز نشست چهارجانبه ژنو صحبت می‌کرد، وقتی درباره تحولات اوکراین نظر می‌داد، به «روسیه جدید» اشاره کرد. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با تمرکز بر این بخش از صحبت‌های پوتین نتیجه گرفت «مسکو تصمیم دارد اشتباه تاریخی خود در سال 1920 را جبران کند.»
رئيس‌جمهور روسیه در دفاع از الحاق کریمه گفت:‌ «این مناطق متعلق به ما بود در دهه 1920 جزئي از اوکراین شد.»
«پوتین» گریزی هم به شخص «راسموسن»، دبیر کل ناتو زد و وی را فردی «غیرقابل اعتماد» معرفی کرد که گاهی کارهای «احمقانه» می‌کند.
به گفته رئيس جمهور روسیه، راسموسن در سال 2002 وقتی نخست وزیر دانمارک بود از وی تقاضای دیداری کرد اما پس از انجام این دیدار، این گفت‌وگو که قرار نبود رسانه‌ای شود را رسانه‌ای کرد... «برای من این اقدام باورکردنی نبود. واقعاً این کار راسموسن احمقانه بود... چطور می‌شود به چنین فردی اعتماد کرد...»
آنطور که رسانه‌های روسی اعلام کرده‌اند، در این دیدار راسموسن یک دستگاه ضبط صوت را مخفیانه به همراه آورده بود و هنگام دیدار با پوتین صحبت‌های وی را ضبط و رسانه‌ای کرد بدون اینکه رئیس جمهور روسیه بداند.
سایر رویدادها
* گروه‌های افراطی در کیف که در برکناری یانوکوویچ نقش مهمی داشتند، همچنان قدرت خود را در پایتخت حفظ کرده‌اند. به گزارش المیادین این عده به رغم روی کار آمدن دولت نارنجی و غربگرا اعلام می‌کنند هنوز به خواسته‌های خود نرسیده‌اند!
* نخست‌وزیر اوکراین تاکید کرد «همه شروط» توافق ژنو را می‌پذیرد به شرط اینکه مخالفان ساختمان‌های دولتی را ترک کرده و سلاح‌هایشان را تحویل دهند.
* روسیا الیوم: روسیه با موشک‌های قدرتمندی که دارد می‌تواند در عرض چند دقیقه ده‌ها تن یخ را ذوب کرده و کل آمریکا را غرق کند.این گزارش می‌افزاید، مرکز مطالعات سری در حومه مسکو مدتها است سرگرم تهیه این سلاح مخصوص بوده است. نام این سلاح «آتشفشان» است.
* معاون رئیس فراکسیون حزب چپ آلمان: اروپا بازنده نهایی جنگ اقتصادی خواهد بود نه روسیه.