kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۷۹
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۴

چهارمین پیروزی بوتفلیقه در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر

در پی اعلام پیروزی «عبدالعزیز بوتفلیقه» در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر، رقیب اصلی وی دولت را به تقلب در انتخابات متهم کرد.
مسئولان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در الجزایر رسما اعلام کردند، بوتفلیقه با کسب 81 درصد آرا در این انتخابات برای پنج سال دیگر به پیروزی رسیده است. بوتفلیقه 77 ساله تاکنون سه بار از طریق انتخابات، رئیس جمهور الجزایر شده و این بار چهارم است که وی به ریاست جمهوری می‌رسد. وی که سابقه سکته مغزی دارد، سوار بر ویلچر در انتخابات پنجشنبه شرکت کرد.
وزیر کشور الجزایر میران مشارکت در انتخابات را 52 درصد اعلام کرده است. این میزان در انتخابات سال 2009 میلادی، 74 درصد بوده است.
الجزایر حدود 39 میلیون نفر جمعیت دارد و از این تعداد، حدود 22 میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن هستند
«علی بن فلیس» رقیب اصلی بوتفلیقه، که بنا بر گزارشات رسمی فقط 10 درصد آرا را از آن خود کرده است، نسبت به این نتایج به شدت واکنش نشان داد و گفت، اطلاعات موثقی در اختیار دارد که نشان می‌دهد، تقلب‌های خطرناکی در برخی موارد روی داده است. وی دولت الجزایر را به توطئه علیه اراده ملت متهم کرد. فلیس همچنین گفت، تقلب بی‌شرمانه در انتخابات را محکوم می‌کند.
علاوه بر بوتفلیقه و بن فلیس، چهار نفر دیگر نیز نامزد ریاست جمهوری در این انتخابات بودند. این نامزدها آراء درخور توجهی نداشتند
میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری پنجشنبه گذشته که 52 درصد اعلام شد، در مناطق مختلف وزن یکسانی نداشته است؛ در پایتخت این میزان 84/37 درصد، در استان «تندوف» واقع در جنوب غرب الجزایر 78 درصد و در «تیزی وزو» مهمترین شهر منطقه «القبائل» فقط 20 درصد بوده است.
در مورد اعتراضات فلیس، بوتفلیقه چیزی نگفته است، ولی مشاور وی (عبدالعزیز بلخادم) گفت، این اظهارات طبیعی است، چرا که وی بازنده انتخابات است.کارشناسان با اشاره به مشارکت پایین در انتخابات و اعتراضات یکی دو ماه اخیر نسبت به نامزدی بوتفلیقه در انتخابات، پیش‌بینی می‌کنند که الجزایر ماه‌های ناآرامی را پیش روی خواهد داشت. البته این ناآرامی‌ها به شکل اعتراضات خیابانی خواهد بود.طی روزهای اخیر نیز ناآرامی‌هایی در برخی مناطق الجزایر روی داده و به زخمی شدن حداقل 100 نفر از جمله 47 پلیس انجامیده است.