kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۳۴۷
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹
برگزاری هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام

عراقچی: اقدامات آمریکا خلاف روح و متن برجام است

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرده است که اقدامات آمریکا، خلاف روح و متن برجام است. پیش از این نیز وزیر خارجه کشورمان در تذکر توئیتری! تاکید کرد که آمریکا نه به روح برجام پایبند است و نه به متن آن. بسنده کردن مقامات دولتی به فشار ایمیلی! و گلایه و تذکر توئیتری، طرف مقابل را روز‌به‌روز گستاخ‌تر کرده است.

سرویس سیاسی-

عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام سه‌شنبه در وین در اظهاراتی پیش از هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام با بیان اینکه تمامی موارد بدعهدی، تعلل و مقابله‌جویی آمریکا را در این نشست مطرح خواهیم کرد، افزود: حرکت‌هایی که شاهد هستیم به اعتقاد ما بر خلاف مسیر برجام است.وی ادامه داد: همین که سیاست بازنگری، ارزیابی و مرور برجام را اعلام کردند، صحبت‌هایی که توسط رئیس جمهور و بقیه مقامات رسمی آمریکا صورت می‌گیرد، این فضای عدم اطمینان و سرگردانی که برای دنیا ایجاد کردند، اینها خلاف برجام و متن و روح برجام است.رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در خصوص مخالفت انگلیس با درخواست خرید 950 تن کیک زرد توسط ایران از قزاقستان نیز با بیان اینکه مذاکرات در این زمینه هنوز به سرانجام نرسیده و هنوز جریان دارد، عنوان کرد: رایزنی‌ها در این خصوص ادامه دارد.
فشار ایمیلی، تذکر توئیتری و جای خالی اقدام متقابل
پیش از این نیز وزیر خارجه کشورمان در تذکر توئیتری! تاکید کرد که آمریکا نه به روح برجام پایبند است و نه به متن آن. بسنده کردن مقامات دولتی به فشار ایمیلی! و گلایه و تذکر توئیتری و نامه‌نگاری به وزرا، طرف مقابل را روزبه‌روز گستاخ‌تر کرده است.اظهارات ظریف و عراقچی درخصوص عدم پایبندی آمریکا به روح و متن برجام در حالی است که اکنون 15 ماه از شروع اجرای تعهدات 1+5 ذیل برجام می‌گذرد. این واکنش‌های منفعلانه در حالی است که در قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب مجلس شورای اسلامی تاکید شده است که «دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نود هزار سو افزایش یابد».
ترامپ: ممکن است به برجام پایبند نمانیم!
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس در پاسخ به این سوال که منظورش از نقض روح توافق هسته‌ای که اخیرا بر آن تاکید کرده چیست، گفت: منظور من «فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در خاورمیانه» و فراتر از آن است.ترامپ روز پنج‌شنبه تنها دو روز پس از آنکه وزارت خارجه آمریکا پایبندی کامل ایران به برجام را تائید کرده بود، مدعی شد که ایران به «روح توافق هسته‌ای» پایبند نبوده است.وی در پاسخ به این سوال آسوشیتدپرس که در این مرحله آیا شما معتقدید که در توافق هسته‌ای خواهید ماند یا نه گفت: ممکن است که در توافق نمانیم.ادعای مضحک ترامپ درباره اینکه «ممکن است به برجام پایبند نمانیم» در حالی است که آمریکا تاکنون به دفعات برجام را نقض کرده است. غارت 2 میلیارد دلاری اموال ایران، اجرای قانون محدودیت ویزا، سنگ‌اندازی در مسیر برقراری ارتباط بانک‌های بزرگ خارجی با ایران، تمدید قانون تحریمی آیسا و تصویب تحریم‌های جدید ضد‌ایرانی در پسابرجام تنها بخشی از نقض صریح برجام توسط آمریکا می‌باشد.ترامپ همچنین در مصاحبه با شبکه خبری «اُ اِی اِن» تاکید کرد که مشغول بررسی بسیار دقیق برجام بوده و دولتش گزارشی را دراین‌باره منتشر خواهد کرد.
رایزنی‌های دوجانبه هیئت ایرانی در وین
هیئت ایرانی شرکت‌کننده در هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست عراقچی، روز دوشنبه رایزنی‌هایی را با برخی از اعضای ١+٥ و مقامات در وین برگزار کرد.
در همین راستا، عراقچی با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد.معاون وزیر خارجه کشورمان دیدارش با آمانو که معمولا در حاشیه نشست کمیسیون مشترک برجام است را در راستای مرور آخرین وضعیت بین ایران و آژانس برشمرد.عراقچی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه در گزارشات مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید واقع شده که ایران برجام را به دقت اجرا کرده و همواره به تعهداتش پایبند بوده است، یادآور شد: ولی این در مورد طرف مقابل بطور کامل صادق نیست و این در حالی است که در خصوص ما پایبندی و تعهد ایران به برجام، همواره توسط آژانس مورد تایید قرار گرفته است.وی افزود: این نشانگر یک همکاری بسیار روان و خوبی است که بین ما و آژانس و ماموران آژانس وجود دارد. البته همواره مشکلات و نکاتی هم هست که موانعی ایجاد و در نهایت رفع می‌شود. در ملاقات ما در سطوح مختلف این موارد بررسی می‌شود و سعی می‌کنیم این همکاری‌های آرام و مناسبی که وجود دارد، همچنان ادامه یابد.
به گزارش فارس، هیئت ایرانی به سرپرستی عراقچی همچنین با هیئت چینی و اتحادیه اروپا نیز ملاقات‌های جداگانه‌ای داشت.
هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین
هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام که از بعدازظهر دیروز (سه‌شنبه) با حضور هیئت‌های ایران و 1+5 و نماینده اتحادیه اروپا در هتل پله‌کوبورگ شهر وین آغاز شده بود،‌ بعد از حدود سه ساعت و نیم پایان یافت.