kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۱۹۸
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۴

2 میلیون زائر دلسوخته با حضور در کاظمین شهادت امام موسی‌کاظم(ع) را گرامی داشتند

حدود دو میلیون زائر که از سراسر عراق و کشورهای اسلامی وارد شهر «کاظمین» شده‌اند، در سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) در جوار حرم آن امام همام عزاداری کردند.

سرویس خارجی-

دیروز شهر کاظمین و در سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) شاهد حضور حدود دو میلیون زائر عزادار و دوستدار اهل بیت(ع) بود. عزاداران به طور نمادین، پیکر مطهر امام(ع) را در محل تشییع کردند. در این مراسم، تابوت نمادین با پارچه سبز پوشیده شده و زنجیری نیز به نشانه سال‌های اسارت امام موسی کاظم(ع) در زندان‌های «هارون‌الرشید»، به دور تابوت بسته شده بود.
بر اساس سنت دیرینه‌ای در عراق، مراسم 25 رجب مصادف با سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) بعد از اقامه نماز صبح، با قرائت قرآن و ذکر مصیبت آغاز می‌شود و سپس داستان کامل شهادت امام موسی کاظم(ع) و ظلم و ستم عباسیان بر اهل بیت عصمت و طهارت(ع)‌برای عزاداران قرائت می‌شود. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، شیعیان معمولا با رسیدن داستان کامل شهادت امام موسی کاظم(ع) به مرحله پایانی، به صورت نمادین جنازه امام کاظم(ع) را تشییع می‌کنند، تا پاسخی باشد به اهانتی که آن زمان، حکومت هارون‌الرشید به جنازه امام(ع) روا داشت. همزمان با سالروز شهادت امام موسی‌کاظم(ع)، شیعیان در عراق سالروز شهادت بیش از 1000 زائر شیعه عراق را که در چنین روزی (31 اوت 2005)، بر روی پل «الائمه» در جنوب کاظمین، به دست گروه‌های تروریستی به شهادت رسیدند، گرامی داشتند. مراسم دیروز در کمال آرامش برگزار شد.حضور زائران ایرانی در میان زائران دیگر کشورها، چشمگیر بود.
عملیات در موصل
به گزارش خبرگزاری دانشجو، نیروهای ارتش عراق اما در بخش غربی شهر موصل، عناصر داعش را در مسجد «النوری» به محاصره درآوردند.همچنین به گفته «عبدالامیر رشید یارالله» فرمانده عملیات آزادسازی «نینوا»، نیروهای ارتش، محله «الصحه الثانی» در بخش غربی موصل را هم آزاد کردند.بر اساس گزارش‌هایی که از موصل می‌رسد، کار داعش احتمالا به پایان خود نزدیک شده است. اما، این گروه تروریستی هرچه بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرد، به همان میزان، از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی بهره می‌برد. به همین خاطر، علی‌رغم اینکه ارتش سلاح‌های سنگین خود را از محله‌های غرب موصل خارج کرده، درگیری میان طرفین، جان 90 غیرنظامی را گرفت، که البته هواپیماهای ائتلاف آمریکایی هم در این میان، مقصر هستند و جانب احتیاط را رعایت نمی‌کنند.تروریست‌های داعش علاوه بر استفاده از سپر انسانی، از گلوله‌های حاوی گاز‌های شیمیایی نیز استفاده می‌کنند. به گزارش فارس، یک منبع نظامی عراق اعلام کرده، تروریست‌ها عصر روز شنبه در محله «الثوره» واقع در بخش غربی موصل، علیه نیروهای عراقی از گلوله‌های حاوی گاز «خردل» استفاده کردند که مرگ شش نفر و جراحت 12 تن دیگر را به دنبال داشت. بیش از 30 منزل مسکونی نیز در این محله منهدم شد و شمار زیادی کشته و زخمی در زیر آوار قرار دارند.منابع غربی هم دیروز از استان «الانبار» در غرب عراق خبر دادند، هواپیماهای ائتلاف بین‌المللی با بمباران سه موضع داعش، 21 تکفیری را کشتند. این مواضع در شهر اشغالی «راوه» قرار داشت. این شهر از اواسط سال 2014 تاکنون تحت اشغال داعش است.