kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۱۹۷
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۴
سازمان ملل مجدداً هشدار داد

سایه مرگ بر سر 17 میلیون یمنی به دلیل گرسنگی ناشی از محاصره و جنگ

برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد بار دیگر هشدار داده، قحطی و گرسنگی جان حدود 17 میلیون نفر را در یمن تهدید می‌کند. این کشور 2 سال است از سوی آل‌سعود در محاصره کامل قرار دارد و همزمان درگیر جنگ با سعودی‌هاست.



«استیون اندرسون» مدیر قطری برنامه جهانی غذا در یمن این مطلب را قبل از برگزاری نشست بلندپایه جمع آوری کمک برای یمن جهت مقابله با بحران انسانی در این کشور در ژنو و در گفت‌وگو با پایگاه خبری اخبار سازمان ملل، عنوان کرده است. «اندرسون» ضمن اظهار امیدواری از فراهم شدن کمک‌های اورژانسی برای کاهش بحران انسانی در یمن گفته «جنگ و درگیری در یمن، این کشور را به سمت بزرگترین بحران انسانی فعلی جهان سوق داده است.» مدیر قطری برنامه جهانی غذا این را هم گفته که «در حال حاضر 17 میلیون تن در سراسر یمن از نبود امنیت غذایی رنج می‌برند این درحالی است که این رقم در مقایسه با ژوئن (خرداد) سال گذشته 3 میلیون تن افزایش داشته است.»
گفتنی است آل‌سعود در دو سال گذشته با محاصره ظالمانه و کامل یمن از ورود هرگونه مواد غذایی- دارویی به این کشور جلوگیری کرده و کشتی‌ها و کامیون‌های حامل مواد غذایی را نیز هدف قرار داده است. نکته قابل تأمل دیگر اینکه سازمان ملل در برابر این محاصره نه تنها اعتراض نکرده بلکه حتی در گزارش‌های خود نیز به آن اشاره‌ای نمی‌کند.
راهپیمایی نان
از سوی دیگر خبر رسیده راهپیمایی‌ای که از روز چهارشنبه در مقابل مقر سازمان ملل در صنعا آغاز شده به شهرستان «باجل» در استان «الحدیده» رسیده و شماری از نمایندگان مردمی و مقامات مسئول محلی در الحدیده، به استقبال شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی آمده‌اند. به نوشته پایگاه خبری «انصارالله»، روحیه شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی بسیار بالاست و بر ضرورت رفع محاصره تحمیلی و توقف تجاوز به کشورشان تاکید دارند. این راهپیمایی در اعتراض به نبود غذا آغاز شده است. «منذر الاصبحی» سخنگوی رسمی «راهپیمایی نان» از سازمان‌های بین‌المللی خواست تا به وظیفه انسانی خود در قبال ملت یمن عمل کنند. مردمی که به شدت از تجاوز آل‌سعود و محاصره ظالمانه در رنجند.
خبر دیگر اینکه، بر اثر انفجار در یک پایگاه نظامی مزدوران وابسته به رئیس‌جمهور مستعفی یمن در استان عدن، ده‌ها تن کشته و زخمی شدند. هنوز از جزئیات این انفجار اخباری منتشر نشده است.