kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۱۹۵
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۴

خانه‌تکانی جدید ملک ‌سلمان در دربار /قدرت ولیعهد باز هم کم شد!

ملک سلمان پادشاه عربستان در راستای قبضه کامل قدرت، بار دیگر تغییرات زیادی در پست‌های مهم و حساس انجام داد.



ملک سلمان پادشاه عربستان از همان ابتدای روی کار آمدن اقدام به مهره‌چینی در راستای به قدرت رساندن پسر خود یعنی «محمد بن سلمان» کرده است. از این رو وی را بر خلاف رویه معمول در این کشور به عنوان «جانشین ولیعهد» انتخاب کرد. در ادامه نیز اداره امور را به وی سپرد تا مقدمات تضعیف «محمد بن نایف» که ولیعهد است، فراهم شود. اکنون خبر رسیده «ملک سلمان» بار دیگر دست به خانه‌تکانی جدیدی زده است.
بررسی گذرای انتصاب‌های جدید در عربستان نیت ملک سلمان برای قبضه کردن قدرت را برملا می‌کند به طوری که پسرانش را در پست‌های اصلی گماشته و یک «شورای امنیت ملی» را هم زیر نظر دفتر سلطنتی تشکیل داده است تا مقدمه کاهش اختیارات «محمد بن نایف»، ولیعهد عربستان و وزیر کشور باشد.
به گزارش ایسنا، به نقل از «اسکای نیوز عربی»، «ملک سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان طی حکم‌هایی چند وزیر را از کار برکنار و افراد جدیدی را به جای آنها گماشت. براساس این اوامر سلطنتی، ملک سلمان، «خالد بن سلمان»، پسرش را به عنوان سفیر این کشور در آمریکا منصوب کرد. بدین ترتیب، «خالد بن سلمان» جایگزین «عبدالله بن فیصل بن ترکی» خواهد شد. در عربستان،‌ جایگاه سفیر در آمریکا یکی از سمت‌های مهم حکومتی و مهم‌ترین سمت سفارت در خارج از این کشور به شمار می‌رود. همچنین شاهزاده «عبدالعزیز بن سلمان بن عبدالعزیز» دیگر پسر پادشاه وزیر مشاور در امور انرژی و صنعت و معدن تعیین شد.
پادشاه عربستان همچنین دستور تاسیس «شورای امنیت ملی» زیر نظر دفتر پادشاهی و ایجاد پستی در این دفتر تحت عنوان «مشاور امنیت ملی» برای ریاست این شورا را صادر کرد. هنوز اینکه این شورای امنیتی جدید چه ساختاری خواهد داشت و اختیاراتش چه خواهد بود مشخص نیست اما روشن است که با مسئولیت وزیر کشور موازی خواهد بود و این تصور نیز وجود دارد که «محمد بن سلمان» نفوذ زیادی در این شورا داشته باشد.
طبق دستورات جدید صادر شده دکتر «عواد بن صالح العواد» به عنوان وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی، «عبدالله بن عامر السواحه» به عنوان وزیر مخابرات، «عصام بن سعید» به عنوان وزیر خدمات شهری، سرلشکر «فهد بن ترکی» به عنوان فرمانده نیروی زمینی، «احمد بن حسن بن محمد عسیری» به عنوان معاون رئیس‌ سازمان اطلاعات کل در حد ممتاز تعیین شده است. احیای مجدد پاداش‌ها برای کارمندان دولت که در راستای سیاست ریاضتی متوقف شده بود نیز از دیگر تصمیمات جنجال‌برانگیز پادشاه عنوان شده است.
 در این راستا پادشاه عربستان دستور پرداخت دو ماه حقوق و پاداش به نیروهای عملیات «طوفان قاطع» و عملیات «بازگشت امید»‌ یعنی شرکت‌کنندگان در جنگ یمن را داده است. این دومین بار است که طی شش ماه به آنها پاداش داده می‌شود. این حاتم‌بخشی‌ها، همزمان شده با افزایش تلفات نیروهای سعودی در ائتلاف عربی. برخی معتقدند نوعی نارضایتی بین افسران و سربازان شرکت‌کننده در جنگ یمن نسبت به طولانی شدن آن، وجود دارد. این نارضایتی به کارمندان دولت هم سرایت کرده چرا که مزایای آنها نیز کاهش یافته است. انتقادات مردمی نیز از گرانی، گسترش دایره فساد، افزایش مالیات‌ها و عدم ارائه یارانه به کالاهای اصلی رو به افزایش است.