kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۱۹۲
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۳
گزارش کیهان از مهم‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه

وحشت سران اروپا از ترامپیزه شدن فرانسه

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دیروز در میان دلهره و اضطراب رهبران غرب از پیروزی «ماری لوپن»، نامزد مخالف اتحادیه اروپا برگزار شد.

سرویس خارجی -

 دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دیروز در حدود ۶۷ هزار حوزه رای‌گیری و با نظارت بیش از ۵۰ هزار افسر پلیس و ۷۰۰۰ سرباز ارتش برگزار شد. در صورتی که هیچ یک از نامزدها نتوانند بیش از نیمی از آرا (۵۰ درصد به‌علاوه یک) را به خود اختصاص دهند، دور دوم انتخابات روز ۷ ماه مه (۱۷ اردیبهشت ماه) برگزار خواهد شد. انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه معمولاً به این دلیل که نامزدها نمی‌توانند اکثریت آرا را کسب کنند در دو دور برگزار می‌شود، اما در صورتی که نامزدی بتواند در همان دور اول اکثریت آرا را به خود اختصاص بدهد بدون نیاز به دور دوم به کاخ الیزه راه خواهد یافت.
«فرنسوا اولاند»، رئیس‌جمهور فعلی و مستقر فرانسه از حزب سوسیالیست در حالی که مجاز به شرکت در این انتخابات بود به‌دلیل ناتوانی در مهار بحران اقتصادی و کاهش بیکاری و در نتیجه آگاهی از قطعی بودن شکست  اعلام کرده در این رقابت شرکت نخواهد کرد تا اولین رئیس‌جمهور مستقر فرانسه باشد که از رقابت برای بازماندن در قدرت انصراف می‌دهد.
وحشت از نتایج
تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز نتایج این انتخابات مشخص نشده است و رسانه‌های بزرگ فرانسه نیز حق ندارند ارزیابی‌های خود را پیش از اعلام اولین نتایج ارائه دهند و چنانچه رسانه‌ای چنین کند 75 هزار یورو جریمه خواهد شد. «امانوئل ماکرون»، «ماری لوپن»، «فرانسوا فیون»، «بنوا آمون» و «ژان لوک ملانشون» پنج نامزدی هستند که از بیشترین شانس برای پیروزی در انتخابات برخوردار هستند. اما ترس و وحشتی که بر اروپا حاکم شده ناشی از احتمال هرچند ضعیف بالا آمدن «ماری لوپن» افراطی در انتخابات است که گفته، مثل انگلیس فرانسه را از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.
رئیس‌جمهوری فرانسه اختیارات و قدرت کافی برای نفوذ در روند سیاسی و اقتصادی این کشور را در اختیار دارد. علاوه بر این، انتخابات کنونی در شرایطی برگزار می‌شود که فرانسوی‌ها خصوصا پس از یک سری حملات تروریستی در سراسر کشورشان به شدت نگران مسائل امنیتی هستند.
در صورتی که فرانسوی‌ها از وحشت وضعیت اقتصادی و امنیتی به «لوپن» راست افراطی رای دهند تازه ماجرا برای فرانسه و اروپا شروع خواهد شد و وی با برنامه‌هایی که در سر دارد تبدیل به ترامپ اروپا شده و آخرین میخ را بعد از بریگزت بر تابوت «اروپای واحد» خواهد زد.
«مارین لوپن» رهبر جبهه ملی فرانسه موافق خروج فرانسه از اتحادیه اروپا است و گفته که می‌خواهد با برگزاری یک رفراندوم، با بروکسل بر سر ایجاد اتحادیه اروپای جدید مذاکره کند. اخراج «اتوماتیک» مهاجران غیرقانونی و کاهش مهاجرت قانونی به 10 هزار تن در سال، از دیگر برنامه‌های او است. لوپن همچنین گفته، در نظر دارد مساجد «تندرو»!! را تعطیل کند و شهروندان فرانسه را در اولویت دریافت مسکن عمومی قرار دهد. امانوئل ماکرون ۳۹ ساله طبق نظرسنجی‌ها رقیب سرسخت مارین‌ لوپن در دور دوم انتخابات فرانسه خواهد بود. او این شانس را دارد که با شکست لوپن، جوان‌ترین رئیس‌جمهوری این کشور باشد. اوج‌گیری چشم‌گیر ماکرون در حالی اتفاق افتاده است که او هیچ پیشینه سیاسی قدرتمندی ندارد؛ هیچ‌وقت نماینده پارلمان نبوده و برای اولین بار وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری شده است.
برخی رسانه‌های غربی این دور از انتخابات فرانسه را «مهمترین انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرده‌اند چرا که «لوپن» را فردی شبیه به «ترامپ» می‌دانند!