kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۲۱۸۹
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۸

کوتاه از سراسر جهان


آمریکا
سی ان ان : رسانه‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند چنانچه تا نیمه شب جمعه 28 آوریل (هشتم اردیبهشت ماه) کنگره آمریکا نتواند لایحه تخصیص بودجه ادارات دولتی را به تصویب برساند، دولت آمریکا به حالت «نیمه تعطیل» در خواهد آمد. دمکرات‌ها می‌گویند دراین لایحه خواهان لحاظ شدن بودجه برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک نیستند و درصورت وجود تخصیص این بودجه به آن رای نخواهند داد.
جمهوریخواهان نیز اعلام کرده‌اند که اولویت آنها تصویب این لایحه برای‌ گریز از تعطیل شدن دولت فدرال است تا دولت بتواند به کار خود ادامه دهد.
500 شهر جهان
ایرنا: میلیون‌ها نفر از مردم جهان در اقدامی هماهنگ و گسترده و درحمایت از علم در بیش از 500 شهر در سراسر جهان راهپیمایی کردند. برگزارکنندگان این راهپیمایی می‌گویند این راهپیمایی‌ها گفت‌وگوهایی را در این مورد ایجاد می‌کند که آیا دانشمندان باید در سیاست دخالت کنند یا خیر.
 سازمان‌دهندگان همچنین عنوان کرده‌اند که این راهپیمایی‌ها غیرحزبی است و علیه دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا یا احزاب و سیاستمداران دیگر برپا نشده، اما به نظر می‌رسد که سیاست‌های دولت آمریکا در ایجاد این جنبش بی‌تاثیر نبوده است.
آلمان
تسنیم: اعتراضات گسترده ضد حزب راست افراطی «جایگزینی برای آلمان» در شهر کلن به خشونت کشیده شد. پلیس شهر کلن از تجمع بیش از 50 هزار معترض طی روزهای آینده خبر داده و چندین ائتلاف به برگزاری کنگره حزب افراطی «جایگزینی برای آلمان» در هتلی در شهر کلن اعتراض کرده‌اند. 4000 پلیس در شهر کلن ‌مستقر هستند. پلیس اعلام کرده بود با تظاهرکنندگان درگیر نخواهد شد، اما ساعتی پس از برگزاری تظاهرات، این اعتراضات به درگیری میان پلیس و تظاهرات‌کنندگان بدل شد.
انگلیس
فارس: تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده نشان می‌دهد که حزب محافظه کار ترزا می ‌نخست‌وزیر انگلیس در آستانه انتخابات ژوئن نسبت به جدی‌ترین رقیب خود یعنی حزب کارگر پیشتازی ۱۹ درصدی دارد. نظرسنجی موسسه «اوپینیوم» حاکی است میزان حمایت افکار عمومی مردم از حزب کارگر و حزب استقلال انگلیس در آستانه انتخابات سراسری ژوئن با کاهش روبه رو شده و حزب محافظه‌کار اکنون 19 درصد نسبت به حزب کارگر پیشی گرفته است.
ونزوئلا
صدا و سیما: شهرهای مختلف ونزوئلا همچنان شاهد تظاهرات و ناآرامی‌ است . تعداد زیادی از مخالفان غربگرای دولت با برگزاری تظاهرات، «تغییرات گسترده» را در ساختار حکومت ونزوئلا خواستار شده‌اند. معترضان در کاراکاس پایتخت ونزوئلا نیز با مسدود کردن خیابان‌ها و اتوبان‌ها ، در شماری از بزرگراه‌ها تجمع کرده و با سر دادن شعارهایی استعفای رئیس‌جمهور و دولت این کشور را خواستار شدند. تاکنون درگیری‌های زیادی بین معترضان و نیروهای دولتی روی داده است و 20 تن کشته شده‌اند.