kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۹۹۹
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵

اردوغان به حشدالشعبی اهانت کرد/عراق سفیر ترکیه را فرا خواند

بغداد به اظهارات تند رئیس‌جمهور ترکیه علیه «بسیج مردمی عراق» واکنش نشان داد و با احضار سفیر ترکیه در عراق، از وی در این باره توضیح خواست.



«حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، با صدور بیانیه‌ای، اظهارات «رجب طیب اردوغان» علیه بسیج مردمی عراق را «دخالت در امور داخلی عراق»، دانسته است. بر اساس این بیانیه، بسیج مردمی بنا به درخواست مرجعیت عراق و شخص «آیت‌الله سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق، تشکیل شده و (این قضیه) مربوط به مسائل داخلی عراق است.
اردوغان چهارشنبه گذشته طی اظهاراتی، نیروهای بسیج مردمی عراق را «سازمانی تروریستی» خوانده و ایران را متهم به توسعه‌طلبی و نفوذ در چهار کشور عربی منطقه کرده بود!
وزارت خارجه عراق هم در اعتراض به اظهارات اردوغان، سفیر ترکیه را در بغداد احضار و یادداشت شدیداللحنی را تسلیم وی کرد.
از میان سایر مقامات عراقی نیز «نوری مالکی» معاون رئیس‌جمهور این کشور، اظهارات اردوغان علیه حشدالشعبی را نشان دهنده دشمنی عمیق وی نسبت به ملت عراق دانست.مالکی هم از اردوغان خواست در امور داخلی عراق دخالت نکند.
گفتنی است، ترکیه از حامیان اصلی گروه‌های تروریستی تکفیری است و بخش‌هایی از شمال عراق و همچنین سوریه را در اشغال خود دارد!
تحولات میدانی در موصل
«محمد البصری» از فرماندهان بسیج مردمی عراق اما اعلام کرده، تروریست‌های داعش در تمام محورها تحت محاصره نیروهای دولتی قرار گرفتند و عملیات آزادسازی موصل، روزهای پایانی خود را سپری می‌کند.
خبرگزاری فارس در این باره به نقل از وی نوشت: «تا 70 درصد مناطق غربی شهر موصل تحت کنترل نیروهای دولتی درآمده است.»
«ثامر الحسینی» فرمانده نیروهای واکنش سریع عراق نیز به این خبرگزاری گفت: «خیلی زود شاهد آزادسازی این مناطق (بخش غربی) موصل از سیطره داعش خواهیم بود.»همچنین، بر اساس گزارش‌های تکمیلی از موصل، محله‌های «الثوره» و «النصر» در بخش غربی موصل از عناصر تروریستی داعش پس گرفته شدند.
هم‌اکنون درگیری در این بخش موصل به شدت ادامه دارد و درگیری حالت نبرد تن به تن به خود گرفته است.در استان «کرکوک» هم واحدهای توپخانه‌ای بسیج مردمی مواضع داعش را در منطقه «الحویجه» گلوله‌باران کردند.
سایر رویدادها
* علی التمیمی» کارشناس عراقی اعلام کرده، شواهد و مستنداتی وجود دارد که کمک‌های آمریکا به داعش در عراق را اثبات می‌کند.
* هزاران نفر از مردم عراق چند روز مانده به روز شهادت امام موسی‌‌کاظم(ع) با پای پیاده به سمت کاظمین روانه شدند. 25 رجب (فردا یکشنبه) سالروز شهادت امام‌موسی کاظم(ع) است.