kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۶۳۳
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۶

وزرای دفاع ایران و جمهوری آذربایجان درباره تقویت همکاری نظامی گفت‌وگو کردند

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که وزرای دفاع ایران و جمهوری آذربایجان در خصوص تقویت همکاری نظامی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.



به گزارش فارس، وزارت دفاع آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد که ذاکر حسن‌اف و حسین دهقان وزرای دفاع جمهوری آذربایجان و ایران روز یکشنبه در خصوص امنیت منطقه‌ای و راه‌های گسترش همکاری نظامی بین دو کشور با یکدیگر گفت‌وگو کردند.
خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، وزارت دفاع آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ «در حین نشست میان هیئت‌های دو کشور، چشم‌انداز گسترش همکاری نظامی و نظامی- فنی مورد بحث قرار گرفت و طرفین در خصوص امنیت منطقه‌ای با یکدیگر تبادل نظر کردند».
حسن‌اف، روز شنبه به دعوت دهقان برای یک دیدار رسمی وارد تهران پایتخت ایران شد.
تماس‌های میان باکو و تهران از آگوست 2016 بعد از آن افزایش یافت که آذربایجان، ایران و روسیه بیانیه‌ای را برای افزایش همکاری در حوزه‌های مختلف میان سه کشور به امضا درآوردند.در مارس 2017، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان سفری رسمی به ایران داشت و طرفین تعداد توافقات دو جانبه به امضا درآوردند.
شمخانی: بمباران مردم و کشورها هرگز نمی‌تواند تقویت‌کننده امنیت ملی آمریکا باشد
بر اساس این گزارش، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان همچنین با علی شمخانی، نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و در خصوص همکاری‌های مشترک دفاعی و امنیتی گفت‌وگو کرد.
وی گفت: خطر تروریسم و ریشه‌های آن از جمله اندیشه تکفیری که توسط برخی کشورهای منطقه ترویج می‌شود، تمام منطقه را با بحران مواجه ساخته و مانع از رشد و پیشرفت کشورهای اسلامی می‌شود.دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: اقدامات یکجانبه و ضد امنیت منطقه‌ای آمریکا و برخی کشورهای همپیمان آن نیز مقوم گروه‌های تروریستی در منطقه بوده و راه‌حل‌های سیاسی پایان بحران را ناکام می‌گذارد.
شمخانی با اشاره به استفاده نامشروع آمریکا از بمب‌های بزرگ و غیرمتعارف در افغانستان، تاکید کرد: بمباران مردم و کشورها هرگز نمی‌تواند تقویت کننده امنیت ملی این کشور باشد.سپهبد ذاکر حسن اف، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان با اثربخش خواندن گفت‌وگوهای صورت گرفته، گفت: جمهوری آذربایجان مایل به افزایش مبادلات و همکاری‌ها با ایران است و در این مسیر از ابتکارات و پیشنهادات ارائه شده استقبال می‌کند.
وی با اشاره به تهدیدات مشترک از جمله ظهور گروه‌های تروریستی و تکفیری، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تجارب ارزنده‌ای دارد که تلاش می‌شود با انجام گفت‌وگوهای نزدیک بین دو کشور با این تهدیدات مقابله شود.