kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۶۲۷
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۵

برگزاری نمایشگاه با کتاب‌های قاچاق!(اخبار ادبی و هنری)

سخنگوی کارگروه صیانت از حقوق مولفان و مترجمان گفت: برخی با کتاب‌های قاچاق، نمایشگاه برگزار می‌کنند و این کتاب‌ها را با 50 درصد تخفیف عرضه می‌کنند!


محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران و سخنگوی کارگروه صیانت از حقوق مولفان و مترجمان روز گذشته در نشستی خبری گفت: بعد از اینکه فضاهای مجازی در کشور رونق ویژه‌ای یافتند، انتشار فایل پی‌دی‌اف کتاب‌های ناشران بدون اجازه صاحب اثر در این فضاها مشکلات فراوانی را پیش روی نشر قرار داد. بارها برای پی‌گیری این موضوع اقداماتی انجام شده کارگروه‌هایی درست شده بودند و دوستانی از همکاران ما با صرف وقت، پول و انرژی بسیار برای مقابله با آن اقدام کردند.اما چندان اراده جدی برای پی‌گیری این موضوع وجود نداشت و متأسفانه نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شد.
وی ادامه داد: خوشبختانه با پی گیری‌های ما این قبیل کتاب‌ها اکنون به ندرت در کتاب‌فروشی‌ها دیده می‌شود، اما متأسفانه خاطیان این امر اکنون با مراجعه به ادارات دولتی اقدام به برگزاری نمایشگاه کتاب با 50 درصد تخفیف می‌کنند. اخیرا سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در نامه‌ای از ما پرسیده بود که نمایشگاه‌های کتاب با 50 درصد تخفیف معقول و منطقی است یا خیر که بررسی‌های ما نشان داد یکی از افرادی که در امر قاچاق کتاب فعال بوده است، مبادرت به برگزاری نمایشگاه کتابی با 50 درصد تخفیف در سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان کرده و کتاب‌های چاپ غیرقانونی ناشران را به فروش می‌رساند. پردیس‌های سینمایی، اماکن عمومی همچون فرودگاه‌ها، پاساژ‌های تجاری و غیره از دیگر نقاطی است که این افراد اقدام به فروش آثار چاپی خود می‌کنند.
آموزگار تصریح کرد: یکی از تصمیمات ما برای مقابله با این اقدام جدید قاچاقچیان کتاب این بود که رئیس اداره ارشاد استان تهران که ریاست کارگروه صیانت را برعهده دارد، در نامه‌ای که برای ادارات مختلف دولتی ارسال شد برگزاری هرگونه نمایشگاه کتاب در این ادارات را منوط به مجوز اتحادیه ناشران دانست.
رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران همچنین از ممنوعیت حضور 45 ناشر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب به خاطر تخلفات خبر داد.
وی جرم تخلف در زمینه فروش نسخه‌های قاچاق را شش تا سه سال حبس عنوان کرد.