kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۶۲۴
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۲

کدخدایی:‌ در نابسامانی ثبت‌نام‌ها برای نامزدهای ریاست جمهوری همه قصور داشتیم



جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی رنگ و بوی انتخابات به خود گرفته و تعدادی از نمایندگان از جمله رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق‌ها و تذکرات خود به این مسئله پرداخته و نسبت به نابسامانی در ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری گلایه کردند‌، گلایه‌هایی که با واکنش سخنگوی شورای نگهبان نیز روبرو شده و کدخدایی توضیحاتی در این زمینه ارائه داد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در این زمینه اظهار داشت‌: در مورد انتخابات ریاست ‌جمهوری نیز طبق آخرین آماری که شب گذشته اعلام شد، بیش از 1600 نفر نام‌نویسی کردند که از جهتی هم خوب است و مردم هم به اندازه‌ای که احساس می‌کنند وظیفه‌شان است حضور پیدا کردند.  وی افزود: در قانون اساسی شرایطی برای کاندیداهای ریاست جمهوری در نظر گرفته شده، جدای از ایرانی‌الاصل بودن و متدین بودن و شرایط دیگری که در قانون اساسی آمده، چند ویژگی برای این کار گذاشته شده، یکی اینکه مدیر و مدبر باشد و دیگر، جزو رجال سیاسی و مذهبی باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما در دوره‌های گذشته تقریباً همین مسئله را داشتیم چون من این روزها می‌بینم در رسانه‌ها کراراً این بحث مطرح می‌شود که چرا قانون در این زمینه مشخص نکرده و حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی نیز بیاناتی در این زمینه داشتند که چرا طوری شده که گاه افراد می‌آیند به عنوان کاندید حاضر می‌شوند و وقتی از آنها سؤال می‌شود شما شرایط لازم را برای کاندیداتوری دارید یا خیر؟ می‌گویند ما می‌دانیم شرایط را نداریم ولی برای اینکه هیجان را حس کنیم آمده‌ایم که این وهن کار مهم ریاست ‌جمهوری است.  لاریجانی خاطرنشان کرد: من باید در اینجا این نکته را متذکر شوم که این مشکل مربوط به مجلس نیست، ما در این زمینه قانون مفصلی تصویب کرده‌ایم که اینکه فردی مدیر و مدبر باشد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد که از آن برداشت شود که مدیر و مدبر در این سطح است و باید سوابق وی چگونه باشد‌، یا چه افرادی باید این فرد را تأیید کنند که این فرد مدیر و مدبر است و اگر در بخش خصوصی بود باید چه شرایطی داشته باشد.  رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اینکه مفهوم رجال سیاسی چیست، در قانون مصوب مجلس تشریح شده و اینکه رجل مذهبی یعنی چه، در قانون مصوب مجلس روشن شده و این قانون بعد از تصویب در مجلس به شورای نگهبان فرستاده شد و این شورا آن را رد کرد و استدلال شورا این بود که این تشخیص برعهده شورای نگهبان است و حتی آیت‌الله جنتی به من گفتند، من همه این را قبول دارم ولی ما این را به صورت یک آیین‌نامه در شورای نگهبان تصویب می‌کنیم چون طبق قانون اساسی، شورای نگهبان مسئول این کار شده است که این کار را هم انجام ندادند.  لاریجانی اضافه کرد: حالا در رسانه‌ها می‌گویند چرا قانون وجود ندارد، قانون را ما تصویب کردیم، البته من در این زمینه ملاحظه دارم، اینکه شورای نگهبان آیین‌نامه‌ای را برای خود داشته باشد، معنی آن این نیست که این نفاذ در بیرون داشته باشد. اگر بخواهد نفاذی در بیرون داشته باشد، مجلس باید تصویب کند.  وی افزود: به هر حال ما کارمان را در مجلس انجام دادیم، اگر هم که دوباره این بحث در جامعه مطرح شده، شورای نگهبان قبول کند همان قانونی که ما فرستاده‌ایم را تأیید کنند و اگر ایرادی دارد اصلاح کنند، مجلس بار دیگر آن را برایشان ارسال کند.  رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اصحاب رسانه و صاحب‌نظران بدانند ما این موضوع را کاملاً حس کردیم، برای آن چاره‌اندیشی کردیم، چارچوب قرار دادیم و قانون برای آن تصویب کردیم و این قانون به شورای نگهبان رفت و تشخیص شورای نگهبان این بود و لذا ما نباید پاسخگو باشیم.
همه قصور داشته‌ایم
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان دیروز پس از افتتاح ستاد مرکزی نظارت بر دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در این شورا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس مبنی بر اینکه مجلس وظیفه خود را در قبال تعیین شاخصه‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری انجام داده، شورای نگهبان باید شاخص‌ها را تعیین می‌کرد، گفت: طبق بند 9 اصل 110 قانون اساسی بررسی صلاحیت‌ها و تشخیص شرایط طبق اصل 115 برعهده شورای نگهبان است و خود شورا هم این را قبول دارد. وی با اشاره به اینکه در گذشته مجلس اقداماتی در این‌باره انجام داده بود، خاطرنشان کرد: به علت تداخل مصوبات مجلس با حیطه اختیارات شورای نگهبان، این شورا با آن مصوبات مخالفت کرد که این مخالفت به استناد بند 9 اصل 110 بوده است. کدخدایی گفت: انتظار ما این بود که پس از ابلاغ سیاست‌های کلی در باره انتخابات، دولت و مجلس همت کرده و مقررات و مصوبات لازم را در این زمینه تنظیم می‌کردند که البته بخشی از آن هم برعهده شورای نگهبان بوده است. وی تصریح کرد: شورای نگهبان همواره مانند امروز که جلسه داشتیم شرایط را مدنظر قرار می‌دهد اما تدوین مقررات جزیی‌تر در این باره برعهده مجلس و دولت بوده است که امیدواریم پس از این دوره انجام شود، از این رو باید بپذیریم که همه در این خصوص قصور داشتیم. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه قرار بود شورای نگهبان مصادیق رجل سیاسی را طبق سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی رهبری تعیین کند، گفت: ما در گذشته آیین‌نامه‌ای تنظیم کرده بودیم که به تصویب شورا رسیده بود تا به عنوان دستورالعمل داخلی مبنای بررسی صلاحیت‌ها قرار گیرد و در این دوره هم بررسی صلاحیت‌ها بر همین مبنا قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه کارشناسان شورای نگهبان کار خود را در باره احراز صلاحیت‌های داوطلبان ریاست جمهوری آغاز کرده‌اند و استعلامات نیز انجام شده است، عنوان داشت: امروز هم در شورا جلسه داشتیم و کار بررسی صلاحیت‌ها آغاز شد. همچنین برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات میان دوره‌ای مجلس نیز کارگروهی از سوی شورای نگهبان تشکیل شده و مشغول بررسی پرونده‌هاست.
بیانیه مجامع نمایندگان استان‌های شمال‌غرب کشور
مجامع نمایندگان استان‌های شمال‌غرب کشور طی بیانیه‌ای به داغدیدگان سیل اخیر در برخی استان‌ها تسلیت گفتند. در بخشی از این بیانیه آمده است‌: به عموم نمایندگان استان‌های آذربایجان شرقی،‌ آذربایجان غربی، کردستان، اردبیل و زنجان در پی درگذشت ده‌ها نفر از هموطنان عزیزمان به دلیل سیل ویرانگر تسلیت می‌گوییم. نمایندگان با تشکر از مقام معظم رهبری و رؤسای قوای مقننه و مجریه به خاطر ابراز همدردی و پیگیری و تلاش برای جبران خسارت‌دیدگان و آمال حادثه‌دیدگان افزودند:  امید است مسئولان ذی‌ربط در استان اقدامات امدادی لازم را پیگیری کرده و از زحمات و تلاش‌های آنان قدردانی می‌کنیم. از مسئولان اجرایی ذیربط و مدیریت بحران کشور انتظار داریم نسبت به برآورد سریع خسارت‌ها اقدام نمایند.