kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۶۱۹
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰

کوتاه اقتصادی



* سامانه بازار مجازی معاملات مشتقه با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهاداردر محل غرفه شرکت بورس کالای ایران نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه گشایش یافت.به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران، هدف از راه اندازی این سامانه آشنایی فعالان بازار سرمایه با معاملات مشتقه در بورس کالا، تمرین عملی سرمایه‌گذاری در بورس کالا و آموزش صحیح سرمایه‌گذاری و ایجاد مقدمه‌ای برای ورود آگاهانه به بازار سرمایه است. از مزایای این سامانه می‌توان به انطباق تالار مجازی بر شرایط واقعی بازار و رایگان بودن ثبت نام در این سامانه اشاره کرد. همچنین از دیگر ویژگی‌های سامانه بازار مجازی تالارمشتقه می‌توان به انجام معاملات در کمتر از چند ثانیه، آموزش و تمرینی برای قوانین حاکم بر بازار، تمرین سرمایه‌گذاری بدون نیاز به پول و بدون وجود ریسک سرمایه‌گذاری، کسب تجربه، مهارت و تخصص لازم برای سرمایه‌گذاری در بورس کالا اشاره کرد که دارای نمونه‌های مشابه جهانی نیز است.
* بررسی وضعیت صدور اسناد سیستم متمرکز بانکی در بانک سینا طی اسفندماه گذشته نشان دهنده رشد 11 درصدی آن نسبت به دوره مشابه قبل است. به گزارش روابط عمومی این بانک، تعداد اسناد صادره در سامانه متمرکز بانکی سینا از 40 میلیون سند در اسفند 94 به 45 میلیون سند در اسفند 95 افزایش یافته که حاکی از رشد 11 درصدی در این زمینه است. تعداد ریز اسناد نیز در این بانک از 117 میلیون سند در سال 94 به 132 میلیون سند در سال 95 رسیده است. همچنین نسبت اسناد صادره دستی در شعب بانک سینا به کل اسناد از 6/26 درصد در اسفندماه 94 به 4/71 درصد در اسفندماه 95 کاهش داشته است که نشانه استمرار روند افزایش کاربری درگاههای الکترونیک و غیر حضوری در نزد مشتریان بانک است. بانک سینا در سال‌های اخیر توجه به خدمات بانکداری الکترونیک و ایجاد تنوع در سبد محصولات را در صدر فعالیتها قرار داده و با بهره‌برداری از سامانه‌های مختلف، زمینه انجام آسان و سریع خدمات بانکی را در ساعات مختلف شبانه روز برای هموطنان فراهم آورده است.
* قائم مقام وزیر نیرو گفت: آبرسانی به روستاها ادامه دارد و برنامه ریزی شده تا در سال ۹۶ در مجموع به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت روستائیان کشور آبرسانی شود. ستار محمودی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه «متأسفانه در طی دهه‌های اخیر شاهد رشد مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها بوده‌ایم»، گفت: یکی از دلایل بروز مهاجرت‌ها عدم دسترسی به منابع پایدار آبی در پی افزایش برداشت‌ها از منابع زیرزمینی و همچنین خشکسالی‌ها و از مدار بهره‌برداری خارج شدن چشمه‌ها و قنوات است. وی ادامه داد: با مطالعه و یافتن منابعی پایدار برای تأمین آب روستاهایی که با مشکل دسترسی به منابع آبی مواجه‌اند و همچنین احداث تأسیسات ذخیره سازی و انتقال آب در قالب مجتمع‌های آب روستایی، امکان ادامه زندگی در بسیاری از روستاهایی که تا پیش از این سیر مهاجرت ساکنان آن به شهرها سرعت یافته بود، فراهم شده و با بازدید از وضعیت روستاهایی که آبرسانی شده اند، می‌بینیم که تفاوت قبل و بعد از آبرسانی از زمین تا آسمان است.این مقام مسئول با بیان اینکه «در سال گذشته به 2 هزار و 910 روستای کشور با جمعیت بالغ بر 2 میلیون نفر آبرسانی شد»، گفت: آبرسانی به روستاها ادامه دارد و برنامه ریزی شده تا در سال 96 در مجموع به یک میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت روستائیان کشور آبرسانی شود.