kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۵۹۵
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷

کشته‌های سیل آذربایجان شرقی به 42 نفر رسید

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: آمار جانباختگان بر اثر سیلاب در آذربایجان شرقی به 42 نفر رسید که از این تعداد تاکنون پیکر هفت نفر یافت نشده است.

تبریز- خبرنگار کیهان:

اسماعیل نجار افزود: سامانه بارشی که روز جمعه وارد کشور شد، با وجود اینکه بارش خوبی در پنج استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان و زنجان داشتیم متاسفانه سیلاب‌هایی داشته‌ایم که منجر به خسارت جانی و مالی شده است.
وی ادامه داد: در روستای چینار شهرستان عجب‌شیر در استان آذربایجان شرقی که بیشترین تاثیر از سیلاب را داشته 20 نفر جان خود را از دست داده‌اند که پیکر 18 نفر از آنها پیدا شده و دو نفر دیگر باقی مانده که امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان در اوایل صبح روز یکشنبه یافت شوند.
نجار اظهار کرد: 30 خانوار در روستای چینار دچار آسیب شده‌اند که از این تعداد خانه‌های 12 خانوار ویران شده و 18 خانوار نیز آسیب جدی دیده‌اند و اسکان موقت در اختیار این خانواده‌ها قرار گرفته است.
وی گفت: در شهرستان آذرشهر استان آذربایجان شرقی نیز 17 نفر اعلام مفقودی شده بودند که در ساعات پایانی روز شنبه این آمار به 22 نفر افزایش یافت و تاکنون پیکر 18 نفر از مفقودان در داخل رودخانه پیدا شده است که امیدواریم پنج نفر باقی مانده نیز به زودی یافت شوند. وی گفت: با توجه به آب رودخانه به هیچ عنوان نباید اجازه داده می‌شد ترددی در نواحی سیل‌زده صورت بگیرد.
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران افزود: در آذربایجان غربی با وجود شدت بارندگی خسارت سنگین مالی به بار نیامده و فقط یک نفر جان خود را از دست داده است.
وی ادامه داد: در روستای ننور بانه از توابع استان کردستان نیز یک نفر جان باخته و در پارک کوثر شهرستان سقز نیز در اثر رانش زمین چهار نفر جان خود را از دست داده‌اند.
بارندگی‌های شدید دو روز گذشته در آذربایجان شرقی موجب جاری شدن سیل در برخی نواحی و خسارت دیدن معابر و زیرساخت‌های شهری و برون‌شهری، اراضی کشاورزی همچنین جان باختن تعدادی از مردم شهرستان‌های آذرشهر و عجب‌شیر شد.
سفر نماینده رهبر انقلاب به تبریز
نماینده ویژه رهبر معظم انقلاب برای رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان آذربایجان شرقی صبح یکشنبه وارد تبریز شد.
حجت‌الاسلام عبدالحسین معزی در بدو ورود به تبریز به خبرنگاران گفت: حامل پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به خانواده‌های مصیبت‌دیده از سیل در آذربایجان شرقی هستم و با دستور ایشان برای رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان از مناطق آسیب‌دیده بازدید کردم. وی خواستار توجه بیشتر در رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان و اسکان آنها شد.
در این آیین معاون عمرانی استاندار و مدیر جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی گزارشی از اقدام‌های انجام شده در خصوص سیل ارائه کردند.
بازدید از مناطق سیل‌زده استان به ویژه شهرستان‌های آذرشهر و عجب‌شیر، شرکت در جلسه شورای معاونان جمعیت هلال احمر و دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی از برنامه‌‌های سفر یک روزه نماینده ویژه مقام معظم رهبری به تبریز است.
دستور رئیس جمهور برای تسریع در کمک‌رسانی
رئیس‌جمهوری در یک گفت‌وگوی تلفنی به استاندار آذربایجان غربی دستور داد تا روند کمک‌رسانی به سیل‌زدگان این استان با استفاده از تمامی امکانات تسریع شود.
به گزارش ایرنا، بکارگیری همه امکانات استان‌های همجوار برای ساماندهی هر چه سریع‌تر امدادرسانی از دیگر موارد مورد تأکید حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به قربانعلی سعادت است.
رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی با وزیر نیرو که به نمایندگی از ایشان در رأس هیئتی در منطقه حضور یافته است، در جریان آخرین وضع امداد و رسیدگی به سیل‌زدگان این استان و خسارت‌ها قرار گرفت.
معاونان وزارتخانه‌های کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی و جمعیت هلال احمر از اعضای هیئت اعزامی به سرپرستی وزیر نیرو به ارومیه هستند. اعضای این هیئت در نشست ستاد هماهنگی بحران این استان حضور یافتند.
براثر وقوع سیل در شهرستان نقده به 25 روستای این شهرستان و برخی از منازل شهرهای نقده و محمدیار خسارت وارد شد و مسیرهای مواصلاتی را مسدود و راه ارتباطی 50 روستای ارومیه را مسدود کرد. طغیان رودخانه گادر در اشنویه- پیرانشهر باعث مرگ یک نوجوان 12 ساله شد.
تأمین اعتبار خسارت‌های سیل آذربایجان شرقی
معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: خسارت‌های وارده به زیرساخت‌ها به دولت منعکس می‌شود تا در اولین فرصت در دولت مصوب شود و قطعاً جبران خسارت‌ها تأمین اعتبار خواهد شد.
اسماعیل نجار شنبه شب در نشست ستاد مدیریت بحران آذربایجان شرقی در تبریز با حضور مقام‌های کشوری و استانی که سه ساعت به طول انجامید، افزود: براساس آسیب‌هایی که به منازل مسکونی و روستایی وارد شده و برابر دستورالعمل‌ها و مقرراتی که وجود دارد برای اماکن روستایی تخریب شده 200 میلیون ریال تسهیلات کم بهره با نرخ چهار درصد ارائه می‌شود.
به گزارش خبرنگار کیهان از تبریز نجار گفت: همچنین 50 میلیون ریال کمک بلاعوض توسط دولت که بنیاد مسکن متولی آن است، نیز به مالکان هر یک از واحدها پرداخت می‌شود و تلاش می‌کنیم 20 میلیون ریال نیز اعتبار معیشتی برای همه کسانی که آسیب دیده‌اند پرداخت کنیم.
وی اضافه کرد: با تمام توان برای کمک به همه افرادی که آسیب دیده‌اند و افرادی که نیاز به جابجایی دارند، تلاش می‌کنیم.
معاون وزیر کشور ادامه داد: برای هر یک از آسیب‌دیدگان منازل شهری نیز 300 میلیون ریال تسهیلات کم‌بهره و 60 میلیون ریال کمک بلاعوض و از لحاظ معیشتی نیز 20 میلیون ریال کمک می‌شود.
وی اظهار کرد: علاوه بر این برای کفن و دفن هر یک از جان‌باخته‌ها 20 میلیون ریال پرداخت می‌شود.
نجار گفت: در بخش کشاورزی و دامی قانونگذار دو راه حل را مشخص کرده که یکی صندوق توسعه بیمه کشاورزی و راه حل دوم استمهال وام افراد وام گیرنده برای سه سال است.وی افزود: موانع ناشی از وقوع سیل در منطقه باید سریع جمع شود و حالت عادی‌تر پیدا کند.
معاون وزیر کشور تأکید کرد: باید لایروبی رودخانه‌ها با قوت ادامه پیدا کند، زیرا اگر سیل دیگری با همین شدت و حدت رخ دهد خسارت کمتر از خسارت الان نخواهد بود.
وی از هلال احمر و سازمان‌های حمایتی درخواست کرد چند خانواری که واقعاً همه چیزشان را از دست داده‌اند، تحت حمایت بگیرند و تجهیزات زندگی را به آنها ارائه دهند و از هیچ کمکی به آنها دریغ نشود.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: پیشنهاد می‌کنم که ستادهای بحران با مجهز شدن به جی‌پی‌اس‌ها بتوانند راحت مسیرها و محل‌ها را کنترل و نظارت و مدیریت کنند.
مسعود پزشکیان با اشاره به اینکه آب اکثر مزارع را گرفته و مسیرها مسدود شده‌اند، ادامه داد: متأسفانه عدم دقت در رعایت کردن حریم رودخانه باعث این مشکلات شده است.استاندار آذربایجان شرقی هم در خصوص وضعیت تجهیز مدیریت بحران استان به سیستم مانیتورینگ و کمبود دوربین گفت: پیش از این تنها دو دوربین در سطح استان وجود داشت که در حال حاضر نزدیک به 70 دوربین در جاده‌های استان نصب شده یا در حال نصب است.
وی ادامه داد: برای نصب و انتقال اطلاعات هر یک عدد دوربین جاده‌ای به سیستم مانیتورینگ مدیریت بحران حدود یک میلیارد و 500 میلیون اعتبار نیاز است زیرا که زیرساخت‌های تجهیز و تهیه این دوربین‌ها هزینه‌بر است و ما نیز علاقه‌مندیم همه شهرها و جاده‌های استان به دوربین متصل به سیستم مانیتورینگ مجهز شوند.
وی یادآور شد: مرکز مانیتورینگ مدیریت بحران در استان ساخته شده ولی نیاز به اعتبارات لازم جهت تأمین تجهیزات این مرکز وجود دارد.
آغاز اسکان سیل‌زدگان
مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان شرقی از آغاز اسکان اضطراری سیل‌زدگان استان در مناطق مشخص شده خبر داد.
خلیل ساعی افزود: سیل‌زدگان مناطق آسیب‌دیده شهرستان‌های آذرشهر و عجب‌شیر به صورت موقت تا زمانی که واحدهای مسکونی از سوی بنیاد مسکن برای آن‌ها احداث شود در مناطق پیش‌بینی شده اسکان می‌یابند.
وی با بیان اینکه در حداقل زمان ممکن برای سیل‌زدگان اسکان دایمی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: جمعیت هلال‌احمر استان و دستگاه‌های مربوطه مسئولیت اسکان موقت سیل‌زدگان را برعهده دارند.
مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان شرقی یادآوری کرد: 42 نفر در سیل اخیر در شهرستان‌های آذرشهر و عجب‌شیر مفقود شده بودند که از این تعداد جسد 35 نفر پیدا شده و تجسس برای پیدا کردن سایر مفقودان ادامه دارد.
ساعی ادامه داد: نیروهای امداد و نجات، یگان ویژه و نیروهای نظامی و انتظامی استان در مناطق سیل‌زده حضور دارند و در مسیر سیل بدنبال اجساد مفقود شده می‌گردند.
وی گفت: در شهرستان آذرشهر از بین 22 مفقود شده جسد 17 نفر یافت شده و در عجبشیر نیز از بین 20 مفقودی جسد 18 نفر پیدا شده است.